Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

Plik w formacie PDF

Nazwa kursu Organizator kursu Kadra kursu Czas realizacji kursu
MOOCNI Z MATMY CZ. 1 Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
w Szczecinie
dr Magdalena Kucharska
dr Monika Perl
17 tygodni (82 godziny)
Wymagania wstępne Posiadanie podstawowej wiedzy matematycznej i informatycznej w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej lub szkoły gimnazjalnej.
Cele ogólne kursu
  • Rozwijanie umiejętności zdobywania, porządkowania, analizowania i przetwarzania informacji
  • Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem
  • Nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy matematycznej
  • Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych
  • Rozwijanie pamięci
  • Rozwijanie logicznego myślenia
  • Nabycie umiejętności poprawnego wnioskowania i uzasadnienia
  • Nabycie umiejętności precyzyjnego formułowania wypowiedzi
  • Pobudzenie aktywności umysłowej uczestników kursu
Efekty w zakresie pozyskanych kompetencji
  • Umiejętność posługiwania się narzędziami interaktywnymi, poprzez konieczność korzystania z zaproponowanych rozwiązań
  • Przełamanie bariery nieśmiałości oraz braku wiary w siebie, poprzez możliwość kontaktu za pomocą komunikatorów z prowadzącym, a przez forum z innymi uczestnikami
  • Nabycie kompetencji informatycznych przez uczestnika (nauka obsługi platform edukacyjnych i kursów e-learningowych, korzystania z multimediów i komunikatorów, nauka obsługi aplikacji interaktywnych)
  • Nabycie kompetencji językowych na poziomie podstawowym przy kursie w języku polskim (język programowania to komendy w języku angielskim) lub na poziomie rozszerzonym przy kursie prowadzonym całkowicie w wersji anglojęzycznej
  • Nabycie kompetencji analitycznych, w tym umiejętności rozwiązywania problemów poprzez specyfikę kursu zakładającego myślenie przyczynowo-skutkowe
Formy aktywności
  • Zapoznanie z instrukcją użytkownika
  • Wypełnienie ankiety wstępnej
  • Wykonanie diagnozy wstępnej
  • Analiza treści teoretycznych i przykładów
  • Samodzielne rozwiązywanie ćwiczeń
  • Konsultacje z kadrą kursu
  • Podsumowanie modułów – samodzielne rozwiązanie testów modułowych
  • Egzamin końcowy
  • Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej
Sposoby oceny
  • Ocena formatywna na podstawie diagnozy wstępnej i ćwiczeń
  • Ocena sumatywna na podstawie testów modułowych (60%) i egzaminu końcowego (40%)
Treści programowe z podziałem na poszczególne moduły
  1. Wiadomości wstępne
    (5 godzin)
  • Elementy logiki
  • Rachunek zbiorów
  • Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej
  • Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb rzeczywistych
  • Wzór dwumianowy Newtona
  1. Funkcje i ich własności
    (6 godzin)
  • Podstawowe pojęcia
  • Przekształcenia wykresu funkcji
  • Funkcja parzysta i nieparzysta
  • Funkcja okresowa
  • Funkcja ograniczona
  • Funkcja monotoniczna
  • Funkcja wzajemnie jednoznaczna
  • Funkcja odwrotna
  1. Funkcja liniowa
    (6 godzin)
  • Definicja i wykres funkcji liniowej
  • Równania i nierówności liniowe
  • Układy równań  i nierówności liniowych
  1. Funkcja kwadratowa
    (8 godzin)
  • Podstawowe pojęcia
  • Wykres funkcji kwadratowej
  • Postacie funkcji kwadratowej
  • Równania i nierówności kwadratowe
  1. Wielomiany
    (10 godzin)
  • Podstawowe pojęcia
  • Pierwiastki wielomianu
  • Rozkład wielomianu na czynniki
  • Równania i nierówności wielomianowe
  1. Funkcja wymierna
    (6 godzin)
  • Podstawowe pojęcia
  • Równania i nierówności wymierne
  1. Funkcja potęgowa
    (4 godziny)
  • Podstawowe pojęcia
  • Równania i nierówności pierwiastkowe
  1. Funkcja wykładnicza
    (4 godziny)
  • Podstawowe pojęcia
  • Równania i nierówności wykładnicze
  1. Funkcja logarytmiczna
