Komunikacja i mediacja dydaktyczna
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do świadomego kierowania procesami komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania konfliktów.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do świadomego kierowania procesami komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania konfliktów.
Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do świadomego kierowania procesami komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania konfliktów (m.in. w charakterze mediatorów) występujących w środowiskach szkolnych i pozaszkolnych, stworzenie studentom warunków do uczenia się negocjowania i prowadzenia mediacji oraz innych zachowań komunikacyjnych ważnych w kontaktach międzyludzkich w różnych sytuacjach dydaktycznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.
Wystarczy zainteresowanie, dobre chęci i trochę zaplanowanego czasu na systematyczną pracę.
Po udziale w kursie wzrosną twoje wiadmość, umiejętności i kompetencje społeczne:
Wiadomości:
- Posiądziesz wiedzę na temat koncepcji teoretycznych i podstaw mediacji.
- Określisz zasady negocjacji i mediacji.
- Bedziesz dysponować wiedzą na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń.
- Określisz i scharakteryzujesz procedurę mediacji.
- Omówisz standardy postępowania negocjacyjnego i mediacyjnego oraz prawa i obowiązki mediatora.
- Wymienisz i charakteryzujesz modele i sposoby komunikacji problemów biologicznych i środowiskowych.
- Posiądziesz pogłębioną wiedzę na temat istoty i założeń wybranych metod i technik badawczych stosowanych w diagnozie społecznej.
- Wymienisz i scharakteryzujesz modele i sposoby mediacji dydaktycznej.
- Scharakteryzujesz proces komunikowania masowego, cechy i prawa mediów i nowych mediów.
- Opiszesz modele i sposoby popularyzacji wiedzy.
Umiejętności:
- Zastosujesz strategie negocjacji i mediacji w rozwiązywaniu symulowanych sytuacji dydaktycznych, wychowawczych, rozwiniesz swoje kompetencje w zakresie komunikowania się.
- Posiądziesz umiejętność przekształcania sytuacji konfliktowych w konstruktywne poszukiwanie rozwiązań i rozwiniesz umiejętności perswazji i skutecznego przekonywania.
- Opracowujesz modele i sposoby komunikacji problemów biologicznych i środowiskowych – studia przypadków.
Kompetencje społeczne:
- Będziesz odpowiedzialny / odpowiedzialna za podejmowane działania i ich rezultaty w obszarze diagnozowania konfliktów i stosowania alternatywnych metod rozwiązywania sporów.
- Posiądziesz gotowość do współdziałania i dzielenia się doświadczeniami z zakresu własnej praktyki rozwiązywania konfliktów.
Głównym celem tego kursu jest nauczenie studentów / nauczycieli poprawnej komunikacji – proces nauczania opiera się bowiem na komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Zaburzenie komunikacji uniemożliwia naukę. W dzisiejszych czasach, gdy uczniowie w szkole nie są grupa homologiczną (pochodzą z różnych środowisk i kręgów kulturowych) umiejętność komunikacji nabiera nowego znaczenia.
Kolejnym celem proponowanego kursu jest praktyczne i teoretyczne przygotowanie studentów / nauczycieli tak aby umieli podjąć się roli profesjonalnych mediatorów. Potrzeba takiej umiejętności u nauczycieli wynika z faktu, iż w procesie nauczania w szkole pojawiają się liczne konflikty (zarówno pomiędzy uczniami jak i pomiędzy uczniami a nauczycielami czy rodzicami i nauczycielami) i umiejętność radzenia sobie w tej sytuacji wydaje się bardzo ważna.
Kurs prowadzony jest w formie zdalnej. Uczestnicy będą samodzielnie zdobywać wiedzę w oparciu o przygotowane materiały (zarówno teoretyczne jak i praktyczne). W ramach kursu będą bezpośrednio podnoszone kompetencje: – cyfrowe – analityczne, w tym umiejętność rozwiązywania problemów, – kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, – kompetencje w zakresie zarządzania czasem, – komunikacyjne. Natomiast kompetencje językowe i informatyczne będą rozwijane niejako przy okazji (zadania w kursie będą wymagały zastosowania TIK, część materiałów będzie udostępniona w języku angielskim. Wskazana znajomość jezyka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym.
W czasie zajęć słuchacze zdobędą niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji, mediacji i negocjacji, dzięki którym poznają alternatywne metody rozwiązywania konfliktów. Poznają sposoby uzyskiwania kompromisu, łagodzenia konfliktów w miejscu pracy, środowisku lokalnym i rodzinnym. Poznają też cechy efektywnej komunikacji interpersonalnej, zachowań asertywnych, budowania pozytywnego wizerunku i skutecznych wystąpień publicznych.
