Kurs profilaktyki zachowań samobójczych - ELLIPSE Gatekeeper+
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych profilaktyką samobójstw. Celem jest uzyskanie wiedzy mogącej pomóc w uratowaniu czyjegoś życia.
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych profilaktyką samobójstw. Celem jest uzyskanie wiedzy mogącej pomóc w uratowaniu czyjegoś życia.
Zapraszamy do trzeciej edycji kursu ELLIPSE Gatekeeper+ (EG+), który powstał dzięki staraniom partnerów projektu ELLIPSE z 5 krajów (Austria, Węgry, Norwegia, Polska i Szwecja) w ramach 1KA2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk KA203 Partnerstwo strategiczne dla szkolnictwa wyższego, jest współfinansowany z programu Unii Europejskiej Erasmus+. Kurs został opracowany przez doświadczonych edukatorów reprezentujących nie tylko Uniwersytet Jagielloński, ale także Polskę – Uniwersytet Warszawski i Polskie Towarzystwo Suicydologiczne, Szwecję – Region Blekinge i SPES-Blekinge, Austrię – Uniwersytet Medyczny w Wiedniu, Węgry – Oriold & Co oraz z Norwegii – Innlandet Hospital Trust. Fragmenty kursu zostały przetłumaczone na język ukraiński ze względu na znaczenie zapobiegania samobójstwom, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej „wielokryzysu”, kryzysu klimatycznego, pandemii COVID-19 i wojny na Ukrainie, a także wysokiego wskaźnika samobójstw na Ukrainie przed wojną. (Kursy w języku ukraińskim, węgierskim, niemieckim i norweskim miały dwie edycje).
Numer identyfikacyjny projektu: 2019-1-SE01-KA203-060571
Tytuł: E-uczenie się przez całe życie w zapobieganiu samobójstwom w Europie (ELLIPSE)
Czas trwania: 01-09-‐2019 do 31-12-‐2022 (40 miesięcy)
Nabór 2019 Runda 1 KA2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
KA203 Partnerstwo strategiczne dla szkolnictwa wyższego
Strona grantu ELLIPSE i Postwencja ELLIPSE: ellipse.12stepsplan.com
Zastrzeżenie: Wsparcie Komisji Europejskiej dla tego projektu nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Komisja nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie zawartych w niej informacji.
CELE KSZTAŁCENIA
Celem tego kursu jest:
Po ukończonym kursie:
Będziesz mógł/mogła wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności i zwiększyć szansę na uratowanie komuś życia!
Udział w kursie nie wymaga wstępnej wiedzy z zakresu suicydologii.
Edukacja skierowana jest do osoby
studiującej – skorzysta z niej w trakcie studiów, która przygotowują do pracy w zawodzie,
pracującej – zdobędzie wiedzę przydatną w wykonywaniu danego zawodu,
pragnącej uzyskać głębsze zrozumienie i odpowiedzi na pytanie, jak zapobiegać samobójstwom, aby budować społeczeństwo oparte na działaniach wspierających zdrowie i życie.
Moduł A, dotyczy zarządzania kryzysowego w oparciu o 12 Stopniowy Plan Bezpieczeństwa.
Moduł B, oparty jest na cytatach profesjonalistów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami w pracy związanymi z zapobieganiem samobójstwom. Moduł umożliwia spojrzeniem na zapobieganie samobójstwom poprzez pryzmat osób pracujących w różnych zawodach, przygotowanie Cię do potencjalnych wyzwań związanych z wykonywaniem opisanych zawodów i pokazanie sposobów radzenia sobie z nimi. Można wykonać zadania z całego Modułu B lub wybrać tylko te jego części, które związane są z wykonywaniem określonego zawodu:
Moduł C, obejmuje 10 głównych kompetencji w zakresie zapobiegania samobójstwom omówionych w lekcjach:
Moduł D, jest oparty na wywiadach wideo ze światowej sławy naukowcami, zajmującymi się różnymi obszarami zapobiegania samobójstwom, a także postwencją.
