Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

 Chcesz więcej darmowej wiedzy? Przekaż nam 1,5% KRS: 0000349151

Celem Fundacji HumanDoc i wspierających nas ekspertów było poszerzenie wiedzy i świadomość dt. mechanizmów przemocy domowej wśród studentów prawa, czyli osób tworzących przyszłe polskie środowiska prawne: adwokatów, prokuratorów i sędziów, by w przyszłości uniknąć wtórnej wiktymizacji osób doświadczających przemocy podczas szeroko rozumianego kontaktu z wymiarem sprawiedliwości.

W efekcie współpracy powstał 15 modułowy kurs, zawierający wysokiej jakości materiały merytoryczne. Jednocześnie sposób przekazu treści poprzez atrakcyjną stronę wizualną czy animacje ułatwia ich odbiór i zapamiętanie. Dodatkowo moduły wiedzy zostały wzbogacone pytaniami kontrolnymi i case study, których celem jest uwypuklenie danego zagadnienia i przedstawienie jego praktycznych aspektów. Unikatowym elementem kursu jest cykl wywiadów wideo z osobami doświadczającymi przemocy w rodzinie i sprawcą. Te krótkie formy audiowizualne  o charakterze mini  dokumentów pozwalają na subiektywną ocenę doświadczeń osobistych kontaktów z wymiarem sprawiedliwości i w sugestywny sposób przedstawiają odczucia osób udzielających wywiadów.

Kurs skierowany jest do studentów prawa, którzy w trakcie pracy zawodowej mogą mieć do czynienia z tematyką przemocy. Jednocześnie korzystać z niego mogą także ci, którzy zajmują się pomocą osobom doświadczającym tego zjawiska i ci, którzy mogą się z nią zetknąć. Czyli każdy z nas.

 

Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny


WYMAGANIA WSTĘPNE

Bez wymagań wstępnych

Kurs skierowany jest do studentów prawa, którzy w trakcie pracy zawodowej mogą mieć do czynienia z tematyką przemocy.Jednocześnie korzystać z niego mogą także ci, którzy zajmują się pomocą osobom doświadczającym tego zjawiska i ci, którzy mogą się z nią zetknąć. Czyli każdy z nas.


CELE KURSU

Dowiesz się m.in.:

  • Czym jest przemoc w rodzinie? Jakie są jej przyczyny, rodzaje i skutki?
  • Czym jest cykl przemocy?
  • Jakie stereotypy dotyczą przemocy w rodzinie?
  • Kim są ci, którzy jej doświadczają i ci, którzy ją stosują?
  • Jakiej przemocy doznają osoby starsze i niepełnosprawne?
  • W jaki sposób przemoc w rodzinie odbija się na dzieciach?
  • Jak je przesłuchiwać osoby doświadczające przemocy, by nie krzywdzić?
  • Jaka jest odpowiedzialność prawna sprawców przemocy?
  • Czym są Niebieska Linia, Zespół Interdyscyplinarny czy Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie?
  • W jaki sposób usunąć sprawcę przemocy z miejsca zamieszkania?
  • Jak pracować ze sprawcą? Jakie możliwości daje w tym kontekście prawo?
  • Jak przygotować klienta do działań sądowych?

PORUSZANE ZAGADNIENIA

LEKCJA 1. Czym jest przemoc w rodzinie?

W lekcji pierwszej opisano, czym jest przemoc w rodzinie, jakie są rodzaje przemocy, jak wygląda cykl przemocy i jakie działania można podejmować w poszczególnych fazach tego cyklu. Uczestnicy kursu znajdą w nim również informację o tym, czym jest syndrom gotującej się żaby oraz wyjaśnienie najczęstszych mitów i stereotypów dotyczących relacji przemocowych.

LEKCJA 2. Profil psychologiczny osób doświadczających przemocy.

W lekcji drugiej korzystający z kursu poznają profile psychologiczne sprawców i osób doświadczających przemocy. Dowiedzą się także, jakie czynniki sprzyjają krzywdzeniu, jakie przed nią chronią, a także jakie objawy psychiczne i społeczne można zaobserwować u osób doświadczających przemocy. W module omówiono też strategie, które stosują ofiary przemocy, by zatrzymać zachowania przemocowe, i jakie zachowania posttraumatyczne można zaobserwować u osób doświadczających przemocy.

LEKCJA 3. Przemoc wobec starszych i niepełnosprawnych.

Lekcja trzecia poświęcona została przemocy wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Omówione w nim zostały najpowszechniej stosowane wobec tych grup zachowania przemocowe, a ekspert podpowiedział m.in. jak powinien reagować ktoś, kto zauważy, że wobec osób starszych stosowana jest przemoc oraz jakie są bariery komunikacyjne w relacjach z osobami niepełnosprawnymi.

LEKCJA 4. Przyczyny zachowań przemocowych w rodzinach.

Lekcja czwarta poświęcona została przyczynom przemocy w rodzinach. Omówione w nim zostały teorie psychologiczne odnoszące się do zachowań agresywnych i przyczyn przemocy, przykładowe przyczyny rzemocy, rodzaje zaburzeń, jak również szkodliwe mity i stereotypy dotyczące zachowań przemocowych.

LEKCJA 5. Skutki przemocy dla osób doświadczających, świadków i stosujących przemoc.

