Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

BHAG to termin wprowadzony do praktyki zarządzania przez Jima Collinsa i Jerry'ego Porrasa w ich książce „Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies” -  określenie wyzwania długoterminowego na 10 do 25 lat , kierując się podstawowymi wartościami i celem Twojej firmy.

Integracja pionowa to strategia ekspansji firmy na obszary działalności stanowiące ogniwo w łańcuchu technologicznym – przyłączenie firm zaopatrzeniowych, dostawców surowców, półproduktów, itp

Integracja pozioma w odróżnieniu od pionowej czyli technologicznej oznacza rozszerzanie działalności firmy w drodze połączeń z firmami w tej samej branży, najczęściej dotychczasowymi konkurentami lub producentami dóbr substytucyjnych.

M&A (fuzje i przejęcia) to transakcje integracyjne (połączeniowe) są zwykle realizowane w formie nabycia, czy akcji połączenia firm w celu realizacji określonych zamierzeń strategicznych i finansowych. W ramach transakcji nabyć (zakupów) wyróżnia się zasadniczo dwie formy: fuzję (ang. Merger) i przejęcie (ang. Acquisition). W powszechnie stosowanej nomenklaturze biznesowej te transakcje nazywa się w skrócie M&A.

Misja/wizja firmy to sformalizowana deklaracja zawierająca wyrażenie ambicji menedżmentu, co do przyszłości przedsiębiorstwa, kierunków jego rozwoju. Przekazy te jednocześnie stanowią swego rodzaju obietnicę i opisują normy i wartości, które firma wyznaje.

Strategia dywersyfikacji prowadzi do przeistoczenia się przedsiębiorstwa jednobiznesowego w wielobiznesowe, złożone z wielu odrębnych SBU, działających pod wspólnym zarządem i korzystających ze wspólnych zasobów strategicznych korporacji.

Strategia inkremetalna – strategia emergentna (płynna, wyłaniająca się), opisująca generalny kierunek rozwoju, pozostawiająca duży zakres swobody decyzyjnej co do przyszłości w warunkach wysokiej  sprawności operacyjnej.

Strategia jednobiznesowa, czyli koncentracji na głównym biznesie oznacza ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa na jeden, wyspecjalizowany biznes, co pozwala na rozbudowę potencjału strategicznego firmy w danej dziedzinie stanowiącej domenę strategiczną firmy.

Strategia koncentracji zakłada świadome i celowe ograniczanie rozmiarów działalności  do określonego segmentu rynku i w ten sposób unikanie konfrontacji z silnymi konkurentami w skali całego sektora.

Strategia korporacji (ang. Corporate Strategy), nazywana równie często strategią portfelową określa generalne kierunki rozwoju organizacji, z punktu widzenia portfolio działań.

Strategia na poziomie SBU (ang. Business Strategy) lub strategia biznesu to określenie strategii dla danej linii biznesowej, jednostki biznesowej, branży, czy obszaru działalności strategicznej. Nazywana może być strategią konkurencji.

Strategia przywództwa kosztowego (lub inaczej lidera cenowego) to osiąganie uprzywilejowanej pozycji kosztowej w stosunku do konkurentów i przyciągnięcie klientów niższą ceną produktu.

Strategia synoptyczna – ustrukturyzowana, skonkretyzowana strategia, wyznaczająca mierzalne i określone w czasie cele i zadania strategiczne, wraz z ich miernikami i systemem monitorowania.

Strategia zróżnicowania nazywana również strategią dyferencjacji lub przywództwa jakościowego – polega na nadaniu produktom cech unikatowych, postrzeganych przez klientów jako cechy wyjątkowe i oryginalne.

Strategie funkcjonalne (ang. Functional Strategies) to długookresowe założenia działania w poszczególnych funkcjach przedsiębiorstwa. Na tym poziomie więc można mówić o strategiach: marketingowej, finansowej, personalnej, logistycznej, informacyjnej, produktowej, itp.

Transakcje integracyjne (połączeniowe) są zwykle realizowane w formie nabycia, czy akcji połączenia firm w celu realizacji określonych zamierzeń strategicznych i finansowych.

W ramach transakcji nabyć (zakupów) wyróżnia się zasadniczo dwie formy: fuzję (ang. Merger) i przejęcie (ang. Acquisition). W powszechnie stosowanej nomenklaturze biznesowej te transakcje nazywa się w skrócie M&A.