Zawiera 3 lekcje. Pierwsza z nich opisuje mity dotyczące komunikacji, zasadę dobrej mediacji oraz rolę nauczyciela w mediacji dydaktycznej. W drugiej lekcji zajmiemy się rolą stereotypów w komunikacji. W trzeciej spróbujemy stworzyć scenariusz mediacji problemów związanych z rozwojem cywilizacyjnym.
Zawiera 2 lekcje. Pierwsza z nich, bardziej teoretyczna, opisuje modele i sposoby komunikacji. W drugiej lekcji, bardziej praktycznej, opisano różne case study problemów środowiskowych. Przedstawiono też różnego rodzaju narzędzia pozwalające na rozwiązywanie problemów środowiskowych.
Zawiera 3 lekcje. Pierwsza z nich, to charakterystyka komunikowania masowego. Lekcja druga opisuje cechy i prawa mediów a trzecia zajmuje się nowymi mediami.
Zawiera 3 lekcje. Lekcja pierwsza skupia się na debacie, jej definicji i występowaniu. W lekcji drugiej zajmiemy się typami debat i poznasz narzędzia pozwalające dobrze przygotować się do debaty. Lekcja trzecia to już wyższy poziom - będziemy mówić o warunkach rzetelnej debaty, typach argumentacji a także o erystyce.
Zawiera 4 lekcje. Lekcja 1 omawia model transmisyjny. Lekcja 2 zajmuje się upowszechnianiem wiedzy. Lekcja 3 opisuje jak powinno wyglądać dobre wystąpienie. A 4 opisuje wyzwania przed jakimi staje popularyzator wiedzy.
Zawiera 4 lekcje. Lekcja pierwsza to teoretyczne wprowadzenie do tematu. W lekcji drugiej zapoznasz się z tzw. dydaktyką muzealna, czyli edukacją w muzeum. Trzecia lekcja opisuje coraz częściej ostatnio powstające Centra Nauki ale również porusza temat pseudonauki, paranauki i protonauki. Ostatnia lekcja została poświęcona najnowszemu typowi muzeum - muzeum wirtualnemu.
Warunkiem zaliczenia kursu jest zrealizowanie wszystkich zaplanowanych aktywności i uzyskanie wyniku ogólnego na poziomie przynajmniej 65%. Zaliczenie kursu opiera się na dwóch składowych: cząstkowych zadaniach i quizach oraz końcowym teście.Test końcowy stanowi 70% oceny końcowej, natomiast ćwiczenia stanowią pozostałe 30% oceny końcowej.
Po uzyskaniu liczby punktów gwarantujących zaliczenie kursu (minimum 65%) wystawione zostanie indywidualne zaświadczenie.
Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Ma 30-letnie doświadczenie w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, ponad 20-letnie doświadczenie w uniwersyteckiej edukacji nauczycieli chemii i przyrody, ponad 7-letnie doświadczenie w kształceniu na odległość zarówno w wirtualnych środowiskach edukacyjnych, jak i za pomocą różnych narzędzi Web 2.0, oraz prawie 20-letnie doświadczenia jako nauczyciel chemii w szkole. Badania i publikacje dotyczą dydaktyki przedmiotów przyrodniczych i edukacji zdalnej. Na co dzień wykorzystuje różnorodne metody nauczania (w tym metodę projektów, gamifikację) i bada ich skuteczność. Zajecia z "Mediacji i Komunikacji" prowadzi od 5 lat, zajmuje się popularyzacją nauki ... od zawsze!
Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od 2005 roku uczestniczy w projektach mających na celu popularyzację nauk biologicznych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, realizując projekty edukacyjne oraz z uczelniami wyższymi w ramach festiwali nauki i sztuki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński), nocy biologa (Uniwersytet Jagielloński), dni owada (Uniwersytet Rolniczy). Ma doświadczenie w pracy animatora w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Obecnie zatrudniona w Instytucie Biologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie pracuje naukowo oraz prowadzi zajęcia z zakresu mediacji przyrodniczych, zrównoważonego rozwoju, popularyzacji nauki oraz dydaktyki biologii.
Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Tematyka pracy naukowej ściśle związana z dydaktyką chemii i przyrody i integracją nowoczesnych technologii do procesu kształcenia. Uczestnik kilku projektów edukacyjnych. Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć stacjonarnych i zdalnych chemii, dydaktyki chemii oraz technologii informacyjnych w nauczaniu. 7 lat doświadczenia w pracy w szkole (nauczyciel mianowany).