W lekcji piątej zostały zaprezentowane skutki, jakie ma przemoc zarówno w przypadku osób jej doświadczających, stosujących, jak i świadków. Omówione zostały także objawy behawioralne, somatyczne, emocjonalne, poznawcze i społeczne. Uczestnicy kursu dowiedzą się też z tego modułu, jakie są mechanizmy funkcjonowania osób krzywdzonych, jakie są społeczne i zawodowe skutki przemocy i jaki wpływ ma przemoc na osoby, które krzywdzą.

LEKCJA 6. Dziecko - najwrażliwszy uczestnik postępowania.

Lekcja szósta poświęcona została dzieciom doznającym przemocy i dzieciom, które są świadkami przemocy. Omówione w nim zostały rodzaje przemocy stosowanej wobec dzieci, a także to, jak dzieci doświadczające przemocy i będące jej świadkami reagują na sytuacje przemocowe. Uczestnicy kursu dowiedzą się z tego modułu również, jakie zachowania dzieci mogą świadczyć o tym, że doświadczają przemocy i czy najmłodsi, niemowlęta doświadczające przemocy, odczuwają jej skutki tak, jak dzieci starsze.

LEKCJA 7. Dziecko lub nastolatek - świadek.

W lekcji siódmej zostały zaprezentowane informacje na temat dzieci i nastolatków, które są świadkami przemocy. Uczestnicy kursu dowiedzą się z tego modułu o tym, kto i w jakich okolicznościach może przesłuchiwać dzieci, a także jak przesłuchiwać najmłodszych świadków efektywnie i bez szkody dla nich.

LEKCJA 8. Pomoc osobie doświadczającej przemocy.

Lekcja ósma to zbiór informacji o tym, w jaki sposób pomagać osobom doświadczającym przemocy. Uczestnicy kursu dowiedzą się w tym module m.in., w jakim zakresie może pomóc psychoedukacja, wsparcie emocjonalne i społeczne czy psychoterapia. Znalazły się w nim również podpowiedzi, jakie są zasady pomocy osobom doświadczającym przemocy i praktyczne wskazówki dotyczące czteroetapowego procesu naprawczego.

LEKCJA 9. Odpowiedzialność prawna sprawców przemocy.

Lekcja dziewiąta poświęcona została odpowiedzialności prawnej sprawców przemocy. Omówiona w nim została zarówno definicja przemocy w rodzinie, a także wskazano i omówiono poszczególne paragrafy kodeksu karnego, które mogą znaleźć zastosowanie w konkretnych sytuacjach przemocowych.

LEKCJA 10. Niebieska Karta i Zespół Interdyscyplinarny.

W lekcji dziesiątej omówione zostały zasady funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego, jego zadania, narzędzia, jakie Zespół ma do dyspozycji i sposób działania. Omówiono także, jak działają, czym się zajmują i jak są budowane Grupy Robocze. Moduł ten poświęcono także procedurze Niebieskiej Karty oraz efektom jej funkcjonowania.

LEKCJA 11. Usunięcie sprawcy przemocy z miejsca zamieszkania.

W lekcji jedenastej zostały omówione usankcjonowane prawnie i funkcjonujące w praktyce procedury usunięcia sprawcy przemocy z miejsca zamieszkania. Moduł ten poświęcono m.in. zmianom w prawie, które wprowadziły zmiany korzystne dla osób doświadczających przemocy czy kwestii ochrony dzieci mieszkających ze sprawą przemocy.

LEKCJA 12. Praca ze sprawcą przemocy w rodzinie.

W lekcji dwunastej zostały zaprezentowane metody pracy ze sprawcami przemocy w rodzinie. Omówiono charakterystykę osób stosujących przemoc, cechy ich osobowości oraz typologię sprawców, a także kwestię oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych czy modele pracy terapeutycznej.

LEKCJA 13. Prawo rodzinne i karne w kontekście przemocy domowej.

Lekcja trzynasta poświęcona została omówieniu zapisów prawa karnego i rodzinnego w kontekście przemocy domowej. Omówiono w nim m.in. proces postępowania sądowego, instytucję świadka anonimowego czy oskarżyciela posiłkowego, a także kwestię dotyczącą władzy rodzicielskiej.

LEKCJA 14. Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

W lekcji czternastej, poświęconym Specjalistycznym Ośrodkom Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, omówiono natomiast takie tematy jak podstawy funkcjonowania tych ośrodków, ich cele, zadania i sposób funkcjonowania. Uczestnicy kursu znajdą w nim również informacje o tym np., jak budować relacje, motywować i wspierać osoby doznające przemocy.

LEKCJA 15. Jak przygotować klienta do działań sądowych.

Lekcja piętnasta poświęcona została temu, jak odpowiednio przygotować klienta do działań sądowych, tak by skutecznie i w możliwie przyjazny dla niego sposób przejść przez procedurę sądową.


WARUNKI ZALICZENIA

Warunkiem zaliczenia jest rzetelne zapoznanie się z treścią wszystkich modułów oraz zdanie egzaminu końcowego.


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Uzyskanie certyfikatu następuje po zaliczeniu testu końcowego (próg zaliczeniowy 80%).


KADRA KURSU

Eksperci Fundacji HumanDoc
Anna Wołoszczuk
Edyta Rybak

Redaktor Kursu
Katarzyna Kownacka

Koordynator
Izabela Żbikowska

Partnerzy
adw. Agnieszka Staszuków- Bularz
adw. Liliana Składzień- Dzięciołowska


Eksperci wspierający kurs
Jolanta Zmarzlik, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
dr Grzegorz Wrona
Tadeusz Wieszczyk

Zapisz się