Kurs składa się z 4 modułów realizowanych w ciągu 15 tygodni. Możesz sam zdecydować, ile czasu poświęcisz na każdy moduł. Zalecamy zaplanowanie:
• 1-2 tygodnie na naukę zarządzania kryzysowego z pomocą 12-Stopniowego Planu Bezpieczeństwa (Moduł A)
• 1-2 tygodnie na naukę i dyskusje na temat roli różnych zawodów w zapobieganiu samobójstwom (Moduł B)
• 10 tygodni na naukę 10 kompetencji w zapobieganiu samobójstwom (Moduł C)
• 1-2 tygodnie na obejrzenie wywiadów ze światowej sławy naukowcami celem utrwalenia swojej wiedzy i umiejętności zdobytych w modułach A, B i C (moduł D).
Kluczowym założeniem twórców kursów jest to, że większy stres związany z nauką niekoniecznie przekłada się na większą wiedzę i umiejętności studenta, osoby z doświadczeniem życiowym zachowania samobójczego (tj. osoby, która miała myśli samobójcze, dokonała próby samobójczej lub utraciła osobę bliską w samobójstwie) czy też profesjonalisty z kompetencjami zapobiegania samobójstwom zdobytym w trakcie wykonywania danego zawodu.
Jednym z celów kursu jest zapewnienie każdemu kursantowi przyjaznego środowiska nauki z dostępem do jednego z twórców kursu na ZOOM przez godzinę tygodniowo. Konsultacje są dostępne w języku angielskim, polskim, norweskim, szwedzkim, niemieckim i węgierskim.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia potwierdzającego udział w kursie jest przystąpienie do testów podsumowujących moduły A, B, C i D i zaliczenie na 60% przynajmniej dwóch wybranych modułów.
Zostaniesz również poproszony o wypełnienie anonimowych ankiet oceny przed i po kursie, które dadzą nam wyobrażenie o tym, jak oceniasz materiał do nauki, i o tym, czy poszerzyłeś swoją wiedzę w danym temacie (skorzystamy z informacji zwrotnych od Ciebie, aby wprowadzić zmiany w celu podniesienia przydatności kursu dla jego uczestników).
Jeśli potrzebujesz pomocy w kwestiach zdrowia psychicznego w swoim ojczystym języku, zapraszamy Cię do odwiedzenia strony internetowej: https://findahelpline.com/, a jeśli chcesz poćwiczyć niektóre umiejętności w zakresie zdrowia psychicznego i stworzyć własny 12-Stopniowy Plan Bezpieczeństwa (12SSP) odwiedź naszą stronę internetową: https://12stepsplan.com.
Skontaktuj się z twórcami kursów: info@12stepsplan.com
Anna Baran
Psychiatra. Suicydolog. Afiliowany pracownik naukowy na Uniwersytecie Linneusza, Kalmar-Växjö, Szwecja
Międzynarodowy koordynator grantu ELLIPSE oraz Postwencja ELLIPSE. Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współzałożycielka i wiceprzewodnicząca Special Interest Group Education and Training in Suicide Prevention w IASP, Sekcji Suicydologii Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego. Ekspert w Grupie Roboczej ds. Zapobiegania Samobójstwom i Depresji przy Radzie Zdrowia Publicznego przy Ministerstwie Zdrowia. Koordynatorka zadania edukacyjnego (Zadanie 6) Narodowej Strategii Zapobiegania Samobójstwom w Narodowym Programie Zdrowia (2021-2025) w Polsce (2022). Współautorka czterech poradników z zakresu zapobiegania samobójstwom: dla pracowników mediów, dla osób udzielających wywiadów w mediach, dla moderatorów i administratorów sieci internetowych i o postwencji w szkole, oraz książek Learning from Lived Experience i Podręcznika Postwencja ELLIPSE. Zainteresowania: zapobieganie samobójstwom (od 2005). Pływanie, fotografia i języki obce.
Tomasz Milewicz
Starszy wykładowca Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Endokrynolog i położnik/ginekolog z 25-letnim stażem pracy w Klinice Położnictwa i Ginekologii Wydziału Lekarskiego UJ w Krakowie. Kierownik grantu na UJ: Postwencja ELLIPSE. współfinansowanego przez Unię Europejską Współautor "Podręcznika Postwencji ELLIPSE" oraz książki "Learning from Lived Experience". Zainteresowania: praca, jazda na rowerze, podróże.