    (8 godzin)
  • Logarytm liczby dodatniej
  • Funkcja logarytmiczna
  • Równania i nierówności logarytmiczne
  1. Funkcje trygonometryczne
    (10 godzin)
  • Podstawowe pojęcia
  • Wzory redukcyjne
  • Funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej
  • Tożsamości trygonometryczne
  • Równania i nierówności trygonometryczne
  1. Ciągi liczbowe
    (6 godzin)
  • Podstawowe pojęcia
  • Ciąg arytmetyczny
  • Ciąg geometryczny
  1. Geometria analityczna
    ( 6 godzin)
  • Wektory
  • Prosta
  • Okrąg
  • Prosta i okrąg
  1. Elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
    (3 godziny)
  • Podstawy kombinatoryki
  • Permutacje
  • Wariacje bez powtórzeń
  • Wariacje z powtórzeniami
  • Kombinacje
  • Modele kombinatoryczne
  • Podstawy rachunku prawdopodobieństwa
Cele szczegółowe z podziałem na poszczególne moduły
  1. Wiadomości wstępne
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie podstawowe pojęcia logiki matematycznej takie jak: zdanie logiczne, wartość logiczna, spójniki logiczne, alternatywa, koniunkcja, implikacja, równoważność zdań, kwantyfikatory,
  • nauczy się rozpoznawać i oceniać wartość logiczną zdania, tworzyć zaprzeczenie zdania i używać kwantyfikatorów w zapisach treści matematycznych,
  • pozna/przypomni sobie pojęcia takie jak: zbiór, element zbioru, zbiór pusty, zbiór skończony, przedział, moc zbioru skończonego, równość zbiorów, dopełnienie zbioru, zbiory rozłączne, zawieranie się zbiorów, suma zbiorów, różnica zbiorów, część wspólna i iloczyn kartezjański zbiorów,
  • przypomni sobie własności zbiorów liczbowych oraz relacje, jakie zachodzą między podzbiorami zbioru liczb rzeczywistych,
  • nauczy się wykonywać działania na przedziałach,
  • pozna/przypomni sobie definicję wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej oraz interpretacje geometryczną tego pojęcia,
  • nauczy się rozwiązywać proste równania i nierówności z wartością bezwzględną,
  • pozna/przypomni sobie własności działań na potęgach i pierwiastkach,
  • nauczy się poprawnie wykonywać działania arytmetyczne i przekształcać wyrażenia z potęgami i pierwiastkami,
  • pozna pojęcie silni liczby naturalnej, jej własności i zastosowanie w symbolu dwumianowym Newtona,
  • nauczy się obliczać wartość silni liczby naturalnej oraz wartość symbolu Newtona,
  • pozna wzór dwumianowy Newtona oraz trójkąt Pascala i wynikające z niego wzory skróconego mnożenia,
  • pozna zastosowanie wzorów skróconego mnożenie do uzyskania postaci iloczynowej wyrażenia.
  1. Funkcje i ich własności
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcia takie jak: funkcja, dziedzina funkcji, przeciwdziedzina funkcji, zbiór wartości funkcji, równość funkcji, miejsca zerowe funkcji, wykres funkcji, funkcja odwrotna,
  • pozna różne sposoby określania funkcji (graf, wzór, tabela, wykres, opis słowny),
  • pozna podstawowe własności funkcji (monotoniczność, ograniczoność, różnowartościowość, okresowość, parzystość i nieparzystość) i nauczy się je rozpoznawać,
  • pozna wpływ symetrii względem osi \(Ox\), \(Oy\) oraz symetrii względem początku układu współrzędnych, a także translacji o wektor na wzór funkcji i na jej wykres,
  • nauczy się przekształcać wykresy funkcji przez symetrię osiową, symetrię środkową i translację.
  1. Funkcja liniowa
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie funkcji liniowej i jej wykres,
  • pozna znaczenie współczynników we wzorze ogólnym funkcji liniowej,
  • nauczy się rysować wykres funkcji liniowej, wyznaczać jej miejsce zerowe i funkcję do niej odwrotną,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności liniowe,
  • nauczy się rozwiązywać układy równań i nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi różnymi sposobami (metodą podstawiania, metodą przeciwnych współczynników, metodą graficzną).
