Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityka cookies.
Warsztat kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji
Celem kursu jest rozwój potencjału twórczego uczestników. Efektem będzie wzrost kreatywności oraz bardziej konstruktywne rozwiązywanie problemów.
Zapisy zostały zamknięte
Opis kursu
Kurs powstał w ramach projektu wdrożeniowego dofinansowanego z Funduszy Europejskich (program Wiedza - Edukacja - Rozwój) "Kursy e-learningowe dla studentów PWSH POMERANIA jako dodatkowy element procesu kształcenia" (POWR.03.01.00-00-W014/18)
Kurs edukacyjny dla studentów stanowiący dodatkowy element procesu kształcenia na studiach I i II stopnia.
Opis kursu
Celem kursu jest rozwój potencjału twórczego uczestników. Efektem szkolenia będzie wzrost kreatywności, szybsze i bardziej konstruktywne rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji.
Kurs będzie także poświęcony przełamywaniu barier myślowych zarówno na poziomie rozwiązywania krótkotrwałych zadań, jak i kierowania swoim życiem.
Warsztat będzie obejmował m.in. takie zagadnienia jak:
odnajdywanie w sobie twórczych zasobów i możliwości ujawniania ich na co dzień,
odkrywanie przyczyny z powodu których nie zawsze ujawnia się twórczość,
przekraczanie stereotypów i sztywnych schematów myślowych,
doskonalenie myślenia twórczego, uelastycznienie umysłu, tak aby tworzył jak najwięcej oryginalnych, nietypowych pomysłów,
rozwijanie twórczej współpracy w grupie,
sposoby bardziej twórczego i oryginalnego funkcjonowania w życiu osobistym.
Na zakończenie kursu ponadto uczestnicy będą znali różnorodne sposoby (metody i techniki) rozwiązywania problemów i umieli je zastosować adekwatnie do sytuacji.
Czego się nauczysz?
Podczas pracy z kursem uczestnik:
▹
dokona oceny swojego potencjału twórczego na początku i na końcu kursu,
▹
pozna metody, techniki i narzędzia kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji oraz będzie umiał zastosować je adekwatnie do sytuacji,
▹
będzie miał możliwość odnalezienia w sobie twórczych zasobów i możliwości oraz odkrycia przyczyny z powodu których nie zawsze ujawniała się jego twórczość,
▹
rozwinie myślenie kreatywne, twórcze rozwiązywanie problemów oraz podejmowanie decyzji zarówno na płaszczyźnie funkcjonowania indywidualnego jak i pracy grupowej,
▹
rozwinie funkcjonowanie procesów poznawczych w zakresie myślenia twórczego, w szczególności operacji umysłowych takich jak: abstrahowanie, rozumowanie dedukcyjne, myślenie metaforyczne, transformowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie indukcyjne,
▹
nauczy się funkcjonować w sposób bardziej twórczy w życiu osobistym oraz zawodowym.
Wymagania wstępne
Kurs przeznaczony jest dla każdego kto chce doskonalić umiejętności w zakresie kreatywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. Ponieważ jego założeniem jest doskonalenie umiejętności, nie jest on rekomendowany osobom, które chcą w tym zakresie rozwinąć tylko swoją wiedze. Aktywna forma uczestnictwa, wykonywanie ćwiczeń i zadań jest istotą tego kursu, a wiedza teoretyczna jego podbudową, ale nie istotą.
Program kursu
Kurs składa się z 10 modułów, które łącznie zostały przewidziane na 100 godzin lekcyjnych pracy.
Cele modułu:
autoanaliza potencjału twórczego,
dokonanie wglądu w swoje sposoby myślenia i nawyki myślowe w aspekcie kreatywności,
dokonanie pomiaru umiejętności w zakresie kreatywności na początku kursu „na wejściu” w celu oceny wzrostu tych umiejętności po odbyciu kursu.
