Uczymy polskiego! Przygotowanie glottodydaktyczne dla nauczycieli
Kurs metodyczny dla osób z Ukrainy, które dobrze znają język polski i chcą rozpocząć pracę związaną z nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Kurs metodyczny dla osób z Ukrainy, które dobrze znają język polski i chcą rozpocząć pracę związaną z nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Rozpoczynasz kurs z podstaw metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Znajdziesz tu materiały, które przygotują Cię do rozpoczęcia pracy związanej z nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Każdy z modułów składa się z 3-5 lekcji zbudowanych z ok. 4-8 jednostek. Kurs możesz realizować we własnym tempie. Przejście każdego z modułów zajmie Ci ok. 6-7 godzin.
Najważniejsze informacje dotyczące podstaw glottodydaktyki polonistycznej zostały wzbogacone o filmy oraz oczywiście ćwiczenia.
Projekt jest finansowany ze środków publicznych i realizowany przez Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Szczegóły znajdziesz na stronie internetowej projektu (KLIKNIJ).
Aby przystąpić do realizacji kursu musisz znać język polski na poziomie co najmniej średniozaawansowanym (jeśli nie wiesz, jaki jest Twój poziom, poszukaj informacji na stronie www Państwowej Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego lub po prostu rozpocznij kurs i oceń, czy nie jest on dla Ciebie zbyt trudny).
Potrzebne Ci będzie urządzenie z dostępem do internetu oraz słuchawki lub głośniki. Warto też przygotować sobie zeszyt i coś do pisania.
Z materiałów zamieszczonych w module pierwszym dowiesz się:
Z materiałów zamieszczonych w module drugim dowiesz się:
Z materiałów zamieszczonych w module trzecim dowiesz się:
Z materiałów zamieszczonych w module czwartym dowiesz się:
W kursie znajdują się ćwiczenia punktowane i niepunktowane. Mają one różne formy i różną liczbę podejść:
Pytania, które są zadawane na forum dyskusyjnym mają charakter fakultatywny i nie liczą się w końcowej punktacji. Zachęcamy jednak do uczestnictwa w dyskusjach oraz czytania wypowiedzi innych kursantów (i polemizowania z nimi).
Punkty uzyskane z ćwiczeń punktowanych stanowią 60% końcowej punktacji, a z egzaminu końcowego - 40%. Aby zaliczyć kurs (i uzyskać zaświadczenie), musisz zebrać z całości co najmniej 60% punktów.
Każdy uczestnik, który na zakończenie kursu uzyskał co najmniej 60% punktów, otrzyma zaświadczenie. Dokument ten jest dostępny od razu po zakończeniu w zakładce "Moje Kursy".
prof. UAM dr hab. Małgorzata Zduniak
Literaturoznawczyni i doświadczona wykładowczyni języka polskiego jako obcego, pracowała w Niemczech i na granicy polsko-niemieckiej. Wykłada na kierunku filologia polska jako obca i na studiach podyplomowych dla nauczycieli języka polskiego jako obcego. Interesuje się nowościami na gruncie edukacyjnym i problematyką migracji. Współautorka nagrodzonej innowacji edukacyjnej "Uniwersytet między kulturami". Kierowniczka i uczestniczka projektów nakierowanych na wsparcie studentów pochodzących z różnych kręgów kulturowych.
dr Izabela Wieczorek
Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, autorka dwóch książek o polskich przysłowiach i związkach frazeologicznych. W kręgu jej zainteresowań badawczych mieszczą się zagadnienia związane z kształceniem sprawności komunikacyjnych. Najchętniej pracuje w grupach wielonarodowych, bo przypominają podróż „dookoła świata”. Od wielu lat kieruje Podyplomowymi Studiami Nauczania Języka Polskiego jako Obcego. Koordynator Letniej Szkoły Języka i Kultury Polskiej UAM. Uwielbia jazz, narty i dalekie podróże, nawet te niezaplanowane.
dr Olga Bambrowicz
Lektorka języka polskiego jako obcego (zatrudniona na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), autorka innowacji społecznych adresowanych do cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego oraz specjalistka ds. e-learningu i nowych technologii w edukacji. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Polsce, Francji oraz Maroku. Słuchaczy studiów podyplomowych uczy, jak wykorzystywać TIK, prowadząc zajęcia z cudzoziemcami. Pracuje także jako egzaminator podczas egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego.
dr Wojciech Hofmański
Polonista, językoznawca, glottodydaktyk. Pracował w Katedrze Studiów Środkowoeuropejskich Uniwersytetu Karola (2013-2017), a od 2017 roku związany jest z Instytutem Filologii Polskiej UAM. Jego badania obejmują psycholingwistykę, lingwistykę kontaktową i glottodydaktykę polonistyczną. Prowadził Letnią Szkołę Języka Polskiego w rosyjskim Krasnodarze (Stowarzyszenie "Bristol", Ambasada RP w Moskwie; lipiec 2019). Był pomysłodawcą stworzenia Akademii Doskonalenia Adekwatności Mowy PoLskiej ADAM PL - bazy materiałów glottodydaktycznych w otwartym dostępie (grant NAWA 2021). Jest redaktorem naukowym serii AdaM Uczy - Adam Mickiewicz University Textbooks (Wydawnictwo Naukowe UAM). Kieruje Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców UAM.
Hanna Bondarovych
Koordynator projektu ze strony ukraińskiej. Od 2014 roku jest lektorką języka polskiego jako obcego i prowadzi zajęcia dla studentów kierunku filologia w Uniwersytecie im. Alfreda Nobla (Dnipro, Ukraina). Jest dyrektorem Fundacji "Ukraińsko-Polskie Centrum Wspierania Rozwoju Zarządzania, Przedsiębiorczości i Inwestycji", w której od 2011 roku działa Klub języka i kultury polskiej. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Iwana Franki w Drohobyczu. Interesuje się zagadnieniami gramatyki porównawczej języków słowiańskich oraz nowoczesnymi metodami uczenia (się) języków obcych.
Jeśli chcesz szybko skontaktować się z kadrą kursu, możesz wysłać maila na adres: olga95@amu.edu.pl.
/static/olga-bambrowicz.jpg
Kurs finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej ze środków programu Promocja Języka Polskiego.