We use cookies and similar technologies to provide services and to gather information for statistical and other purposes. You can change the way you want the cookies to be stored or accessed on your device in the settings of your browser. If you do not agree, change the settings of your browser. For more information, refer to our Cookies policy.
Co robić kiedy nam się nie chce - o skutecznych sposobach motywowania siebie i organizacji czasu
Głównym celem kursu jest polepszenie funkcjonowania osobistego poprzez usprawnienie procesów motywacyjnych i organizacji czasu.
Enrollment is Closed
Course Description
Kurs powstał w ramach projektu wdrożeniowego dofinansowanego z Funduszy Europejskich (program Wiedza - Edukacja - Rozwój) "Kursy e-learningowe dla studentów PWSH POMERANIA jako dodatkowy element procesu kształcenia" (POWR.03.01.00-00-W014/18))
Kurs edukacyjny dla studentów stanowiący dodatkowy element procesu kształcenia na studiach I i II stopnia.
OPIS KURSU
Kurs przeznaczony jest dla każdego kto poszukuje odpowiedzi na pytanie dlaczego nam się czasem chce podjąć działanie, a czasem żadna siła nie może nas do tego zmusić. Ponadto kurs jest skierowany do osób odczuwających potrzebę zmiany własnego sposobu funkcjonowania, dowiedzenia się jak efektywnie organizować własną przestrzeń i czas.
CZEGO SIĘ NAUCZYSZ?
Podczas pracy z kursem:
▹
Poznasz sposoby polepszenia funkcjonowania osobistego poprzez usprawnienie procesów motywacyjnych i organizacji czasu.
▹
Poznasz mechanizmy działania motywacji.
▹
Poznasz, jak nasza osobowość, tożsamość oddziałują na nasze zasoby motywacyjne.
▹
Poznasz „złodziei” naszego czasu.
▹
Poznasz sposoby motywowania siebie.
▹
Zdobędziesz umiejętności wykorzystania technik planowania zadań.
▹
Zdobędziesz umiejętności zarządzania sobą w czasie i umiejętność wykorzystania różnych technik w zależności do sytuacji.
▹
Rozwiniesz zdolność dobrania sposobów motywowania siebie adekwatnie do sytuacji.
WYMAGANIA WSTĘPNE
Kurs przeznaczony dla każdego, kto chce zmienić sposób swojego codziennego funkcjonowania i uczynić je bardziej satysfakcjonującym i efektywnym. Kompetencje, które powinna posiadać osoba przystępująca do rekrutacji to:
▹
chęć do nauczenia się czegoś nowego,
▹
umiejętność posługiwania się komputerem.
PROGRAM KURSU
Kurs składa się z 13 modułów, które łącznie zostały przewidziane na 100 godzin lekcyjnych pracy.
➜
Kliknij na nagłówek, aby zobaczyć dodatkowe informacje o module.
Cele modułu:
➜
poznasz czym jest motywacja;
➜
poznasz różne sposoby wyjaśnienia mechanizmu powstawania motywacji;
➜
spróbujesz przyjrzeć się swoim celom życiowym i czynnikom utrudniającym ich realizację.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Pojęcie motywacji.
2Teorie psychologiczne wyjaśniające mechanizm.
3Teorie motywacji wykorzystywane w zarządzaniu.
4Stworzenie własnej listy celów życiowych.
Moduł składa się z 4 lekcji i jest zaplanowany na około 6,5 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz rodzaje, aspekty i składowe motywacji;
➜
poznasz różne czynniki motywacyjne.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Czynniki motywacji.
2Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie czynników motywacji.
Moduł składa się z 3 lekcji na około 5 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz podstawowe czynniki braku motywacji;
➜
poznasz znaczenie aspiracji dla rozbudzania motywacji;
➜
poznasz czym jest nawyk i dlaczego tak trudno ich się pozbyć albo zmienić;
➜
poznasz czym jest pracoholizm i dlaczego jest taki groźny;
➜
poznasz, czy motywacja ma związek z siłą woli.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Demotywatory.
2Aspiracje.
3Nawyki.
4Ćwiczenia praktyczne.
5Pracoholizm.
6Siła woli.