Maiellen Stensmark
Osoba, z doświadczeniem utraty osoby bliskiej przez samobójstwo, Szwecja
Koordynator grantu ELLIPSE z ramienia SPES Blekinge. Nauczyciel języka hiszpańskiego. Pracownik socjalny/planista społeczności, masażysta aromaterapii i akupresury. Była przewodniczącą organizacji non-profit SPES Blekinge (2010-2024). Autorka książki „Såphalka och Lingontuvor” (2015) o smutku, relacji z córką i jej samobójstwie w wieku 21 lat, 2004. Maiellen prowadzi blog o zapobieganiu samobójstwom (https ://www.forebyggsjalvmord.se/ ). Zainteresowania: taniec, pływanie, żeglarstwo, sztuka i przyroda.
Nestor D. Kapusta
Profesor na Uniwersytecie Medycznym w Wiedniu; Austria
Koordynator grantu ELLIPSE w Austrii. Psychiatra. Adiunkt w Zakładzie Psychoanalizy i Psychoterapii Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu (WUM). Członek naukowej rady doradczej austriackiego Ministerstwa Zdrowia ds. realizacji Narodowego Programu Zapobiegania Samobójstwom (SUPRA). Kierownik Krajowego Programu „Curriculum dla Gatekeeperów w Projekcie Zapobiegania Samobójstwom”. Zainteresowania: rodzina.
Marta Makara-Studzinska
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum, Polska
Kierownik Katedry Psychologii Zdrowia na Wydziale Nauk o Zdrowiu. Psycholog kliniczny, specjalista zdrowia publicznego, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii. Ekspert w Grupie Roboczej ds. Zapobiegania Samobójstwom i Depresji przy Radzie Zdrowia Publicznego przy Ministerstwie Zdrowia. Zainteresowania: żeglarstwo, koszykówka.
Maciej Załuski
Starszy wykładowca Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Psycholog kliniczny, psychoterapeuta, nauczyciel akademicki. Ukończył Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych. Specjalista ratownictwa z zakresu medycyny katastrof. Prowadzi psychoterapię indywidualną i małżeńską, psychoterapię pourazową, psychoterapię zaburzeń osobowości, interwencję kryzysową.
Karoly Oriold
Dyrektor generalny Oriold & Co., Węgry
Koordynator grantu ELLIPSE na Węgrzech. Arteterapeuta i analityk grupowy. Założyciel Fundacji „Dom w duszy”. Współautor książki „Zrozumieć samobójstwo” pod redakcją prof. Philippe'a Courteta. Jego Fundacja pomaga osobom, które przeżyły samobójstwo i szkoli wolontariuszy do pomocy im. Zainteresowania: profilaktyka samobójstw (od 2002), taniec, sztuka.
Krisztian Indries
Adiunkt na Wydziale Uniwersytetu Eötvös Loránd na Węgrzech
Psycholog kliniczny i adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie na Węgrzech. Zajmuje się zdrowiem uczniów i zapobieganiem samobójstwom. Zainteresowania: kultura Japonii.
Anita Młodożeniec
Psychiatra, suicydolog, Sykehuset Innlandet, Norwegia
Specjalista psychiatrii dorosłych i medycyny uzależnień. Doktorat Myśli samobójcze wśród pacjentów ze schizofrenią i zaburzeniami schizoafektywnymi. Współautorka i autorka książek i publikacji dotyczących ryzyka samobójstwa wśród młodzieży i pacjentów z zaburzeniami psychicznymi. Zainteresowania: joga, tenis.
Lars Lien
Profesor, Inland Norway University of Applied Sciences, Norwegii
Psychiatra i specjalista zdrowia publicznego. Krajowa norweska rada doradcza ds. uzależnień i problemów ze zdrowiem psychicznym, Innlandet Hospital Trust (www.rop.no). Zainteresowania: muzyka, zwłaszcza opera; kajakarstwo, jazda na rowerze, narciarstwo i bieganie.
Szymon Wojczakowski
Szymon Wojczakowski, student psychologii na Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych, Warszawa, Polska
Czynnie działa w różnych projektach dotyczących zdrowia i jego promocji. Prowadzi kanał na YouTubie oraz Tiktoku poświęcony zdrowiu psychicznemu. Od 2 lat jest nominowany do nagrody Studenta Roku na MANS'ie.