  1. Funkcja kwadratowa
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie funkcji kwadratowej i jej wykres,
  • pozna znaczenie współczynników we wzorze ogólnym funkcji kwadratowej oraz wyróżnika \(\Delta\),
  • nauczy się rysować wykres funkcji kwadratowej, wyznaczać jej miejsca zerowe,
  • pozna i nauczy się wyznaczać postać iloczynową i kanoniczną funkcji kwadratowej,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności kwadratowe,
  • nauczy się rozwiązywać równania dwukwadratowe.
  1. Wielomiany
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie wielomianu,
  • nauczy się wykonywać działania arytmetyczne (suma, różnica, iloczyn, iloraz) na wielomianach,
  • pozna schemat Hornera i nauczy się go stosować,
  • pozna pojęcie wielokrotnego pierwiastka wielomianu,
  • pozna twierdzenie Bezouta,
  • nauczy się wyszukiwać pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu,
  • nauczy się rozkładać wielomian na czynniki liniowe i kwadratowe nierozkładalne oraz rysować jego wykres,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności wielomianowe z wykorzystaniem wykresu wielomianu oraz siatki znaków.
  1. Funkcja wymierna
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie funkcji wymiernej i proporcjonalności odwrotnej,
  • nauczy się wyznaczać dziedzinę funkcji wymiernej,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności wymierne.
  1. Funkcja potęgowa
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie funkcji potęgowej, jej wykres i własności w zależności od wykładnika potęgi,
  • nauczy się wyznaczać dziedzinę funkcji potęgowej,
  • pozna i nauczy się stosować własności potęg i pierwiastków do rozwiązywania równań i nierówności potęgowych.
  1. Funkcja wykładnicza
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie funkcji wykładniczej, jej wykres i własności,
  • nauczy się rysować wykresy funkcji wykładniczych i je przekształcać,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności wykładnicze.
  1. Funkcja logarytmiczna
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcie logarytmu i jego własności,
  • nauczy się wyznaczać logarytm liczby dodatniej,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności wykładnicze, wykorzystując własności logarytmów,
  • pozna/przypomni sobie pojęcie funkcji logarytmicznej, jej wykres i własności,
  • nauczy się wyznaczać dziedzinę funkcji logarytmicznej,
  • nauczy się rysować wykresy funkcji logarytmicznych i je przekształcać,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności logarytmiczne.
  1. Funkcje trygonometryczne
Uczestnik kursu:
  • pozna pojęcie miary łukowej kąta i nauczy się zamieniać jednostki miary kąta,
  • pozna związki miarowe w trójkącie prostokątnym (sinus, cosinus, tangens, cotangens),
  • pozna pojęcie kąta skierowanego oraz funkcji trygonometrycznych kąta skierowanego,
  • pozna wzory redukcyjne i nauczy się je stosować do wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kąta skierowanego,
  • nauczy się wyznaczać kąt mając dane wartości funkcji sinus i cosinus tego kąta,
  • pozna funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej, ich wykresy i własności,
  • nauczy się wyznaczać dziedzinę funkcji tangens i cotangens,
  • nauczy się rysować wykresy przekształconych funkcji trygonometrycznych i wyznaczać ich okres podstawowy,
  • pozna podstawowe wzory i tożsamości trygonometryczne oraz nauczy się je wykorzystywać w zadaniach,
  • nauczy się rozwiązywać równania i nierówności trygonometryczne.
  1. Ciągi liczbowe
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcia takie jak: ciąg nieskończony, n-ty wyraz ciągu, ciąg monotoniczny (rosnący, malejący, stały), ciąg ograniczony (z dołu, z góry, z obu stron), ciąg arytmetyczny, ciąg geometryczny,
  • pozna sposoby opisywania ciągu (ops słowny, wzór, wykres),
  • nauczy się badać monotoniczność i ograniczoność ciągu,
  • pozna własności ciągu arytmetycznego i nauczy się wyznaczać n-ty wyraz ciągu arytmetycznego oraz sumę początkowych jego wyrazów,
  • pozna własności ciągu geometrycznego i nauczy się wyznaczać n-ty wyraz ciągu arytmetycznego oraz sumę początkowych jego wyrazów.
