Środki transportu i środowisko
Proekologiczne spojrzenie na problematykę zanieczyszczeń powstających na etapach produkcji, eksploatacji i recyklingu środków transportu.
Proekologiczne spojrzenie na problematykę zanieczyszczeń powstających na etapach produkcji, eksploatacji i recyklingu środków transportu.
Kurs powstał w ramach projektu "Kursy e-learningowe dla inżynierów UTH"
Tematyka kursu obejmuje analizę zjawisk towarzyszących eksploatacji środków transportu lądowego, powietrznego i morskiego. Głównej uwadze poddawany jest wpływ technicznych środków transportu na środowisko. W ramach kursu podejmowana jest problematyka zanieczyszczeń powstających na etapach pozyskiwania surowców do budowy środków transportu, etapie produkcji oraz eksploatacji i recyklingu technicznych środków transportu. Dodatkowo uwzględniane są zjawiska dynamicznego oddziaływania na otoczenie. Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z emisją zanieczyszczeń przez eksploatowane środki transportu i towarzyszącą im infrastrukturę transportową oraz wskazanie środków zaradczych, które mogą być zastosowane w celu minimalizacji oddziaływania transportu na środowisko.
Kurs kierowany jest do grona odbiorców, którym bliskie jest proekologiczne podejście do eksploatacji środków transportu, chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie mechanizmów powstawania oddziaływań i sposobów zapobiegania ich skutkom i może być traktowany jako wstęp do szczegółowych studiów nad identyfikacją i badaniem oddziaływania zanieczyszczeń pochodzących od środków transportu.
Poziom kursu traktować należy jako średniozaawansowany, składa się 4 modułów merytorycznych i końcowego sprawdzenia wiedzy.
Na realizację kursu zgodnie z harmonogramem przewidziano 5 tygodni, po 4 godziny tygodniowo.
W materiałach kursu zawarto treści teoretyczne, wzbogacone tabelami i ilustracjami.
Aby przystąpić do realizacji kursu należy mieć ukończone przeszkolenie z fizyki na poziomie szkoły średniej oraz podstawową wiedzę w zakresie budowy technicznych środków transportu. Od uczestników kursu wymaga się świadomość wagi problematyki ochrony środowiska w ujęciu negatywnego oddziaływania eksploatacji środków transportu na otoczenie.
Aby zaliczyć kurs należy zapoznać się ze wszystkimi materiałami zawartymi w poszczególnych modułach oraz zaliczyć test końcowy - próg zaliczeniowy 55%.
Warunkiem podstawowym zaliczenia kursu i otrzymania zaświadczenia jest zapoznanie się ze wszystkimi materiałami zawartymi w poszczególnych modułach oraz rozwiązanie testu końcowego. Ważnym kryterium samodzielnej weryfikacji i poszerzania zdobytej wiedzy jest aktywność i udział w dyskusji merytorycznej na forum kursu. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie minimum 55% punktów.
Profesor, Politechnika Warszawska
Specjalista w zakresie identyfikacji i oceny dynamicznego oddziaływania środków transportu na otoczenie, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na człowieka i środowisko. W prowadzonych zajęciach dydaktycznych dla studiów 1, 2 i 3 stopnia oraz w prowadzanych badaniach naukowych szczególną uwagę poświęca eksploatacji pojazdów, modelowaniu propagacji oddziaływań, badaniu zjawisk wibroakustycznych oraz analizie zdarzeń i pozyskiwanych sygnałów pomiarowych