Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityka cookies.
Co robić kiedy nam się nie chce - o skutecznych sposobach motywowania siebie i organizacji czasu
Głównym celem kursu jest polepszenie funkcjonowania osobistego poprzez usprawnienie procesów motywacyjnych i organizacji czasu.
Zapisy zostały zamknięte
Opis kursu
Kurs powstał w ramach projektu wdrożeniowego dofinansowanego z Funduszy Europejskich (program Wiedza - Edukacja - Rozwój) "Kursy e-learningowe dla studentów PWSH POMERANIA jako dodatkowy element procesu kształcenia" (POWR.03.01.00-00-W014/18))
Kurs edukacyjny dla studentów stanowiący dodatkowy element procesu kształcenia na studiach I i II stopnia.
OPIS KURSU
Kurs przeznaczony jest dla każdego kto poszukuje odpowiedzi na pytanie dlaczego nam się czasem chce podjąć działanie, a czasem żadna siła nie może nas do tego zmusić. Ponadto kurs jest skierowany do osób odczuwających potrzebę zmiany własnego sposobu funkcjonowania, dowiedzenia się jak efektywnie organizować własną przestrzeń i czas.
CZEGO SIĘ NAUCZYSZ?
Podczas pracy z kursem:
▹
Poznasz sposoby polepszenia funkcjonowania osobistego poprzez usprawnienie procesów motywacyjnych i organizacji czasu.
▹
Poznasz mechanizmy działania motywacji.
▹
Poznasz, jak nasza osobowość, tożsamość oddziałują na nasze zasoby motywacyjne.
▹
Poznasz „złodziei” naszego czasu.
▹
Poznasz sposoby motywowania siebie.
▹
Zdobędziesz umiejętności wykorzystania technik planowania zadań.
▹
Zdobędziesz umiejętności zarządzania sobą w czasie i umiejętność wykorzystania różnych technik w zależności do sytuacji.
▹
Rozwiniesz zdolność dobrania sposobów motywowania siebie adekwatnie do sytuacji.
WYMAGANIA WSTĘPNE
Kurs przeznaczony dla każdego, kto chce zmienić sposób swojego codziennego funkcjonowania i uczynić je bardziej satysfakcjonującym i efektywnym. Kompetencje, które powinna posiadać osoba przystępująca do rekrutacji to:
▹
chęć do nauczenia się czegoś nowego,
▹
umiejętność posługiwania się komputerem.
PROGRAM KURSU
Kurs składa się z 13 modułów, które łącznie zostały przewidziane na 100 godzin lekcyjnych pracy.
➜
Kliknij na nagłówek, aby zobaczyć dodatkowe informacje o module.
Cele modułu:
➜
poznasz czym jest motywacja;
➜
poznasz różne sposoby wyjaśnienia mechanizmu powstawania motywacji;
➜
spróbujesz przyjrzeć się swoim celom życiowym i czynnikom utrudniającym ich realizację.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Pojęcie motywacji.
2Teorie psychologiczne wyjaśniające mechanizm.
3Teorie motywacji wykorzystywane w zarządzaniu.
4Stworzenie własnej listy celów życiowych.
Moduł składa się z 4 lekcji i jest zaplanowany na około 6,5 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz rodzaje, aspekty i składowe motywacji;
➜
poznasz różne czynniki motywacyjne.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Czynniki motywacji.
2Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie czynników motywacji.
Moduł składa się z 3 lekcji na około 5 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz podstawowe czynniki braku motywacji;
➜
poznasz znaczenie aspiracji dla rozbudzania motywacji;
➜
poznasz czym jest nawyk i dlaczego tak trudno ich się pozbyć albo zmienić;
➜
poznasz czym jest pracoholizm i dlaczego jest taki groźny;
➜
poznasz, czy motywacja ma związek z siłą woli.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Demotywatory.
2Aspiracje.
3Nawyki.
4Ćwiczenia praktyczne.
5Pracoholizm.
6Siła woli.