  1. Geometria analityczna
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcia takie jak: płaszczyzna, wektor w układzie współrzędnych, długość wektora, środek odcinka, suma wektorów, różnica wektorów, iloczyn wektora przez liczbę, iloczyn skalarny wektorów, kąt między wektorami, równoległość i prostopadłość wektorów,
  • nauczy się wykonywać działania na wektorach, wyznaczać: współrzędne wektora, współrzędne początku i końca wektora, środek odcinka, długość wektora, cosinus i sinus kąta między wektorami, sprawdzać, czy wektory są równoległe lub prostopadłe,
  • pozna różne postacie równania prostej (ogólną, kierunkową, odcinkową) i nauczy się je wyznaczać,
  • pozna warunek równoległości i prostopadłości prostych i nauczy się wyznaczać równanie prostej spełniającej zadane warunki,
  • pozna pojęcie odległości punktu od prostej oraz dwóch prostych równoległych od siebie i nauczy się obliczać takie odległości,
  • nauczy się wyznaczać równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty,
  • nauczy się wyznaczać punkt przecięcia dwóch prostych (rozwiązywać układy równań liniowych metodą graficzną),
  • pozna/przypomni sobie pojęcie okręgu i jego równanie,
  • nauczy się opisywać równaniem okrąg o zadanym środku i promieniu,
  • nauczy się rysować okrąg o zadanym równaniu,
  • nauczy się interpretować geometrycznie równania i nierówności, w których występuje równanie okręgu oraz rozwiązywać takiego typu równania i nierówności,
  • pozna możliwości wzajemnego położenia prostej i okręgu na płaszczyźnie (sieczna, styczna, bez punktów wspólnych) i nauczy się je ustalać.
  1. Elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
Uczestnik kursu:
  • pozna/przypomni sobie pojęcia takie jak: permutacja, kombinacja, wariacja z powtórzeniami lub bez powtórzeń zbioru n-elementowego i nauczy się je rozróżniać,
  • pozna regułę mnożenia i dodawania oraz nauczy się je stosować w zadaniach tekstowych,
  • nauczy się wyznaczać liczbę wszystkich możliwych permutacji, kombinacji, wariacji z powtórzeniami lub bez zbioru n-elementowego,
  • pozna/przypomni sobie pojęcia takie jak: doświadczenie losowe, zdarzenie losowe, przestrzeń zdarzeń elementarnych doświadczenia losowego, zdarzenie sprzyjające, zdarzenie przeciwne, zdarzenia wykluczające się, suma, różnica, iloczyn zdarzeń losowych, prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia losowego,
  • pozna własności prawdopodobieństwa,
  • nauczy się wyznaczać zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych i zbiór zdarzeń sprzyjających zajściu danego zdarzenia oraz jego moc (tabelka lub drzewko),
  • nauczy się obliczać prawdopodobieństwo zajścia zdarzenie opisanego w zadaniu, korzystając z własności prawdopodobieństwa lub drzewka stochastycznego.
Efekty w zakresie pozyskanej wiedzy z podziałem na poszczególne moduły
  1. Wiadomości wstępne
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcia z zakresu logiki matematycznej (zdanie logiczne, wartość logiczna, spójniki logiczne, alternatywa, koniunkcja, implikacja, równoważność zdań, kwantyfikatory),
  • zasady określania wartości logicznej zdania i tworzenia zaprzeczenia zdania logicznego również wtedy, gdy zdanie jest zapisane przy użyciu kwantyfikatora,
  • podstawowe pojęcia dotyczące zbiorów liczbowych (zbiór, element zbioru, zbiór pusty, zbiór skończony, przedział, moc zbioru skończonego, równość zbiorów, dopełnienie zbioru, zbiory rozłączne, zawieranie się zbiorów, suma zbiorów, różnica zbiorów, część wspólna i iloczyn kartezjański zbiorów),
  • własności zbiorów liczbowych oraz relacje, jakie zachodzą między podzbiorami zbioru liczb rzeczywistych,
  • zasady działań na przedziałach,
  • definicję i interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej,
  • metody rozwiązywania prostych równań i nierówności z wartością bezwzględną,
  • własności działań na potęgach i pierwiastkach,
  • pojęcie silni liczby naturalnej i jej własności,
  • symbol dwumianowym Newtona, wzór dwumianowy Newtona, trójkąt Pascala oraz wzory skróconego mnożenia.