Moduł składa się z 6 lekcji na około 7 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz różne sposoby wyjaśniania czym jest osobowość;
➜
poznasz tzw. kolory osobowości i przeprowadzisz rozpoznanie jaki kolor ma Twoja osobowość;
➜
poznasz w jaki sposób kolor osobowości determinuje Twoje postępowanie i co w największym stopniu sprzyja motywacji;
➜
zdobędziesz rozeznanie w kolorze swojej osobowości.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Osobowość i jej typy.
2Kolory osobowości.
3Ćwiczenia praktyczne.
Moduł składa się z 2 lekcji, na które trzeba przeznaczyć około 7 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz mechanizmu kształtowania się tożsamości i to, w jaki sposób warunkuje nasze nastawienie do życia;
➜
poznasz jaki związek z motywacją mają style uczenia się;
➜
rozpoznasz własny styl uczenia się;
➜
dowiesz się, jakie czynniki oddziałują na nastawienie do życia wśród młodych ludzi.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Tożsamość.
2Style uczenia się.
3Ćwiczenia praktyczne.
4Młodzież a nastawienie do życia.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które trzeba przeznaczyć około 8 godzin.
Cele modułu:
➜
dowiesz się czym jest czas i jakie są sposoby myślenia o nim;
➜
poznasz cechy czasu i dowiesz się czym jest paradoks czasu i prawo Yerkesa-Dodsona;
➜
poznasz perspektywy postrzegania czasu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Myślenie o czasie.
2Czas a motywacja.
3Ćwiczenie praktyczne – dlaczego czas dla mnie liczy się?
Moduł składa się z 3 lekcji, na które należy przeznaczyć około 6 godzin
Cele modułu:
➜
poznasz różne aspekty tracenia czasu, w tym czynniki towarzyszące nam w życiu codziennym;
➜
zdobędziesz wgląd we własne postrzeganie czasu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Złodzieje czasu.
Moduł składa się z 3 lekcji, na które należy przeznaczyć około 6 godzin
Cele modułu:
➜
samodzielnie poszukasz wiedzy o pożeraczach czasu (obejrzysz film);
➜
dowiesz się czym jest wydajność podczas pracy i spróbujesz przeprowadzić autodiagnozę wydajności;
➜
poznasz kilka praktycznych wskazówek do lepszego zarządzania własnym czasem;
➜
dowiesz się, jaki związek ma osobowość ze sposobem zarządzeniem własnym czasem;
➜
rozpoznasz na co w życiu codziennym poświęcasz najwięcej czasu;
➜
dowiesz się na co tracimy najwięcej czasu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Aspekty niewłaściwego wykorzystania czasu.
2Ćwiczenie praktyczne – moja wydajność.
3Przeciwdziałanie złodziejom czasu.
4Typy osobowości a zarządzanie własnym czasem.
5Alokacja własnego czasu.
6Czas a przeciętny dzień.
Moduł składa się z 6 lekcji, na które należy przeznaczyć około 15 godzin.
Cele modułu:
➜
Dowiesz się czym jest krzywa wydajności i efekt piły;
➜
Poznasz i spróbujesz wykorzystać w praktyce różne metody i techniki zarządzania czasem.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Mechanizmy wydajności.
2Metody i techniki zarządzania czasem.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które należy przeznaczyć około 10 godzin
Cele modułu:
➜
realizując ten moduł poznasz własne sposoby funkcjonowania w czasie;
➜
poznasz swoje mocne i słabe strony w przypadku konieczności ścisłego trzymania się planu.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Planowanie dnia.
2Realizacja stworzonego planu dnia.
3Refleksja i autoanaliza.
Na realizację tego modułu należy przeznaczyć około 8 godzin.
Cele modułu:
➜
poznasz zasady planowania i określania celów;
➜
dowiesz się o różnych sposobach planowania zadań, czasu i celów;
➜
przećwiczysz różne sposoby planowania;
➜
dowiesz się przydatnych informacji związanych z planowaniem swoich działań.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Plan i planowanie.
2Strategie planowania.
3Ćwiczenia praktyczne.
4Zalecenia.