Moduł składa się z 6 lekcji na około 7 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz różne sposoby wyjaśniania czym jest osobowość;
➜
poznasz tzw. kolory osobowości i przeprowadzisz rozpoznanie jaki kolor ma Twoja osobowość;
➜
poznasz w jaki sposób kolor osobowości determinuje Twoje postępowanie i co w największym stopniu sprzyja motywacji;
➜
zdobędziesz rozeznanie w kolorze swojej osobowości.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Osobowość i jej typy.
2Kolory osobowości.
3Ćwiczenia praktyczne.
Moduł składa się z 2 lekcji, na które trzeba przeznaczyć około 7 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz mechanizmu kształtowania się tożsamości i to, w jaki sposób warunkuje nasze nastawienie do życia;
➜
poznasz jaki związek z motywacją mają style uczenia się;
➜
rozpoznasz własny styl uczenia się;
➜
dowiesz się, jakie czynniki oddziałują na nastawienie do życia wśród młodych ludzi.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Tożsamość.
2Style uczenia się.
3Ćwiczenia praktyczne.
4Młodzież a nastawienie do życia.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które trzeba przeznaczyć około 8 godzin.
Cele modułu:
➜
dowiesz się czym jest czas i jakie są sposoby myślenia o nim;
➜
poznasz cechy czasu i dowiesz się czym jest paradoks czasu i prawo Yerkesa-Dodsona;
➜
poznasz perspektywy postrzegania czasu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Myślenie o czasie.
2Czas a motywacja.
3Ćwiczenie praktyczne – dlaczego czas dla mnie liczy się?
Moduł składa się z 3 lekcji, na które należy przeznaczyć około 6 godzin
Cele modułu:
➜
poznasz różne aspekty tracenia czasu, w tym czynniki towarzyszące nam w życiu codziennym;
➜
zdobędziesz wgląd we własne postrzeganie czasu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Złodzieje czasu.
Moduł składa się z 3 lekcji, na które należy przeznaczyć około 6 godzin
Cele modułu:
➜
samodzielnie poszukasz wiedzy o pożeraczach czasu (obejrzysz film);
➜
dowiesz się czym jest wydajność podczas pracy i spróbujesz przeprowadzić autodiagnozę wydajności;
➜
poznasz kilka praktycznych wskazówek do lepszego zarządzania własnym czasem;
➜
dowiesz się, jaki związek ma osobowość ze sposobem zarządzeniem własnym czasem;
➜
rozpoznasz na co w życiu codziennym poświęcasz najwięcej czasu;
➜
dowiesz się na co tracimy najwięcej czasu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Aspekty niewłaściwego wykorzystania czasu.
2Ćwiczenie praktyczne – moja wydajność.
3Przeciwdziałanie złodziejom czasu.
4Typy osobowości a zarządzanie własnym czasem.
5Alokacja własnego czasu.
6Czas a przeciętny dzień.
Moduł składa się z 6 lekcji, na które należy przeznaczyć około 15 godzin.
Cele modułu:
➜
Dowiesz się czym jest krzywa wydajności i efekt piły;
➜
Poznasz i spróbujesz wykorzystać w praktyce różne metody i techniki zarządzania czasem.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Mechanizmy wydajności.
2Metody i techniki zarządzania czasem.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które należy przeznaczyć około 10 godzin
Cele modułu:
➜
realizując ten moduł poznasz własne sposoby funkcjonowania w czasie;
➜
poznasz swoje mocne i słabe strony w przypadku konieczności ścisłego trzymania się planu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Planowanie dnia.
2Realizacja stworzonego planu dnia.
3Refleksja i autoanaliza.
Na realizację tego modułu należy przeznaczyć około 8 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz zasady planowania i określania celów;
➜
dowiesz się o różnych sposobach planowania zadań, czasu i celów;
➜
przećwiczysz różne sposoby planowania;
➜
dowiesz się przydatnych informacji związanych z planowaniem swoich działań.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Plan i planowanie.
2Strategie planowania.
3Ćwiczenia praktyczne.