  1. Funkcje i ich własności
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcia dotyczące funkcji (funkcja, dziedzina funkcji, przeciwdziedzina funkcji, zbiór wartości funkcji, równość funkcji, miejsca zerowe funkcji, wykres funkcji, funkcja odwrotna),
  • różne sposoby określania funkcji (graf, wzór, tabela, wykres, opis słowny),
  • podstawowe własności funkcji (monotoniczność, ograniczoność, różnowartościowość, okresowość, parzystość i nieparzystość),
  • wpływ symetrii względem osi \(Ox\), \(Oy\) oraz symetrii względem początku układu współrzędnych, a także translacji o wektor na wzór funkcji i na jej wykres.
  1. Funkcja liniowa
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcie dotyczące funkcji liniowej, jej równanie i wykres,
  • znaczenie współczynników we wzorze ogólnym funkcji liniowej,
  • metody rysowania wykresów funkcji liniowej, wyznaczania jej miejsc zerowych i funkcji do niej odwrotnej,
  • metody rozwiązywania równań i nierówności liniowych,
  • metody rozwiązywania układów równań i nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi (metoda podstawiania, metoda przeciwnych współczynników, metoda graficzna).
  1. Funkcja kwadratowa
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcia dotyczące funkcji kwadratowej, jej równanie i wykres,
  • znaczenie współczynników we wzorze ogólnym funkcji kwadratowej oraz wyróżnika \(\Delta\),
  • metody rysowania wykresu funkcji kwadratowej oraz wyznaczania jej miejsc zerowych,
  • postać iloczynową i kanoniczną funkcji kwadratowej,
  • metody rozwiązywania równań i nierówności kwadratowych,
  • metody rozwiązywania równań dwukwadratowych.
  1. Wielomiany
Uczestnik kursu zna:
  • pojęcie wielomianu, pierwiastka i pierwiastka wielokrotnego wielomianu,
  • zasady wykonywania działań arytmetycznych na wielomianach (suma, różnica, iloczyn, iloraz),
  • schemat Hornera i jego zastosowanie,
  • twierdzenie Bezouta,
  • sposoby wyszukiwania pierwiastków całkowitych i wymiernych wielomianu,
  • metody rozkładu wielomianu na czynniki liniowe i kwadratowe nierozkładalne oraz szkicowania jego wykresu,
  • metody rozwiązywania równań i nierówności wielomianowych z wykorzystaniem szkicu wykresu wielomianu oraz siatki znaków.
  1. Funkcja wymierna
Uczestnik kursu zna:
  • pojęcie funkcji wymiernej i proporcjonalności odwrotnej,
  • metody wyznaczania dziedziny funkcji wymiernej,
  • metody rozwiązywania równań i nierówności wymiernych.
  1. Funkcja potęgowa
Uczestnik kursu zna:
  • pojęcie funkcji potęgowej, jej wykres i własności,
  • zasady wyznaczania dziedziny funkcji potęgowej,
  • własności potęg i pierwiastków,
  • metody rozwiązywania równań i nierówności potęgowych.
  1. Funkcja wykładnicza
Uczestnik kursu zna:
  • pojęcie funkcji wykładniczej, jej wykres i własności,
  • zasady rozwiązywania równań i nierówności wykładniczych.
  1. Funkcja logarytmiczna
Uczestnik kursu zna:
  • pojęcie logarytmu i jego własności,
  • sposoby wykorzystania logarytmów do rozwiązywania równań i nierówności wykładniczych,
  • pojęcie funkcji logarytmicznej, jej wykres i własności,
  • zasady wyznaczania dziedziny funkcji logarytmicznej,
  • zasady rozwiązywania równań i nierówności logarytmicznych.
