Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

Akcja jest najpowszechniejszym instrumentem zewnętrznego finansowania kapitału własnego, które przyczynia się do wzrostu wartości kapitału własnego.

Analiza SWOT to element analizy strategicznej, który pozwala na identyfikację słabych i mocnych stron, a także szans i zagrożeń dla planowanego przedsięwzięcia.

BHAG to termin wprowadzony do praktyki zarządzania przez Jima Collinsa i Jerry'ego Porrasa” -  określenie wyzwania długoterminowego na 10 do 25 lat, kierującego się podstawowymi wartościami i celem Twojej firmy.

Business Angel (anioł biznesu) to prywatny przedsiębiorca i/lub inwestor, który funkcjonuje na podobnych zasadach, jak fundusze VC, jednak nie w formie zinstytucjonalizowanej.

Business ModelCanvas – model tworzenia nowego biznesu od podstaw. BMC składa się 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w proces tworzenia i funkcjonowania firmy.

CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.

Crowdfunding (finansowanie społecznościowe) to zewnętrzna forma finansowania, polegająca na dokonaniu zbiórki pieniędzy za pośrednictwem portalu internetowego, na którym pomysłodawcy mogą ubiegać się o wsparcie od społeczności.

Kapitał obcy to kapitał oddany do dyspozycji przedsiębiorstwa na czas określony, po którego upływie ma być zwrócony.

Kapitał własny to środki wniesione przez przedsiębiorcę/inwestora.

Koszty stałe obejmują te pozycje wydatków, które nie są skorelowane  z bieżącym poziomem produkcji, tzn. pozostają niezmienne i niezależne od rozmiarów działalności.

Koszty zmienne obejmują te pozycje wydatków, które mają bezpośredni związek z rozmiarami produkcji, tzn. są to więc głównie koszty zużycia surowców i materiałów oraz koszty osobowe (koszty pracy).

KRS – Krajowy Rejestr Sądowy.

Mapa pozycyjna to technika analizy rynku pozwalająca na ilustrację układu sił na danym rynku. To stosunkowo proste narzędzie analityczne polega na pozycjonowaniu (wskazywaniu lokalizacji) danych firm na danym rynku względem wybranych kryteriów. Celem pozycjonowania jest wskazanie tych obszarów / segmentów rynku, które są już zajęte i tych, które mogą być jeszcze eksploatowane, stanowiąc podstawę strategii konkurowania.

Metoda profilu konkurencyjnego to prosta ilustracyjna technika, polegająca  na ocenie jakościowej głównych atrybutów konkurencji.

Misja/wizja firmy to sformalizowana deklaracja zawierająca wyrażenie ambicji menedżmentu, co do przyszłości przedsiębiorstwa, kierunków jego rozwoju. Przekazy te jednocześnie stanowią swego rodzaju obietnicę i opisują normy i wartości, które firma wyznaje.

Model Portera, nazywany również modelem 5 sił pobudzających konkurencję to technika analizy konkurencji, bazująca na założeniu, że w praktyce działania biznesu mamy do czynienia z trzema wymiarami konkurencji i dwoma wymiarami sił przetargowych.

Obligacje przedsiębiorstw, zwane obligacjami korporacyjnymi to rodzaj dłużnego papieru wartościowego, czyli oficjalnego dokumentu stwierdzającego realne zadłużenie emitenta.

Próg rentowności  (w jęz. angielskim: BEP - break even point)  - taki poziom produkcji (rozmiar działalności), przy którym przedsiębiorstwo nie osiąga zysku ani nie ponosi straty, wynik finansowy wynosi zero.

Przedsiębiorczość to działalność człowieka polegająca na systemowej pracy nad rozwojem, powołaniem, a także utrzymaniem własnego przedsiębiorstwa.

Start-up -to tymczasowa organizacja we wczesnym etapie cyklu życia, utworzona w celu poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego. Skalowalność oznacza tu względnie proporcjonalny wzrost udziału w rynku, a co za tym idzie zwielokrotnienie zainwestowanych kapitałów.

Strategia hybrydowa (zintegrowana) – strategia łącząca w sobie znamiona lidera cenowego, strategii zróżnicowania i koncentracji.

Strategia koncentracji zakłada świadome i celowe ograniczanie rozmiarów działalności  do określonego segmentu rynku i w ten sposób unikanie konfrontacji z silnymi konkurentami w skali całego sektora.

Strategia przywództwa kosztowego (lub inaczej lidera cenowego) to osiąganie uprzywilejowanej pozycji kosztowej w stosunku do konkurentów i przyciągnięcie klientów niższą ceną produktu.

Strategia zróżnicowania – nazywana również strategią dyferencjacji lub przywództwa jakościowego – polega na nadaniu produktom cech unikatowych, postrzeganych przez klientów jako cechy wyjątkowe i oryginalne.

Venture Capital (VC)  to forma finansowania udziałowego polegająca na pozyskaniu inwestora zewnętrznego, który obejmuje część udziałów jednostki.