Moduł złożony jest z szeregu ćwiczeń polegających na wykonaniu zadań, których efektywne wykonanie zależne jest od poziomu ujawnionych zdolności twórczych oraz ćwiczeń, których celem jest przyglądnięcie się swoim zdolnościom twórczym.
Moduł składa się z 2 lekcji, na które należy poświęcić około 7 godzin.
Lekcja 1. Spójrz na swoją kreatywność
Lekcja 2. Ja jako twórcza istota
Cele modułu:
poszerzenie wiedzy związanej z myśleniem, myśleniem kreatywnym, rozwiązywaniem problemów oraz ograniczeniami tych procesów,
wzbudzenie bądź wzmocnienie przekonania o wartości doskonalenie tych funkcji poznawczych.
Moduł składa się z 8 lekcji, na które należy poświęcić około 12 godzin.
Lekcja 1. Mózg – nasze centrum dowodzenia
Lekcja 2. Co to znaczy myśleć?
Lekcja 3. Rozwiązywanie problemów
Lekcja 4. Podstawy kreatywnego myślenia
Lekcja 5. Ograniczenia procesów twórczych - przeszkody i bloki w twórczym myśleniu
Lekcja 6. Jak przezwyciężać ograniczenia procesów twórczych?
Lekcja 7. Po co nam kreatywność?
Lekcja 8. Jak rozwijać kreatywność?
Cele modułu:
przygotowanie do wykonywania bardziej zaawansowanych zadań twórczych w kolejnych modułach,
polepszenie sprawności naszego funkcjonowania poznawczego w zakresie myślenia kreatywnego,
rozwój ciekawości poznawczej oraz otwartości na problemy.
Moduł złożony jest z szeregu ćwiczeń o charakterze dywergencyjnym, tzn. nie posiadających jednej odpowiedzi, wymagających spekulacji myślowych i pobudzających takie zdolności myślenia jak: płynność, giętkość i oryginalność .
Moduł składa się z 3 lekcji, na które należy poświęcić około 10 godzin.
Lekcja 1. Rozgrzewka twórcza
Lekcja 2. Ciekawość poznawcza i myślenie pytajne
Lekcja 3. Otwartość na problemy
Cele modułu:
wzbudzanie motywacji do rozwoju kreatywności i twórczego myślenia,
czerpanie inspiracji do kreatywnego działania.
Moduł złożony jest z lekcji prezentujących przykłady twórczych rozwiązań, kreatywności w myśleniu, innowacyjnych wytworów , w różnych dziedzinach (architekturze, sztuce, technologii, biznesie, życiu codziennym) i też na różnym poziomie skomplikowania.
Moduł składa się z 6 lekcji, na które należy poświęcić około 10 godzin.
Lekcja 1. Jaroński
Lekcja 2. Kreatywne przeróbki
Lekcja 3. Dobre praktyki, czyli jak to robią inni
Lekcja 4. Bionika
Lekcja 5. Konstrukcje przestrzenne i sztuka wizualna
Każda lekcja modułu poświęcona jest innej operacji umysłowej i zawiera część teoretyczną (opis operacji umysłowej) oraz zestaw ćwiczeń do jej rozwoju.
Moduł składa się z 6 lekcji, na które należy poświęcić około 16 godzin.
Lekcja 1. Skojarzenia
Lekcja 2. Abstrahowanie
Lekcja 3. Rozumowanie dedukcyjne
Lekcja 4. Analogie
Lekcja 5. Metaforyzowanie
Lekcja 6. Transformowanie
Cele modułu:
rozwój wiedzy nt. inwentyki oraz metod inwentycznych,
rozwój umiejętności doskonalenia twórczego rozwiązywania problemów oraz poszukiwania nowych rozwiązań, idei i pomysłów, z pomocą metod inwentycznych odpowiednich przy pracy indywidualnej.
