Szkolenia z zakresu rozwijania kompetencji naukowców w obszarze zarządzania danymi - poziom podstawowy
Program kursu
Moduł 1. Wprowadzenie do otwartej nauki i zarządzania danymi badawczymi (tydzień 1.)
-
Podstawy otwartej nauki
-
Rola i znaczenie otwartych danych badawczych dla rozwoju nauki i budowania dorobku naukowców
-
Krajowe i międzynarodowe polityki otwartości i wytyczne w zakresie otwartej nauki - wprowadzenie
-
Zasady FAIR
-
Dane badawcze w kontekście rozwoju Europejskiej Chmury Otwartej Nauki (European Open Science Cloud, EOSC)
Moduł 2. Planowanie i organizacja - część 1. (tydzień 2.)
-
Cykl życia danych badawczych a cykl życia projektu badawczego
-
Rodzaje danych i baz danych
-
Rodzaje repozytoriów danych
-
Wybór repozytorium, w którym dane badawcze będą przechowywane
-
Plany Zarządzania Danymi (ang. Data Management Plan/DMP) jako wymóg w projektach finansowanych przez agencje (Narodowe Centrum Nauki, Komisja Europejska)
-
Zasady tworzenia Planów Zarządzania Danymi
Moduł 3. Planowanie i organizacja - część 2. (tydzień 3.)
-
Zarządzanie danymi w kontekście dyscypliny i przyjętej metodologii badań
-
Organizacja danych i zarządzanie ich wersjami
-
Dostosowywanie danych niecyfrowych do zasad FAIR
-
Ograniczenia (w tym prawne) w udostępnianiu danych badawczych
-
Zarządzanie danymi a kwestie prawne i etyczne oraz rzetelność naukowa w projekcie badawczym
-
Zarządzanie danymi o wysokiej wrażliwości
Moduł 4. Przechowywanie danych badawczych (tydzień 4.)
-
Bezpieczne przechowywanie danych
-
Zasady deponowania danych w repozytorium
-
Trwale przypisane identyfikatory (ang. Persistent Identifiers) i zasady ich stosowania
-
Otwarte formaty danych
-
Metadane w kontekście standardów dyscyplinowych
Moduł 5. Udostępnianie danych badawczych (tydzień 5.)
-
Udostępnianie danych w sposób umożliwiający ich jak najszersze ponowne wykorzystanie
-
Ponowne wykorzystanie istniejących wiarygodnych danych w projekcie badawczym
-
Dokumentacja danych badawczych umożliwiająca replikowanie badań
-
Narzędzia wspierające kontrolę jakości udostępnionych danych
-
Narzędzia wspierające udostępnianie danych zgodnie z zasadami FAIR
Moduł 6. Zadania i zasoby w zarządzaniu danymi badawczymi (tydzień 6.)
-
Jednostki uczelni i instytucji badawczych zaangażowane w zarządzanie danymi w projekcie
-
Data Steward i jego znaczenie w projekcie badawczym
Zakładane efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnik/uczestniczka:
- potrafi opisać podstawowe założenia otwartej nauki i rozumie miejsce, jakie zajmują w tym obszarze dane badawcze;
- rozumie konieczność zarządzania danymi badawczymi i płynące z tego korzyści, a także związek z zasadami rzetelności naukowej i standardami dziedzinowymi;
- potrafi wskazać wymogi instytucji finansujących badania naukowe w zakresie zarządzania danymi i ich otwartego udostępniania;
- potrafi opracować plan zarządzania danymi badawczymi z uwzględnieniem wymogów instytucji finansujących badania, dobrych praktyk i zaleceń istotnych dla właściwej dyscypliny;
- potrafi wyjaśnić, na czym polegają zasady FAIR i zastosować je w praktyce;
- rozumie miejsce zarządzania danymi w cyklu życia projektu badawczego;
- potrafi wskazać zasady bezpiecznego przechowywania danych i zastosować je w praktyce;
- potrafi korzystać z repozytoriów danych badawczych, zna ich podstawowe funkcje i zalety;
- rozumie znaczenie metadanych i dokumentacji danych oraz potrafi zastosować odpowiednie dla dyscypliny standardy opisu danych;
- potrafi udostępnić dane, wykorzystując do tego właściwe dla dyscypliny i konkretnego projektu badawczego narzędzia i rozwiązania;
- potrafi wskazać podstawowe prawne możliwości udostępniania danych badawczych i ich ponownego wykorzystania;
- potrafi zastosować prawne narzędzia służące do otwartego udostępniania danych badawczych;
- potrafi wskazać prawne i etyczne aspekty istotne dla ograniczeń w udostępnianiu danych;
- rozumie zadania data stewarda i jego rolę w instytucji naukowej;
- wie, gdzie szukać dodatkowych informacji na temat zarządzania danymi badawczymi.