Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

OPIS KURSU

Kurs „Statystyczna analiza danych” powstał w ramach projektu Projekt MOOC@PB-Nowoczesne technologie w procesie kształcenia jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, w ramach konkursu nr POWR.03.01.00-IP.08-00-MOC/18.

logo

Kurs ten jest adresowany głównie do absolwentów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych, którzy chcą zdobyć lub pogłębić wiedzę statystyczną. Ułatwi on zrozumienie podstawowych pojęć z zakresu statystyki i umożliwi zapoznanie z wybranymi narzędziami wykorzystywanymi w analizie danych. W kursie przedstawiono pojęcia: statystyka, cecha, jednostka statystyczna, procesy masowe, opisano skale pomiarowe i etapy prowadzenia badań statystycznych, jak też mierniki, takie jak: średnia, dominanta, kwartyle, miary zmienności i asymetrii oraz zależności. Przedstawiono też podstawy wnioskowania statystycznego, w tym omówiono następujące zagadnienia: estymacja, minimalna liczebność próby, parametryczne testy istotności. Przedstawione kwestie zostały zilustrowane przykładami, w których krok po kroku omówiono procedurę postępowania. Zaprezentowany materiał wzbogacono także wyliczeniami prowadzonymi w Excelu.

WYMAGANIA WSTĘPNE

Aby przystąpić do realizacji kursu należy posiadać znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.

CELE KURSU

Celem kursu jest zapoznanie z procedurą przeprowadzania statystycznej analizy danych i miernikami w niej wykorzystywanymi oraz nabycie umiejętności interpretacji uzyskanych wyników. W szczególności podczas realizacji kursu:

  • dowiesz się jak realizowane jest badanie statystyczne;
  • poznasz podstawowe pojęcia wykorzystywane w statystyce;
  • dowiesz się jakie typy danych są poddawane analizie statystycznej;
  • poznasz podstawowe miary statystyki opisowej wraz z umiejętnością ich interpretacji;
  • poznasz podstawowe techniki wykorzystywane we wnioskowaniu statystycznym wraz z umiejętnością interpretacji uzyskanych wyników;
  • nauczysz się dobierać odpowiednie techniki statystyczne do analizowanych danych.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1

W module pierwszym zostały zaprezentowane zagadnienia dotyczące opisu statystycznego, takie jak:

  1. Podstawowe pojęcia
  2. Graficzna prezentacja zebranych danych
  3. Średnia arytmetyczna
  4. Dominata
  5. Mediana
  6. Kwartyl pierwszy i kwartyl trzeci
  7. Miary zmienności
  8. Miary asymetrii

MODUŁ 2

W module drugim zostały zaprezentowane zagadnienia dotyczące wnioskowania statystycznego, takie jak:

  1. Estymacja średniej
  2. Estymacja wariancji i wskaźnika struktury
  3. Parametryczne testy istotności jednego parametru
  4. Parametryczne testy istotności dwóch parametrów
  5. Analiza korelacji
  6. Nieparametryczne testy istotności

MODUŁ 3

Moduł trzeci zawiera podsumowanie i egzamin kończący kurs.

WARUNKI ZALICZENIA

Po każdym z tematów przewidziane zostały ćwiczenia i pytania testowe sprawdzające zdobytą dotychczas wiedzę. Stanowią one 60% oceny kursu. Cały kurs kończy egzamin, przy czym jego udział w ocenie końcowej to 40%. Zaliczenie kursu następuje, gdy kursant uzyska przynajmniej 51%. Wówczas uczestnik otrzymuje zaświadczenie ukończenia kursu.

WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Aby otrzymać zaświadczenie należy osiągnąć próg 51%.

KADRA KURSU

dr inż. Anna Małgorzata Olszewska

Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarzadzaniu, adiunkt na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, absolwent kierunków: matematyka i informatyka, nauczyciel akademicki prowadzący od wielu lat zajęcia z przedmiotu statystyka i wykorzystania narzędzi statystycznych w szeroko rozumianym obszarze zarzadzania, autorka książek z zakresu statystyki i matematyki.

Zapisz się