Moduł złożony jest z lekcji wprowadzającej do inwentyki oraz 3 lekcji prezentujących wybrane techniki inwentyczne.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które należy poświęcić około 8 godzin
Lekcja 1. Zastosowanie metod inwentycznych w procesie rozwiązywania problemów
Lekcja 2. Mapa myśli
Lekcja 3. Przegląd technik do indywidualnego wykorzystania
Lekcja 4. Ulepszanie
Cele modułu:
wzrost wiedzy nt. produktywności grupowej, jej szans i ograniczeń,
wzrost umiejętność w zakresie pracy grupowej,
doskonalenie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi podczas pracy grupowej,
rozwój umiejętności doskonalenia twórczego rozwiązywania problemów oraz poszukiwania nowych rozwiązań, idei i pomysłów, za pomocą metod inwentycznych odpowiednich przy pracy grupowej.
Moduł złożony jest z lekcji teoretycznej dotyczącej produktywności grupowej oraz sześciu lekcji prezentujących metody i narzędzie przydatne w działaniu grupowym.
Moduł składa się z 7 lekcji, na które należy poświęcić około 11 godzin.
Lekcja 1. Produktywność grupowa
Lekcja 2. Burza mózgów
Lekcja 3. 6 myślowych kapeluszy
Lekcja 4. Dyskusje grupowe
Lekcja 5. Technika delficka
Lekcja 6. Synektyka
Lekcja 7. Twórcze rozwiązywanie konfliktów w grupie
Cele modułu:
wzrost wiedzy nt. podejmowania decyzji oraz stosowanych technik w tym zakresie,
rozwój umiejętności w zakresie stosowania technik przydatnych przy podejmowaniu decyzji,
rozwój umiejętności efektywnego podejmowania decyzji.
Moduł złożony jest z lekcji teoretycznej dotyczącej podejmowaniu decyzji oraz lekcji prezentującej metody i narzędzie przydatne w podejmowaniu decyzji.
Moduł składa się z 2 lekcji, na które należy poświęcić około 6 godzin.
Lekcja 1. Podejmowanie decyzji - wprowadzenie
Lekcja 2. Techniki wspomagające podejmowanie decyzji
Cele modułu:
wzrost wiedzy nt. coachingu i autocoachingu,
rozwój umiejętności w zakresie stosowania technik coachingowych,
rozwój umiejętności kreowania własnego życia.
Moduł pokazuje proces „tworzenia siebie” w oparciu o wybrane narzędzia cochingowe oraz daje możliwość przejścia tego procesu (od diagnozy – odkrycia potrzeb rozwojowych, przez zdefiniowanie celu rozwojowego, do wyboru rozwiązań i stworzenia planu działania, którego istotą jest realizacja tego celu).
Moduł składa się z 5 lekcji, na które należy poświęcić około 10 godzin
Lekcja 1. Czy coaching jest twórczością?
Lekcja 2. Marzenia, potrzeby, wartości
Lekcja 3. Twoje cele
Lekcja 4. Twoje zasoby
Lekcja 5. Tworzenie, analiza i wybór rozwiązań
Cele modułu:
autoanaliza potencjału twórczego na zakończenie kursu,
dokonanie wglądu w swoje sposoby myślenia i nawyki myślowe w aspekcie kreatywności,
dokonanie pomiaru umiejętności w zakresie kreatywności na końcu kursu „na wyjściu” w celu oceny wzrostu tych umiejętności po odbyciu kursu.
Moduł złożony jest z szeregu ćwiczeń polegających na wykonaniu zadań, których efektywne wykonanie zależne jest od poziomu ujawnionych zdolności twórczych oraz ćwiczeń, których celem jest przyglądnięcie się swoim zdolnościom twórczym.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które należy poświęcić około 10 godzin
Lekcja 1. Kreatywne pisanie
Lekcja 2. Nieograniczona wyobraźnia
Lekcja 3. Design thinking
Lekcja 4. Spójrz na swoją kreatywność
Warunki zaliczenia kursu
W kursie znajduje się jeden typ aktywności uczestnika kursu podlegający ocenie:
➜
sprawdzenie wiedzy na podstawie krótkich testów kończących moduły.
