Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Kurs poświęcony jest metodzie eksperymentalnej. Każdy uczestnik kursu zdobędzie umiejętności z zakresu planowania eksperymentów, statystycznych metod analizy, interpretacji wyników i ich raportowania.

Kurs składa się z sześciu modułów, z których dwa poświęcone są założeniom eksperymentu jako metody badań oraz planowaniu eksperymentów, kolejne trzy dotyczą analizy z wykorzystaniem tej metody, ostatni moduł dotyczy poprawnego raportowania wyników według standardów APA.


WYMAGANIA WSTĘPNE

Aby przystąpić do realizacji kursu należy:

– znać podstawowe zagadnienia statystyki opisowej;

– mieć dostęp do komputera z możliwością odtwarzania materiałów multimedialnych;

– zalecane jest korzystanie z oprogramowania SPSS podczas zajęć.


CELE KURSU

Każdy uczestnik kursu zdobędzie umiejętności z zakresu:

– planowania eksperymentów;

– statystycznych metod analizy;

– interpretacji wyników;

– raportowania wyników.


PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1

W module pierwszym zostały zaprezentowane:

  • Definicja eksperymentu
  • Pojęcie przyczynowości, zmienna zależna i zmienna niezależna, grupa kontrolna i grupa eksperymentalna
  • Etapy planowania eksperymentu

MODUŁ 2

W module drugim zostały zaprezentowane:

  • Trafność i rzetelność eksperymentu
  • Hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna, istotność
  • Schematy preeksperymentalne, schematy quasi-eksperymentalne, randomizacja, rzeczywiste schematy eksperymentalne
  • Kwestie etyczne w przeprowadzaniu eksperymentów, błędy w przeprowadzaniu eksperymentów

MODUŁ 3

W module trzecim zostały zaprezentowane:

  • Poziomy pomiaru, testy parametryczne/nieparametryczne
  • T-test (założenia, przykład, sprawdzenie założeń, przeprowadzenie testu, interpretacja wyników)
  • Test U Manna-Whitneya (założenia, przykład, sprawdzenie założeń, przeprowadzenie testu, interpretacja wyników)
  • Raportowanie (struktura raportu, standardy zapisu wyników na przykładzie APA, przykłady)

MODUŁ 4

W module czwartym zostały zaprezentowane:

  • ANOVA (założenia, przykład, sprawdzenie założeń, przeprowadzenie testu, post-hoc, interpretacja i opis wyników)
  • Kruskal-Wallis (założenia, przykład, sprawdzenie założeń, przeprowadzenie testu, post-hoc, interpretacja i opis wyników)

MODUŁ 5

W module piątym zostały zaprezentowane:

  • Test t dla danych zależnych (założenia, przykład, sprawdzenie założeń, przeprowadzenie testu, interpretacja i opis wyników)
  • Test rang Wilcoxona (założenia, przykład, sprawdzenie założeń, przeprowadzenie testu, interpretacja i opis wyników)

MODUŁ 6

W module szóstym zostały zaprezentowane:

  • Struktura raportu zgodna ze standardami APA;
  • Standardy zapisu statystyk i liczb. 

WARUNKI ZALICZENIA

Warunkiem zaliczenia kursu jest:
– przystąpienie do testu na zakończenie każdego modułu w celu sprawdzenia opanowanego materiału; każdy test składa się z pięciu pytań z czterema odpowiedziami, w ramach których należy wybrać jedną poprawną odpowiedź;
– minimalny wynik 51% ze wszystkich testów na końcu każdego modułu.

Do każdego testu można przystąpić dwukrotnie.


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Po osiągnięciu progu zaliczeniowego, po przejściu do ostatniej strony kursu (kliknięcie przycisku “Zakończ kurs”) będzie możliwe pobranie zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Zaświadczenie o ukończeniu kursu będzie znajdować się również w zakładce “Moje kursy”.


KADRA KURSU

Zdjęcie autora kursu dr hab. Sylwester Białowąs

Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, pracuje w Katedrze Badań Rynku i Usług, posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie dydaktyczne, prowadzi zajęcia ze statystyki, metod badań, analizy danych i zachowań klienta.  Prowadzi szkolenia dla menadżerów z zakresu analizy danych.

Zdjęcie autorki kursu dr Adrianna Szyszka

Doktor w Katedrze Badań Rynku i Usług Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Posiada doświadczenie w prowadzeniu zajęć z zakresu statystyki, analizy danych, badań ilościowych. Autorka publikacji z wskazanego obszaru.

Projekt „E-learning szansą na zdobycie kompetencji” POWR.03.01.00-00-W069/18 współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

Grafika zawiera następujące logotypy: 1) Fundusze Europejskie. Wiedza Edukacja Rozwój (granatowa flaga z białą, żółtą i czerwoną gwiazdką), 2) Rzeczpospolita Polska (biało-czerwona flaga), Unia Europejska. Europejski Fundusz Społeczny (granatowa flaga z 12 złotymi gwiazdami)