Kształtowanie postaw badawczych dzieci i młodzieży
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z metodami nauczania opartymi na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów.
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z metodami nauczania opartymi na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów.
Kurs "Kształtowanie postaw badawczych dzieci i młodzieży" powstał dzięki wsparciu programu POWR.03.01.00-00-W058/18, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.
Kurs adresowany jest do rodziców, studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela i czynnych nauczycieli, którzy chcą rozpocząć lub udoskonalić stosowanie metod nauczania opartych na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów.
Kurs składa się z 6 modułów realizowanych w ciągu 7 tygodni. Każdy moduł zawiera wykład wprowadzający oraz część praktyczną - ćwiczenie. Ćwiczenia wykonywane przez uczestników kursu rozwijają ich umiejętności związane z planowaniem, wykonaniem i opisem eksperymentów przyrodniczych. Wyniki prac praktycznych podlegają ocenie wzajemnej realizowanej przez uczestników kursu, moderowanej przez prowadzących.
Rozpoczęcie kursu (udostępnienie pierwszych materiałów): niedziela 08.05.2022. Kurs realizowany w cyklu tygodniowym, nowe materiały udostępniane są w każdą kolejną niedzielę.
Kurs adresowany jest do wszystkich zainteresowanych osób dorosłych, nie jest wymagane przygotowanie pedagogiczne, metodyczne ani specjalistyczna wiedza przyrodnicza.
Do uczestnictwa w kursie niezbędny jest sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu, przeglądarką internetową oraz programem do otwierania plików w formacie pdf, dowolnym edytorem tekstu, który pozwoli na edycje dokumentów przygotowanych w formacie Ms Word. Niezbędny jest również sprzęt do wykonywania fotografii np. smartfon, tablet, aparat fotograficzny.
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z metodami nauczania opartymi na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów i wyposażenie ich w wiedzę oraz umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć tą metodą.
Efekty uczenia się w zakresie:
1. Wiedzy. Absolwent zna i rozumie:
2. Umiejętności. Absolwent potrafi:
3. Kompetencji społecznych. Absolwent jest gotów do:
Kształtowanie kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów
Zagadnienia:
Kształtowanie umiejętności planowania badań
Zagadnienia:
Kształtowanie umiejętności analizy danych i wnioskowania
Zagadnienia:
Kształtowanie umiejętności formułowania pytań badawczych
Zagadnienia:
Nauczanie i uczenie się metodą odkrywania przez dociekanie
Zagadnienia:
Ocena kształtująca w procesie odkrywania przez dociekanie
Zagadnienia:
Warunkiem uzyskania zaświadczenia potwierdzającego realizację kursu jest zapoznanie się ze wszystkimi udostępnionymi materiałami dydaktycznymi, realizacja ćwiczeń w modułach 4-5, aktywny udział w ocenie wzajemnej w module 6 oraz uzyskanie co najmniej 60% punktów w teście końcowym, sprawdzającym wiedzę i umiejętności na zakończenie kursu.
Kurs opracowali i prowadzą doświadczeni dydaktycy chemii, fizyki i przyrody; pracownicy Wydziału Chemii, Zakładu Dydaktyki Chemii oraz Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
![]() |
Dr Paweł Bernard, prof. UJ (koordynator kursu)Dydaktyk chemii zajmujący się problematyką nauczania opartego na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów, metodologią nauczania zdalnego i hybrydowego oraz zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Koordynator przygotowania studentów Wydział Chemii UJ do wykonywania zawodu nauczyciela oraz kierownik studiów podyplomowych „Chemia dla nauczycieli”. Popularyzator nauki. Profil i dane kontaktowe dr Pawła Bernarda, prof. UJ (koordynatora kursu) |
![]() |
Dr hab. Elżbieta SzostakPracownik Zakładu Dydaktyki Chemii oraz członek Zespołu Badań Przemian Fazowych UJ. Ponadto, doświadczony nauczyciel chemii na poziomie szkoły średniej. Przewodnicząca Komitetu Krakowskiego Olimpiady Chemicznej, współorganizator Konkursu Wiedzy Chemicznej dla uczniów szkół ponadpodstawowych z rejonu małopolski. Pełniła rolę mentora w szkoleniu nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w ramach Krakowskiego Uniwersytetu Dziecięcego oraz opiekuna dydaktycznego uczniów szczególnie uzdolnionych. Profil i dane kontaktowe dr hab. Elżbiety Szostak, prowadzącej kurs |
![]() |
Dr Ewa OdrowążDydaktyk chemii i przyrody, doświadczony wykładowca i nauczyciel szkolny specjalizujący się w dydaktyce chemii na poziomie szkoły średniej. Autorka podręczników szkolnych i programów nauczania. Sekretarz Komitetu Okręgowego Olimpiady Chemicznej i przewodnicząca komitetu organizacyjnego Konkursu Wiedzy Chemicznej dla uczniów szkół ponadpodstawowych województwa małopolskiego. Profil i dane kontaktowe dr Ewy Odrowąż, prowadzącej kurs |
![]() |
Dr Małgorzata KrzeczkowskaDydaktyk chemii, autorka podręczników z chemii dla uczniów szkół średnich, we współpraca z Fundacją Uniwersytet Dzieci od 2008 roku prowadzi wykłady oraz warsztaty dla dzieci, młodzieży i seniorów promujące postawę badawczą i popularyzujące nauki przyrodnicze, laureatka nagrody Wykładowca Roku 2016. Profil i dane kontaktowe dr Małgorzaty Krzeczkowskiej, prowadzącej kurs |
![]() |
Dr Witold ZawadzkiDydaktyk fizyki i popularyzator nauki. Brał udział w projektach dotyczących upowszechniania metod samodzielnego dociekania wiedzy przez uczniów. Członkiem zespołu redakcyjnego czasopism o fizyce dla nauczycieli i uczniów: Foton i Neutrino oraz organizator Ogólnopolskiego Konkursu Fizycznego "Lwiątko". Laureat indywidualnej Nagrody Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego im. Hugona Kołłątaja za wkład w popularyzację wiedzy w środowiskach szkolnych. |