Nazwa kursu |
Wykorzystanie wybranych metod ilościowych i informatyki w ekonomii |
Czas trwania kursu |
3 miesiące (2 edycje) |
Liczba godzin pracy uczestnika kursu |
10 godzin |
Język kursu |
polski |
Typ kursu |
kurs moderowany (e-mail jako kontakt z prowadzącym i innymi uczestnikami) |
Forma tempa kursu |
w tempie własnym |
Krótka charakterystyka kursu |
Kurs ten stanowi dodatkowy element procesu kształcenia na studiach II stopnia. Jego celem jest wyrównanie i uzupełnienie kwalifikacji studentów, którzy nie są absolwentami I stopnia na danym kierunku. Realizacja proponowanego kursu prowadzić będzie do uzyskania brakujących po studiach I stopnia kompetencji w zakresie ekonometrii, tj. informatycznych, analitycznych, w tym umiejętności rozwiązywania problemów. |
Cele kształcenia |
C1 - Poznanie wybranych metod szacowania oraz oceny jakości modeli ekonometrycznych |
C2 - Zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu GRETL do opisu i analizy zjawisk gospodarczych |
|
C3 - Nabycie umiejętności interpretacji i prezentacji wyników przeprowadzanych analiz |
Efekty uczenia się dla kursu
Kod efektu dla kursu |
Efekt |
Wiedza |
|
W1 |
Student zna etapy prac nad modelem ekonometrycznym |
W2 |
Student zna wybrane typy modeli ekonometrycznych służących do opisu zjawisk gospodarczych |
W3 |
Student zna podstawowe metody szacowania parametrów modeli ekonometrycznych |
W4 |
Student zna zasady oceny jakości oszacowanych modeli ekonometrycznych |
W5 |
Student zna podstawowe zastosowania modeli ekonometrycznych do analizy zjawisk ekonomicznych |
W6 |
Student zna podstawowe narzędzia informatyczne przydatne do modelowania i analizowania zjawisk gospodarczych |
Umiejętności |
|
U1 |
Student potrafi konstruować wybrane modele ekonometryczne podstawowymi metodami, analizować zjawiska gospodarcze |
U2 |
Student potrafi oceniać jakość skonstruowanych modeli ekonometrycznych |
U3 |
Student potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do analiz zjawisk gospodarczych |
U4 |
Student posiada umiejętność interpretacji wyników prowadzonych analiz zjawisk gospodarczych |
Kompetencje społeczne |
|
K1 |
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści |
K2 |
Student jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania informacji oraz interpretowania i prezentacji wyników analiz |
K3 |
Student jest gotów do rozwijania idei i formułowania konstruktywnej argumentacji wykazując się wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy |
Treści programowe
Lp. |
Treści programowe |
Odniesienie do celów kształcenia dla kursu /kod celu kształcenia dla kursu/ |
Odniesienie do efektów uczenia się dla kursu /kod efektu uczenia się dla kursu/ |
1. |
Szacowanie liniowego modelu ekonometrycznego |
C1, C3 |
W1, W2, W3, W5, U1,U4, K1, K2 |
2. |
Ocena jakości oszacowanego modelu ekonometrycznego |
C1, C3 |
W1, W4, U2, U4, K1, K2 |
3. |
Weryfikacja założeń klasycznej metody najmniejszych kwadratów |
C1, C2, C3 |
W4, W6, U3, U4, K1, K2, K3 |
4. |
Szacowanie nieliniowych modeli ekonometrycznych |
C1, C2, C3 |
W2, W3, W5, W6, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3 |
5. |
Wykorzystanie narzędzi informatycznych przy szacowaniu i ocenie jakości modeli ekonometrycznych |
C1, C2, C3 |
W4, W6, U2, U3, U4, K1, K2 |
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych funkcji Excela, podstawowa wiedza z zakresu matematyki
(funkcja liniowa i podstawowe funkcje nieliniowe, podstawy algebry macierzy), podstawy statystyki
Metody nauczania/formy edukacyjne:
Materiały tekstowe oraz grafiki, animacje i filmy ułatwiające przyswajanie wiedzy
Przykłady z omówionym rozwiązaniem
Quizy utrwalające wiedzę z pytaniami o charakterze zamkniętym
Warunki ukończenia kursu:
Po zrealizowaniu każdej jednostki tematycznej uczestnik kursu będzie miał do wykonania quiz sprawdzający. Każdy z nich będzie składał się z pytań zamkniętych. By zaliczyć kurs student musi uzyskać minimum 50% punktów z każdego quizu sprawdzającego. Istnieje możliwość dwukrotnego podejścia do quizu.
Sposób sprawdzenia efektów uczenia się:
Kod efektu uczenia się dla przedmiotu
|
Metody sprawdzenia efektów uczenia się |
||||
Egzamin końcowy |
pytania / Ćwiczenia w ramach wybranych lekcji |
Udział w dyskusji na forum |
Quizy utrwalające wiedzę |
Quizy sprawdzające |
|
W1 |
|
|
|
X |
X |
W2 |
|
|
|
X |
|
W3 |
|
|
|
X |
X |
W4 |
|
|
|
X |
X |
W5 |
|
|
|
X |
|
W6 |
|
|
|
X |
|
U1 |
|
|
|
X |
X |
U2 |
|
|
|
X |
X |
U3 |
|
|
|
X |
X |
U4 |
|
|
|
X |
X |
K1 |
|
|
|
X |
|
K2 |
|
|
|
X |
X |
K3 |
|
|
|
|
X |
K4 |
|
|
|
|
X |
Certyfikacja:
Zaświadczenie o ukończeniu kursu generuje się automatycznie po jego ukończeniu