Metody ilościowe - Statystyka |Wykład|
Kurs ma charakter wprowadzenia do statystyki (opisowej i matematycznej).
Kurs ma charakter wprowadzenia do statystyki (opisowej i matematycznej).
Statystyka jest wszechobecna, a jednocześnie stosunkowo niewiele osób orientuje się, w jaki dokładnie sposób prowadzone są badania statystyczne i jak należy rozumieć pojawiające się (np. w mediach) doniesienia na temat średnich płac, tempa wzrostu PKB, koncentracji bezrobocia, trendów i prognoz cen samochodów czy akcji etc. Ze statystyką jako przedmiotem mają też problem studenci tych kierunków, na których stanowi ona przedmiot niejako dodatkowy (psychologia, socjologia, prawo), obciążony piętnem rzekomego skomplikowania i matematycznego "ciężaru". Stąd też zaliczenie naszego kursu pozwoli na lepsze zrozumienie tego, czym w istocie jest statystyka; umożliwi też zauważenie tego, że statystyka polega nie tylko na analizowaniu dostępnych danych, ale również na wyciąganiu z prób losowych wniosków na temat całych populacji.
Poza ogólnie pojętym zainteresowaniem tematyką i intuicyjnym rozumieniem najbardziej elementarnych pojęć (jak wspomniana średnia arytmetyczna, choć i ją ściśle określamy) od studenta wymaga się jedynie znajomości matematyki na poziomie szkoły średniej (w praktyce korzysta się głównie z prostej arytmetyki, podstaw analizy i - rzadziej - algebry liniowej).
Wiedza z kursu może przydać się przy wszelkiego rodzaju analizie danych - finansowych i innych. Uczestnik nauczy się, w jaki sposób:
W module pierwszym zostały zaprezentowane podstawy badań statystycznych.
W module drugim została zaprezentowana statystyka opisowa.
W module trzecim została zaprezentowana statystyka matematyczna.
W module czwartym zostały zaprezentowane metody ilościowe w analizach regionalnych.
Aby zaliczyć kurs, należy uzyskać minimu 60% poprawnych odpowiedzi w całym kursie.
W kursie znajdują się głównie zadania zamknięte jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, do których można podejść dwukrotnie w celu udzielenia poprawnej odpowiedzi (poza pytaniami, typu "prawda/fałsz", "tak/nie" - w tych przypadkach odpowiedzi możesz udzielić jeden raz).
Aby otrzymać zaświadczenie, należy uzyskać minimu 60% poprawnych odpowiedzi w całym kursie.
mgr Tomasz Witczak
Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego (2011, specjalność: matematyka w ekonomii i ubezpieczeniach, praca magisterska na temat analizy w ciele liczb p-adycznych). W latach 2012 - 2020 analityk rynków giełdowych, pracujący dla jednego z portali internetowych.
Obecnie realizuje na Uniwersytecie Śląskim przewód doktorski dotyczący logiki matematycznej, w szczególności semantyki logik nieklasycznych.
Od strony naukowej zainteresowany także uogólnieniami pojęcia topologii (supra- i infra-topologie, struktury minimalne i słabe), logiką macierzową i wektorową (A. Stern, E. Mizraji) oraz zbiorami intuicjonistycznymi.