Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Celem głównym kursu jest podniesienie kompetencji merytorycznych (wiedza), dydaktyczno-metodycznych (umiejętności) i wychowawczych (postawy), w tym umiejętności analitycznych, komunikacyjnych i cyfrowych studentów kierunków pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w zakresie problematyki agresji w przestrzeni realnej i wirtualnej (analiza zjawiska, skutki oraz sposoby zapobiegania).


WYMAGANIA WSTĘPNE

Aby przystąpić do realizacji kursu należy posiadać:

  • podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych,.
  • podstawową umiejętność poruszania się w programach użytkowych,.
  • podstawowe wiadomości z zakresu posługiwania się przeglądarką internetową,.
  • podstawową umiejętność pracy z informacją ze źródeł tradycyjnych i internetowych,.
  • gotowość do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia poziomu jakości procesu kształcenia i samokształcenia,.
  • podstawowe umiejętności pracy z platformą edukacyjną Navoica.

CELE KURSU

  • Poznasz przyczyny i skutki zachowań agresywnych.
  • Zwiększysz swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie psychologicznych, pedagogicznych oraz prawnych aspektów zapobiegania agresji i przemocy.
  • Zwiększysz swoje umiejętności i kompetencje w zakresie radzenia sobie z agresją w przestrzeni realnej i wirtualnej, w tym w pracy z dziećmi i młodzieżą.
  • Poznasz psychologiczne, pedagogiczne, prawne konsekwencje przemocy i zachowań agresywnych.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1

W module pierwszym została przybliżona analiza zjawiska agresji i przemocy z perspektywy pedagogiki kognitywistycznej. Omówione zostały także definicje zjawiska agresji i przemocy, ich kryteria i przyczyny oraz relacje między nimi w świetle różnych podejść badawczych.

MODUŁ 2

W module drugim zostały zaprezentowane zagadnienia z zakresu narzędzi prawnych dotyczących przemocy.

MODUŁ 3

W module trzecim zostały omówione psychologiczne aspekty zjawiska agresji. Szczególną uwagę skupiono na problemie przemocy rówieśniczej i skali tego zjawiska wśród uczniów w Polsce.

MODUŁ 4

W module czwartym zostały wyjaśnione zagadnienia dotyczące rozpoznawania i reagowania na cyberprzemoc oraz możliwości doskonalenia umiejętności informacyjnych, szczególnie w obszarze wyszukiwania i oceny zasobów edukacyjnych na rzecz zapobiegania cyberprzemocy.

MODUŁ 5

W module piątym zostały zaprezentowane zagadnienia związane ze stalkingiem oraz hakerstwem

MODUŁ 6

W module szóstym zostały omówione problemy moralności w kontekście agresji i przemocy. W podejściu do problemu rozwoju moralnego i agresji zaakcentowano również znaczenie empatii, doświadczania drugiego człowieka, budowania szacunku, zrozumienia i współpracy zamiast nieporozumień i konfliktów.

MODUŁ 7

W module siódmym zostały zaprezentowane sposoby mediacji i negocjacji jako formy rozwiązywania konfliktu


WARUNKI ZALICZENIA

Aby zaliczyć kurs należy zapoznać się z materiałami dydaktycznymi w kursie oraz rozwiązać ćwiczenia punktowane (40% oceny), test końcowy (10% oceny) oraz projekt edukacyjny dotyczący zapobiegania agresji i przemocy (autorski scenariusz zajęć – 50% oceny)


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Aby otrzymać zaświadczenie uczestnik kursu powinien spełnić w/w warunki zaliczenia


KADRA KURSU

Wioletta Kwiatkowska

dr hab. Wioletta Kwiatkowska – Koordynator projektu

Profesor uniwersytetu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: cyfrowe technologie, metodyka nauczania online, edukacyjne zastosowania platformy Moodle, skuteczność dydaktyczna kształcenia stacjonarnego i online.

Bronisław Siemieniecki

prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki

Profesor zwyczajny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: pedagogika medialna, teoria konstruktywistyczno – kognitywistyczna edukacji medialnej, problemy roli i miejsca mediów w społeczeństwie informacyjnym

Dorota Siemieniecka

dr hab. Dorota Siemieniecka

Profesor uniwersytetu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: teorie kształcenia i dydaktyka nowych mediów w edukacji. Media i twórczość, motywacja, twórcze aspekty mediów

Violetta Kopińska

dr hab. Violetta Kopińska

Profesor uniwersytetu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: edukacja obywatelska, edukacja prawna, partycypacja obywatelska, partycypacja uczniowska, edukacja antydyskryminacyjna, pedagogika krytyczna, Krytyczna Analiza Dyskursu.

Lidia Wiśniewska-Nogaj

dr Lidia Wiśniewska-Nogaj

adiunkt, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: problematyka doświadczania własnej cielesności i komunikacji interpersonalnej. Poznanie relacji do własnego ciała i jego kształtowanie na różnych etapach rozwoju, czynniki mające wpływ na ten proces.

Małgorzata Skibińska

dr Małgorzata Skibińska

adiunkt, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: umiejętności informacyjne uczniów, metodyka nauczania TI, wykorzystanie oprogramowania open source w kształceniu szkolnym i akademickim oraz edukacyjne i społeczne aspekty nowych mediów.

Kamila Majewska

dr Kamila Majewska

adiunkt, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: zastosowanie nowoczesnych narzędzi technologii informacyjnej w pracy terapeutów, pedagogów oraz nauczycieli różnych szczebli.