Testy składają się z 5 pytań. W sumie w całym kursie jest 40 punktowanych pytań.
Testy po modułach są jednokrotnego wyboru, do których odpowiedzi można znaleźć w prezentowanych lekcjach. Uczestnik kursu możne wykorzystać tylko 2 próby podczas udzielania odpowiedzi na każde pytanie zamieszczone w teście.
Aby zaliczyć kurs, konieczne jest uzyskanie progu powyżej 60% wszystkich możliwych do zdobycia punktów. Osoby, które uzyskają wynik co najmniej 61% punktów z wszystkich testów otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu. Jest ono automatycznie generowane w ciągu 24h po zakończeniu kursu i uzyskaniu poprawnego wyniku.
Kadra krusu
Opiekun kursu: mgr Małgorzata Dworzańska
mgr Małgorzata Dworzańska – psycholog, certyfikowany trener Szkoły Trenerów Biznesu i Doradców Personalnych, coach (ukończona Szkoła Profesjonalnego Coachingu w Instytucie Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego), doradca zawodowy, certyfikowany mediator.
Posiada prawie dwudziestoletnie doświadczenie w zakresie projektowania i prowadzenia szkoleń i treningów z obszaru rozwoju kompetencji interpersonalnych oraz psychologii w biznesie i zarządzaniu, w tym rozwoju umiejętności twórczych. Od 2003 roku zrealizowała ponad 10000 godzin jako trener, coach i doradca zawodowy.
Kierownik merytoryczny Szkoły Trenersko Coachingowej przy Ośrodku Twórczej Edukacji „Kangur”. Współzałożycielka i wiceprezes Fundacji FORMY zaangażowanej w działania, których sednem jest wspieranie osób w szczególnie niekorzystnej sytuacji życiowej i społecznej; likwidacja barier w dostępie defaworyzowanych grup społecznych do dóbr publicznych, społecznych i kulturalnych oraz działania na rzecz kształcenia społeczeństwa obywatelskiego. Współautorka i realizatorka kilku projektów, których celem była edukacja kulturalna oraz rozwój kreatywności uczestników.
Prywatnie pasjonatka Suwalszczyzny i Mazur Garbatych.
Opiekun kursu: dr Iwona Bołtuć
dr Iwona Bołtuć – psycholog, logopeda, oligofrenopedagog, trener. Pracownik SOSW nr1, od 1995 roku współpracownik Polskiego Związku Niewidomych w Częstochowie, a od 2010 PWSH POMERANIA. Autor, współautor i koordynator licznych projektów kierowanych do osób z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz ich otoczenia. Publikacje: „Zaburzenia rozwoju u dzieci z Zespołem Williamsa” (współautor: A. Maurer) w: Pilecki J., Winzer M. A. (red)., „Problemy edukacji i rewalidacji dzieci niepełnosprawnych”, Prace Monograficzne nr 215, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996; „Dzieci z Zespołem Williamsa. Diagnoza i terapia. Wskazówki dla rodziców i nauczycieli” Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2002 (współautor: A. Maurer); „Rola organizacji pozarządowych we wspieraniu osób z niepełnosprawnością na przykładzie PZN Delegatura w Częstochowie” Annales Pedagogicas Cracoviensis Kraków 2018.
Uczestnik wizyty studyjnej w ramach programu SOCRATES – ARION „Specjalistyczna pomoc dzieciom i młodzieży w oświacie samorządowej” Częstochowa 2003 oraz międzynarodowej konferencji TACTUS „Polski model wspomagania małych dzieci niewidomych i słabowidzących” Dijon 2007. Koordynator merytoryczny programów edukacyjnych i projektów rehabilitacyjnych, kierowanych do dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością.