Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

Szkolenia z zakresu data stewardship - poziom podstawowy 

Moduł 1. Wprowadzenie do otwartej nauki i zarządzania danymi badawczymi (tydzień 1.)

  • Wprowadzenie do otwartej nauki

  • Krajowe i międzynarodowe polityki otwartości i wytyczne w zakresie otwartej nauki - wprowadzenie

  • Zasady FAIR

  • Znaczenie data stewarda na uczelni

  • Role i zakres obowiązków data stewarda na uczelni, na wydziale i w instytucie

  • Kompetencje wymagane na stanowisku data stewarda

  • Rodzaje i specjalizacje data stewardów

Moduł 2. Planowanie i organizacja 

  • Cykl życia danych badawczych a cykl życia projektu badawczego

  • Rodzaje danych i baz danych

  • Rodzaje repozytoriów danych oraz kryteria wyboru

  • Plany Zarządzania Danymi (Data Management Plans) - cele i zasady tworzenia

  • Plany Zarządzania Danymi jako wymóg w projektach finansowanych przez agencje (Narodowe Centrum Nauki, Komisja Europejska)

  • Zarządzanie danymi w kontekście dyscypliny i przyjętej metodologii badań

  • Organizacja danych i zarządzanie ich wersjami

  • Skuteczne zarządzanie danymi w projektach krajowych i międzynarodowych realizowanych przez konsorcja

Moduł 3. Prawne aspekty zarządzania danymi badawczymi

  • Ograniczenia w udostępnianiu danych badawczych

  • Ograniczenia prawne w udostępnianiu danych badawczych
  • Zarządzanie danymi a kwestie etyczne w projekcie badawczym

  • Zarządzanie danymi o wysokiej wrażliwości
  • Ramy prawne wynikające z przepisów o komercjalizacji wyników badań oraz regulaminów zarządzania własnością intelektualną jednostek naukowych
  • Odpowiedzialność z tytułu naruszenia przepisów prawa związanych z zarządzaniem danymi badawczymi

Moduł 4. Przechowywanie danych badawczych (tydzień 4.)

  • Bezpieczne przechowywanie danych

  • Zasady deponowania danych w repozytorium

  • Trwale przypisane identyfikatory (ang. Persistent Identifiers) i zasady ich stosowania

  • Otwarte formaty danych

Moduł 5. Udostępnianie danych badawczych (tydzień 5.)

  • Udostępnianie danych w sposób umożliwiający ich jak najszersze ponowne wykorzystanie

  • Kontrola i metody zapewnienia wysokiej jakości danych udostępnionych w projekcie badawczym

  • Ponowne wykorzystanie istniejących wiarygodnych danych w projekcie badawczym

  • Dokumentacja danych badawczych umożliwiająca replikowanie badań

  • Narzędzia wspierające kontrolę jakości udostępnionych danych

  • Narzędzia wspierające udostępnianie danych zgodnie z zasadami FAIR

Moduł 6. Zadania i zasoby w zarządzaniu danymi badawczymi (tydzień 6.)

  • Jednostki uczelni i instytucji badawczych zaangażowane w zarządzanie danymi w projekcie

  • Podział obowiązków na uczelni w zakresie zarządzania danymi w projekcie

  • Komunikacja w zakresie skutecznego zarządzania danymi we współpracy pomiędzy różnymi jednostkami uczelni

  • Infrastruktura informatyczna nauki a zarządzanie danymi badawczymi

Zakładane efekty kształcenia

Po ukończeniu kursu uczestnik/uczestniczka:

  • potrafi opisać podstawowe założenia otwartej nauki i rozumie miejsce, jakie zajmują w tym obszarze dane badawcze;
  • rozumie konieczność zarządzania danymi badawczymi i płynące z tego korzyści, a także związek z zasadami rzetelności naukowej i standardami dziedzinowymi;
  • potrafi wyjaśnić, na czym polegają zasady FAIR i zastosować je w praktyce;
  • potrafi wskazać wymogi instytucji finansujących badania naukowe w zakresie zarządzania danymi i ich otwartego udostępniania;
  • rozumie rolę data stewarda i zakres jego obowiązków w kontekście zadań jednostki naukowej i celów projektów badawczych;
  • rozumie miejsce zarządzania danymi w cyklu życia projektu badawczego;
  • potrafi opracować plan zarządzania danymi badawczymi z uwzględnieniem wymogów instytucji finansujących badania, dobrych praktyk i zaleceń istotnych dla właściwej dyscypliny;
  • potrafi wskazać i zastosować w praktyce najważniejsze zasady zarządzania danymi oraz dostosować je do konkretnego obszaru badań, także w ramach współpracy z naukowcami;
  • potrafi wskazać zasady bezpiecznego przechowywania danych i zastosować je w praktyce;
  • potrafi korzystać z repozytoriów danych badawczych, zna ich podstawowe funkcje i zalety;
  • rozumie znaczenie metadanych i dokumentacji danych oraz potrafi zastosować odpowiednie dla dyscypliny standardy opisu danych;
  • potrafi udostępnić dane, wykorzystując do tego właściwe dla dyscypliny i konkretnego projektu badawczego narzędzia i rozwiązania;
  • potrafi opisać podstawowe ramy prawne istotne dla zarządzania danymi badawczymi i wie, gdzie szukać dodatkowych informacji;
  • potrafi wskazać podstawowe prawne możliwości udostępniania danych badawczych i ich ponownego wykorzystania;
  • potrafi wskazać prawne i etyczne aspekty istotne dla ograniczeń w udostępnianiu danych;
  • potrafi opisać instytucjonalne ramy zarządzania danymi, w tym podział obowiązków, zasady współpracy i komunikacji w tym zakresie;
  • wie, gdzie szukać dodatkowych informacji na temat zarządzania danymi badawczymi.