  1. Funkcje trygonometryczne
Uczestnik kursu zna:
  • pojęcie miary łukowej kąta,
  • związki miarowe w trójkącie prostokątnym (sinus, cosinus, tangens, cotangens),
  • pojęcie kąta skierowanego oraz funkcji trygonometrycznych kąta skierowanego,
  • wzory redukcyjne,
  • definicje funkcji trygonometrycznych zmiennej rzeczywistej, ich wykresy i własności,
  • sposoby wyznaczania dziedziny funkcji tangens i cotangens,
  • podstawowe wzory i tożsamości trygonometryczne,
  • zasady rozwiązywania równań i nierówności trygonometryczne.
  1. Ciągi liczbowe
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcia dotyczące ciągów (ciąg nieskończony, n-ty wyraz ciągu, ciąg monotoniczny, ciąg ograniczony, ciąg arytmetyczny, ciąg geometryczny),
  • różne sposoby opisywania ciągu (opis słowny, wzór, wykres),
  • sposoby badania monotoniczności i ograniczoności ciągu,
  • własności ciągu arytmetycznego i wzór na sumę jego początkowych wyrazów,
  • własności ciągu geometrycznego i wzór na sumę jego początkowych wyrazów.
  1. Geometria analityczna
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcia dotyczące wektorów (płaszczyzna, wektor w układzie współrzędnych, długość wektora, środek odcinka, suma wektorów, różnica wektorów, iloczyn wektora przez liczbę, iloczyn skalarny wektorów, kąt między wektorami, równoległość i prostopadłość wektorów),
  • zasady wykonywania działań na wektorach oraz wzory na współrzędne wektora, środek odcinka, długość wektora, cosinus i sinus kąta między wektorami,
  • różne postacie równania prostej (ogólną, kierunkową, odcinkową),
  • warunek równoległości i prostopadłości prostych,
  • pojęcie odległości punktu od prostej oraz dwóch prostych równoległych od siebie,
  • sposoby wyznaczana punktu przecięcia prostych,
  • pojęcie okręgu i jego równanie,
  • interpretację geometryczną równania i nierówności, w których występuje równanie okręgu,
  • możliwości wzajemnego położenia prostej i okręgu na płaszczyźnie (sieczna, styczna, bez punktów wspólnych).
  1. Elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
Uczestnik kursu zna:
  • podstawowe pojęcia dotyczące kombinatoryki (permutacja, kombinacja, wariacja z powtórzeniami lub bez powtórzeń zbioru n-elementowego),
  • regułę mnożenia i dodawania,
  • metody wyznaczania liczby wszystkich możliwych permutacji, kombinacji, wariacji z powtórzeniami lub bez zbioru n-elementowego,
  • podstawowe pojęcia dotyczące rachunku prawdopodobieństwa (doświadczenie losowe, zdarzenie losowe, przestrzeń zdarzeń elementarnych doświadczenia losowego, zdarzenie sprzyjające, zdarzenie przeciwne, zdarzenia wykluczające się, suma, różnica, iloczyn zdarzeń losowych, prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia losowego),
  • własności prawdopodobieństwa,
  • geometryczne sposoby wyznaczania zbioru wszystkich zdarzeń elementarnych i zbioru zdarzeń sprzyjających zajściu danego zdarzenia (tabelka, drzewko).
Efekty w zakresie pozyskanych umiejętności z podziałem na poszczególne moduły
  1. Wiadomości wstępne
Uczestnik kursu potrafi:
  • odróżniać zdania logiczne od innych zdań,
  • poprawnie używać w swojej wypowiedzi pojęć takich jak: alternatywa, koniunkcja, implikacja, równoważność zdań,
  • określić wartość logiczną zdania i utworzyć zaprzeczenie zdania logicznego również wtedy, gdy zdanie jest zapisane przy użyciu kwantyfikatora,
  • wyznaczać sumę, różnicę, część wspólną, iloczyn kartezjański zbiorów,
  • ustalać relacje pomiędzy podzbiorami zbioru liczb rzeczywistych,
  • obliczać wartość bezwzględną liczby rzeczywistej oraz stosować interpretację geometryczną wartości bezwzględnej,
  • zaznaczyć na osi liczbowej zbiór rozwiązań równania i nierówności typu:
    \(\vert x-a\vert =b\), \(\vert x-a\vert < b\),
  • poprawnie wykonywać działania arytmetyczne i przekształcać wyrażenia z potęgami i pierwiastkami,
  • obliczać silnię liczby naturalnej oraz symbol Newtona,
  • zastosować trójkąt Pascala do wyznaczania współczynników we wzorze dwumianowym Newtona,
  • zastosować wzory skróconego mnożenie do uzyskania postaci iloczynowej wyrażenia.
