Badawcze kompetencje informacyjne w pracy naukowej
Kurs jest skierowany do doktorantów i młodych pracowników nauki różnych dziedzin, którzy już realizują prace badawcze albo planują ich realizację.
Kurs jest skierowany do doktorantów i młodych pracowników nauki różnych dziedzin, którzy już realizują prace badawcze albo planują ich realizację.
Czego nauczysz się w tym kursie?
Realizacja kursu pomoże ci rozwinąć badawcze kompetencje informacyjne.
Badawcze kompetencje informacyjne (ang. research literacy), określane też mianem informacyjnych kompetencji akademickich (ang. scholarly information literacy), dotyczą wiedzy i umiejętności praktycznych (metodologia nauki, zdobywanie informacji i zarządzanie nią), rozwiązywania problemów i komunikacji naukowej, współpracy naukowej, dzielenia się wiedzą oraz związanych z nimi postaw i problemów etycznych. Ponieważ łączą kompetencje informacyjne z określonymi praktykami badawczymi we wspólnotach badaczy, obok elementów wspólnych dla wszystkich dziedzin i dyscyplin naukowych, można wśród nich wyróżnić elementy charakterystyczne dla określonych grup naukowców.
Zatem badawcze kompetencje informacyjne dotyczą szerokiego spektrum zagadnień, a ich rozwijanie to proces złożony. Niniejszy kurs ma charakter podstawowy. Porusza tematy związane z 6 grupami zagadnień:
Ten kurs pomoże Ci:
Struktura kursu
Badawcze kompetencje informacyjne to kurs podstawowy złożony z siedmiu modułów. Poszczególne moduły, zależnie od ich tematyki, zawierają różną liczbę lekcji. Kolejność realizacji modułów jest dowolna – przejście do nowego modułu nie jest uwarunkowane ukończeniem poprzedniego.
W każdym module znajdziesz:
Ponadto w kursie zamieszczono test końcowy.
Jeśli chcesz uzyskać e-certyfikat ukończenia kursu, zapoznaj się z treścią poszczególnych lekcji i jednostek, rozwiąż wszystkie testy podsumowujące moduły oraz test końcowy. Do otrzymania e-certyfikatu uprawnia uzyskanie min. 60% punktów z ćwiczeń klasyfikowanych w całym kursie, przy czym na zaliczenie kursu w 50% ma wpływ rozwiązanie testów podsumowujących moduły i w 50% wynik testu końcowego.
Czas potrzebny na realizację kursu
Kurs został opracowany z myślą o jego samodzielnej realizacji w dowolnym czasie. Na realizację całego kursu przewidziano 21 godzin. Twoje dotychczasowe doświadczenie oraz ewentualne zainteresowanie materiałami dodatkowymi będą mieć wpływ na czas realizacji kursu. Dlatego zapewne niektórym modułom poświęcisz więcej, a innym mniej niż 3 godziny. Kurs możesz też realizować ze wsparciem doradczym moderatora, którym będzie doświadczony bibliotekarz – specjalista informacji naukowej.
Mamy nadzieję, że praktyczne stosowanie wiedzy oraz umiejętności nabytych w kursie będzie dla Ciebie pomocne i dostarczy Ci satysfakcji w realizowanej pracy badawczej.
ŻYCZYMY PRZYJEMNEJ I EFEKTYWNEJ NAUKI!
OPRACOWANIE KURSU
dr Aneta Januszko-Szakiel
Uniwersytet Jagielloński
Nauczyciel akademicki, adiunkt w Instytucie Studiów Informacyjnych UJ. Zainteresowania naukowe: długoterminowa archiwizacja treści cyfrowych, skuteczność indywidualnego zarządzania informacją, digital curation, zarządzanie danymi badawczymi w kontekście efektywności komunikacji naukowej, infobrokering. Prowadzi Biuro Informacji i Analiz Naukowych BIAN.
Absolwentka bibliotekoznawstwa i informacji naukowej UJ (2000), studia podyplomowe z edukacji informatycznej w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (2010). Stypendystka w Uniwersytecie Johanna Gutenberga w Moguncji (2001-2004), stażystka w Niemieckiej Bibliotece Narodowej (2002) oraz Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (2013).
mgr inż. Marzena Marcinek
Biblioteka Politechniki Krakowskiej
Starszy kustosz dyplomowany, nauczyciel akademicki, pracownik badawczy, trener nauki, kierownik Oddziału Informacji Naukowej BPK (1996 -2023). W latach 2006-2016 szkoleniowiec Elseviera w zakresie baz danych i narzędzi informacyjnych. Autorka i współautorka licznych publikacji fachowych oraz kursów na platformie edukacyjnej Moodle.
Absolwentka Politechniki Krakowskiej. Ukończyła studia podyplomowe z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz roczny kurs zarządzania informacją w Międzynarodowym Centrum Zarządzania Informacją pod auspicjami Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i University of Sheffield. Uczestniczyła w zajęciach European Summer School of Scientometrics w Granadzie (2016).
mgr Aneta Kowalska
Biblioteka Politechniki Krakowskiej
Kustosz w Oddziale Informacji Naukowej, zatrudniona w BPK od 2008 r. Doświadczenie zawodowe także w bibliotekach publicznych (2004-2008). Współautorka kursów na platformie Moodle. Współtworzy bazy danych, sprawuje nadzór nad Bibliografią Publikacji Pracowników PK. Stale doskonali umiejętności organizacyjne, techniczne i dydaktyczne na kursach i szkoleniach dotyczących np. tworzenia zasobów edukacyjnych i otwartej nauki.
Absolwentka Akademii Pedagogicznej w Krakowie, kierunek: Bibliotekoznawstwo i informacja naukowa, specjalizacja: informacja naukowa (2003).
mgr Sabina Bienia-Bobowiec
Biblioteka Politechniki Krakowskiej
Bibliotekarz w Oddziale Informacji Naukowej BPK od 2014 r. Współautorka kursów dla studentów i doktorantów na platformie Moodle. Prowadziła zajęcia dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych PK. Specjalizuje się w szkoleniu użytkowników z programu do zarządzania opisami bibliograficznymi Mendeley. Jako certyfikowany biblioterapeuta, od kilku lat prowadzi autorskie warsztaty biblioterapeutyczne dla dzieci pracowników PK. Kursantka języka migowego.
Absolwentka Informacji naukowej i bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
mgr Beata Łącka
Biblioteka Politechniki Krakowskiej
W latach 2019-2021 zaangażowana w prace Oddziału Informacji Naukowej BPK. Współautorka kursów dla studentów i doktorantów na platformie MOODLE. W pracy skupia się na wykorzystywaniu potencjału otwartych zasobów edukacyjnych i narzędzi do ich tworzenia, projektuje promocyjne materiały graficzne i audiowizualne.
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (kierunek: Zarządzanie informacją, specjalizacja: infobrokering i wywiad rynkowy). Pracowała w Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego przy realizacji projektów oraz jako asystent osób z niepełnosprawnościami.
Projekt „PK=POWER OF KNOWLEDGE” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.