4Zalecenia.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które należy poświęcić około 6 godziny
Cele modułu:
➜
dowiesz się, jakie czynniki zakłócają naszą codzienność i czym jest krzywa szczęścia;
➜
dowiesz się, jak powinno wyglądać Twoje miejsce pracy i spróbujesz wykorzystać poznane zasady w praktyce;
➜
dowiesz się, jak bałagan może zmniejszać poziom naszej motywacji i podejmiesz kroki, żeby się pozbyć własnego bałaganu;
➜
zastanowisz się nad tym, co lub kto jeszcze zakłóca realizację Twoich planów.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Codzienność.
2Organizacja miejsca pracy.
3Bałagan w domu.
4Zadanie praktyczne - porządku w domu.
5"Posprzątaj" w swoim życiu.
Moduł składa się z 5 lekcji, na które należy poświęcić około 10,5 godziny
Cele modułu:
➜
podczas pracy w tym module będziesz rozwijać i wzmacniać własną motywację;
➜
dowiesz się, co sprzyja zmianie i spróbujesz bardziej optymistycznie spojrzeć na własne codzienne funkcjonowanie;
➜
przećwiczysz szybkie sposoby motywacji i sprawdzisz, czy w Twoim przypadku działają;
➜
przyjrzysz się jeszcze raz swoim planom i celom życiowym oraz planowanym sposobom ich realizacji i spróbujesz je zrewidować uwzględniając dotychczas nabytą wiedzę i umiejętności;
➜
będziesz rozwijać umiejętności dbania o siebie.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Ćwiczenia motywacyjne.
2Optymizm a motywacja.
3Motywacja błyskawiczna.
4Ja i moja motywacja.
5Inne czynniki sprzyjające motywacji.
Moduł składa się z 6 lekcji, na które należy poświęcić około 7 godzin.
WARUNKI ZALICZENIA KURSU
W kursie znajdują się dwa typy aktywności uczestnika kursu podlegające ocenie:
➜
sprawdzenie wiedzy na podstawie krótkich testów, które umieszczone są po niektórych modułach i mają pomóc utrwalić wiedzę. Ich waga w ocenie końcowej to 50%,
➜
test wiedzy, stanowiący podsumowanie całego kursu. Jego waga w ocenie końcowej to 50%.
Dodatkowo w modułach występują ćwiczenia, których celem jest samodzielna ocena poziomu zrozumienia danego tematu lub poziomu przyswojenia wiedzy.
Testy po modułach są jednokrotnego wyboru, do których odpowiedzi można znaleźć w prezentowanych lekcjach. Uczestnik kursu możne wykorzystać tylko 2 próby podczas udzielania odpowiedzi na każde pytanie zamieszczone w teście.
Zakończenie całego kursu wieńczy test wiedzy z zakresu tematów lekcyjnych realizowanych w całym kursie.
Aby zaliczyć kurs, konieczne jest uzyskanie progu powyżej 60% wszystkich możliwych do zdobycia punktów. Osoby, które uzyskają wynik co najmniej 61% punktów z wszystkich testów otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu. Jest ono automatycznie generowane w ciągu 24h po zakończeniu kursu i uzyskaniu popranego wyniku.
KADRA KURSU
Opiekun kursu: Dr Elena Karpuszenko
dr Elena Karpuszenko - jest absolwentką Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Doktorat z zakresu uzależnień obroniła na Uniwersytecie Opolskim. Aktualnie jest nauczycielem akademickim w Powszechnej Wyższej Szkole Humanistycznej „Pomerania”. Pracuje również w ZSG w Częstochowie jako pedagog szkolny. Jest autorem ponad 50 publikacji naukowych. Jako nauczyciel akademicki specjalizuje się w problematyce patologii społecznych, pedagogice resocjalizacyjnej i przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym człowieka. Nie obce jej zagadnienia kryminologii i wiktymologii. Posiada doświadczenie praktyczne w zakresie motywowania jednostki problemowej (uzależnionej, stosującej przemoc itd.) do zmiany. Jest członkiem Stowarzyszenia Abstynenckiego „Północ” i członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Miasta Częstochowa. Odbyła szereg szkoleń związanych z pracą z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie; szkoleń związanych z motywowaniem osób uzależnionych do zmiany.