  1. Funkcje i ich własności
Uczestnik kursu potrafi:
  • rozpoznać funkcję wśród relacji podanych w różny sposób (graf, tabelka, wzór, wykres),
  • wyznaczyć dziedzinę i zbiór wartości funkcji, jej miejsca zerowe i funkcję odwrotną,
  • ustalić na podstawie wykresu przedziały monotoniczności funkcji, sprawdzić, czy jest ograniczona, różnowartościowa, okresowa, parzysta i nieparzysta,
  • przekształcać wykresy funkcji przez symetrię osiową względem osi \(Ox\), \(Oy\) oraz symetrię środkową względem początku układu współrzędnych, a także poprzez translację o wektor,
  • na podstawie wykresu funkcji \(y=f(x)\) narysować wykres funkcji:
    \(y=f(x+a)\), \(y=f(x)+b\), \(y=f(x+a)+b\), \(y=-f(x)\), \(y=f(-x)\), \(y=-f(-x)\), \(y=\vert f(x)\vert\), \(y=f(\vert x\vert)\).
  1. Funkcja liniowa
Uczestnik kursu potrafi:
  • narysować wykres funkcji liniowej i odczytać z wykresu jej własności,
  • wykorzystać znaczenie współczynników we wzorze ogólnym funkcji liniowej do wyznaczenia jej punktów przecięcia z osiami układu współrzędnych,
  • rozwiązywać równania i nierówności liniowe,
  • rozwiązywać układy równań i nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi różnymi sposobami (metodą podstawiania, metodą przeciwnych współczynników, metodą graficzną).
  1. Funkcja kwadratowa
Uczestnik kursu potrafi:
  • narysować wykres funkcji kwadratowej i odczytać z wykresu jej własności,
  • wykorzystać znaczenie współczynników we wzorze ogólnym funkcji kwadratowej oraz wyróżnika \(\Delta\) do wyznaczenia miejsc zerowych funkcji kwadratowej,
  • wyznaczać postać iloczynową i kanoniczną funkcji kwadratowej,
  • rozwiązywać równania i nierówności kwadratowe,
  • rozwiązywać równania dwukwadratowe.
  1. Wielomiany
Uczestnik kursu potrafi:
  • uporządkować wielomian i ustalić jego stopień,
  • wykonywać działania arytmetyczne na wielomianach (suma, różnica, iloczyn, iloraz),
  • korzystać ze schematu Hornera,
  • ustalić krotność pierwiastka wielomianu,
  • wykorzystać twierdzenie Bezouta do wyznaczania pierwiastków wielomianu oraz rozkładu wielomianu na czynniki,
  • wyszukiwać pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu,
  • rozkładać wielomian na czynniki liniowe i kwadratowe nierozkładalne oraz rysować jego wykres,
  • rozwiązywać równania i nierówności wielomianowe z wykorzystaniem szkicu wykresu wielomianu oraz siatki znaków.
  1. Funkcja wymierna
Uczestnik kursu potrafi:
  • narysować wykres proporcjonalności odwrotnej,
  • wyznaczać dziedzinę funkcji wymiernej,
  • rozwiązywać równania i nierówności wymierne.
  1. Funkcja potęgowa
Uczestnik kursu potrafi:
  • narysować wykres funkcji potęgowej i odczytać z wykresu jej własności,
  • wyznaczać dziedzinę funkcji potęgowej,
  • stosować własności potęg i pierwiastków do rozwiązania równań i nierówności potęgowych.
  1. Funkcja wykładnicza
Uczestnik kursu potrafi:
  • narysować wykres funkcji wykładniczej i odczytać z wykresu jej własności,
  • przekształcać wykresy funkcji wykładniczej,
  • rozwiązywać równania i nierówności wykładnicze.
  1. Funkcja logarytmiczna
Uczestnik kursu potrafi:
  • obliczyć logarytm liczby dodatniej,
  • rozwiązywać równania i nierówności wykładnicze, wykorzystując własności logarytmów,
  • narysować wykres funkcji logarytmicznej i z wykresu odczytać jej własności,
  • wyznaczać dziedzinę funkcji logarytmicznej,
  • przekształcać wykresy funkcji logarytmicznych,
  • rozwiązywać równania i nierówności logarytmiczne.
  1. Funkcje trygonometryczne
Uczestnik kursu potrafi:
  • zamieniać jednostki miary kąta (stopnie i radiany),
  • obliczyć sinus, cosinus, tangens i cotangens kąta ostrego w trójkącie prostokątnym,
  • obliczyć wartości funkcji trygonometrycznych kąta skierowanego, korzystając ze wzorów redukcyjnych (wierszyk),
  • wyznaczać kąt, mając dane wartości funkcji sinus i cosinus tego kąta,
  • narysować wykresy funkcji trygonometrycznych zmiennej rzeczywistej i z wykresu odczytać ich własności,
  • wyznaczać dziedzinę funkcji tangens i cotangens,
  • przekształcać wykresy funkcji trygonometrycznych i wyznaczać ich okres podstawowy,
  • stosować podstawowe wzory i tożsamości trygonometryczne w zadaniach,
  • rozwiązywać równania i nierówności trygonometryczne.
  1. Ciągi liczbowe
Uczestnik kursu potrafi:
  • narysować wykres ciągu i z wykresu odczytać jego własności,
  • wyznaczać wskazany wyraz ciągu,
  • zbadać, czy ciąg jest monotoniczny, ograniczony, arytmetyczny, geometryczny,
  • obliczać wskazany wyraz ciągu oraz sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i geometrycznego,
  • napisać wzór na \(n\)-ty wyraz ciągu arytmetycznego lub geometrycznego, mając dany jego pierwszy wyraz oraz różnicę lub iloraz.
  1. Geometria analityczna
Uczestnik kursu potrafi:
  • obliczać współrzędne wektor, jego długość, środek odcinka,
  • wykonywać działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie przez liczbę, iloczyn skalarny),
  • wyznaczać cosinus kąta między wektorami,
  • sprawdzić, czy wektory są równoległe lub prostopadłe,
  • napisać równanie prostej w różnych postaciach (ogólnej, kierunkowej, odcinkowej),
  • wyznaczać równanie prostej spełniającej zadane warunki,
  • obliczyć odległość punktu od prostej oraz dwóch prostych równoległych od siebie,
  • napisać równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty,
  • wyznaczać punkt przecięcia dwóch prostych (rozwiązywać układy równań liniowych metodą graficzną),
  • narysować w układzie współrzędnych okrąg o zadanym środku i promieniu oraz napisać jego równanie,
  • interpretować geometrycznie równania i nierówności, w których występuje równanie okręgu oraz rozwiązywać takiego typu równania i nierówności,
  • ustalić wzajemne położenia prostej i okręgu na płaszczyźnie (sieczna, styczna, bez punktów wspólnych).
  1. Elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
Uczestnik kursu potrafi:
  • rozróżniać permutacje, kombinacje, wariacje z powtórzeniami lub bez powtórzeń,
  • zliczyć wszystkie możliwe permutacje, kombinacje, wariacje z powtórzeniami lub bez powtórzeń zbioru n-elementowego,
  • zastosować regułę mnożenia i dodawania w zadaniach tekstowych,
  • wyznaczać przestrzeń zdarzeń elementarnych doświadczenia losowego, zdarzenie sprzyjające, zdarzenie przeciwne, zdarzenie wykluczające się oraz prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia losowego,
  • rysować tabelki i drzewka opisujące wyniki danego doświadczenia losowego,
  • obliczać prawdopodobieństwo zajścia zdarzenie opisanego w zadaniu, korzystając z własności prawdopodobieństwa lub drzewka stochastycznego.