Moduł składa się z 4 lekcji, na które należy poświęcić około 6 godziny
Cele modułu:
➜
dowiesz się, jakie czynniki zakłócają naszą codzienność i czym jest krzywa szczęścia;
➜
dowiesz się, jak powinno wyglądać Twoje miejsce pracy i spróbujesz wykorzystać poznane zasady w praktyce;
➜
dowiesz się, jak bałagan może zmniejszać poziom naszej motywacji i podejmiesz kroki, żeby się pozbyć własnego bałaganu;
➜
zastanowisz się nad tym, co lub kto jeszcze zakłóca realizację Twoich planów.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Codzienność.
2Organizacja miejsca pracy.
3Bałagan w domu.
4Zadanie praktyczne - porządku w domu.
5"Posprzątaj" w swoim życiu.
Moduł składa się z 5 lekcji, na które należy poświęcić około 10,5 godziny
Cele modułu:
➜
podczas pracy w tym module będziesz rozwijać i wzmacniać własną motywację;
➜
dowiesz się, co sprzyja zmianie i spróbujesz bardziej optymistycznie spojrzeć na własne codzienne funkcjonowanie;
➜
przećwiczysz szybkie sposoby motywacji i sprawdzisz, czy w Twoim przypadku działają;
➜
przyjrzysz się jeszcze raz swoim planom i celom życiowym oraz planowanym sposobom ich realizacji i spróbujesz je zrewidować uwzględniając dotychczas nabytą wiedzę i umiejętności;
➜
będziesz rozwijać umiejętności dbania o siebie.
Najważniejsze zagadnienia, które poznasz w tym module:
1Ćwiczenia motywacyjne.
2Optymizm a motywacja.
3Motywacja błyskawiczna.
4Ja i moja motywacja.
5Inne czynniki sprzyjające motywacji.
Moduł składa się z 6 lekcji, na które należy poświęcić około 7 godzin.
WARUNKI ZALICZENIA KURSU
W kursie znajdują się dwa typy aktywności uczestnika kursu podlegające ocenie:
➜
sprawdzenie wiedzy na podstawie krótkich testów, które umieszczone są po niektórych modułach i mają pomóc utrwalić wiedzę. Ich waga w ocenie końcowej to 50%,
➜
test wiedzy, stanowiący podsumowanie całego kursu. Jego waga w ocenie końcowej to 50%.
Dodatkowo w modułach występują ćwiczenia, których celem jest samodzielna ocena poziomu zrozumienia danego tematu lub poziomu przyswojenia wiedzy.
Testy po modułach są jednokrotnego wyboru, do których odpowiedzi można znaleźć w prezentowanych lekcjach. Uczestnik kursu możne wykorzystać tylko 2 próby podczas udzielania odpowiedzi na każde pytanie zamieszczone w teście.
Zakończenie całego kursu wieńczy test wiedzy z zakresu tematów lekcyjnych realizowanych w całym kursie.
Aby zaliczyć kurs, konieczne jest uzyskanie progu powyżej 60% wszystkich możliwych do zdobycia punktów. Osoby, które uzyskają wynik co najmniej 61% punktów z wszystkich testów otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu. Jest ono automatycznie generowane w ciągu 24h po zakończeniu kursu i uzyskaniu popranego wyniku.
KADRA KURSU
Opiekun kursu: Dr Elena Karpuszenko
dr Elena Karpuszenko - jest absolwentką Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Doktorat z zakresu uzależnień obroniła na Uniwersytecie Opolskim. Aktualnie jest nauczycielem akademickim w Powszechnej Wyższej Szkole Humanistycznej „Pomerania”. Pracuje również w ZSG w Częstochowie jako pedagog szkolny. Jest autorem ponad 50 publikacji naukowych. Jako nauczyciel akademicki specjalizuje się w problematyce patologii społecznych, pedagogice resocjalizacyjnej i przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym człowieka. Nie obce jej zagadnienia kryminologii i wiktymologii. Posiada doświadczenie praktyczne w zakresie motywowania jednostki problemowej (uzależnionej, stosującej przemoc itd.) do zmiany. Jest członkiem Stowarzyszenia Abstynenckiego „Północ” i członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Miasta Częstochowa. Odbyła szereg szkoleń związanych z pracą z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie; szkoleń związanych z motywowaniem osób uzależnionych do zmiany.