Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Dzięki kursowi można poznać i poszerzyć wiedzę oraz praktyczne umiejętności na temat współczesnych narzędzi do opracowania różnych typów infografiki, map wiedzy, prezentacji, wideo, digital storytellingu. Można poznać zasady efektywnego wykorzystania grywalizacji w edukacji, metody odwróconej klasy, e-komunikacji i e-kolaboracji, tutoringu online.

WYMAGANIA WSTĘPNE

Aby przystąpić do realizacji kursu wskazane jest posiadanie:

  • podstawowych umiejętności obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych (na przykład, skanera, kamery, mikrofonu),
  • podstawowych umiejętności korzystania z programów użytkowych (na przykład, pakietu Libre Office, MS Office),
  • podstawowych nawyków w posługiwaniu się przeglądarką internetową (na przykład, Mozilla Firefox),
  • podstawowych umiejętności pracy z informacją ze źródeł tradycyjnych (na przykład, książek, czasopism bibliotek) i internetowych (na przykład, publikacji w wersji elektronicznej repozytorium, bibliotek cyfrowych),
  • kompetencje porozumiewania się na poziomie podstawowym (A2) w j. angielskim,
  • kompetencji do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia poziomu jakości procesu kształcenia i samokształcenia.

CELE KURSU

  • Uczestnik kursu pozna współczesne narzędzia ICT oraz innowacyjne metody kreatywnej edukacji.
  • Zwiększy swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie psychologicznych i pedagogiczno-metodycznych aspektów korzystania z wybranych narzędzi ICT w edukacji.
  • Zwiększy swoje umiejętności i kompetencje w zakresie radzenia sobie z projektowaniem procesu edukacyjnego opratego na ICT.
  • Zwiększy swoje umiejętności i kompetencje w zakresie praktycznych aspektów zastosowania współczesnych narzędzi ICT i aktywnych metod w edukacji.
  • Uczestnik kursu pozna dobre przykłady projektowania procesu edukacyjnego z wykorzystaniem wybranych narzędzi ICT i innowacyjnych metod.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1

Uczestnik modułu pierwszego dowie się, czym są i do czego służą infografika i mapy myśli. Pozna podstawy teoretyczne, metodologiczne oraz zasady tworzenia wymienionych metod opracowania informacji oraz wspomagania uczenia się. Będzie miał możliwość porównania wykorzystywanych narzędzi do tworzenia infografik i map myśli, z uwzględnieniem ich zalet i ograniczeń.

MODUŁ 2

Uczestnik modułu drugiego dowie się jak zaprojektować profesjonalną prezentację multimedialną. Dowie się jakie są typy prezentacji oraz jakie są etapy jej tworzenia. Pozna również wykorzystywane programy komputerowe służące tworzeniu prezentacji, a także w jaki sposób udostępnić ją w sieci.

MODUŁ 3

Uczestnik modułu trzeciego dowie się czym jest dydaktyczne wideo oraz kiedy najczęściej wykorzystuje się to narzędzie. Zapozna się z typami/klasyfikacją dydaktycznego wideo. Pozna również zasady oraz metodykę opracowania profesjonalnego dydaktycznego wideo, oraz z jakich programów korzystać w celu ich realizacji. Przykłady praktycznego wykorzystania dydaktycznego wideo w edukacji zobrazują przyswojone w trakcie modułu treści. Uczestnik dowie się też, jakie kompetencje należy posiadać, aby być twórcą profesjonalnych filmów dydaktycznych.

MODUŁ 4

Uczestnik modułu czwartego dowie się co to jest i czemu służy digital story. Zapozna się z różnymi rodzajami tego narzędzia oraz zasadami opracowania, a także jakich programów może używać do tego celu. Przedstawione informacje zostaną zobrazowane wybranymi przykładami zrealizowanych projektów digital story. Uczestnik modułu dowie się również, jakie kompetencje powinna mieć osoba tworząca digital story.

MODUŁ 5

W Module piątym można będzie poznać czym jest grywalizacja (gamification), teoretyczne i metodyczne aspekty opracowania i wykorzystania gier w edukacji (grywalizacji); strukturę, koncepcje gier, etapy opracowania gier, programy do opracowania gier, serwisy internetowe na omawiany temat, klasyfikacja/typy gier, wymagane kompetencje.

MODUŁ 6

W module szóstym zostały przedstawione wybrane innowacyjne aktywne metody nauczania-uczenia się, które są ważne na różnych szczeblach edukacyjnych, w szczególności w kształtowaniu kompetencji informatycznych studenta kierunku pedagogicznego uczelni wyższej. Powinno się stosować innowacyjne, aktywne metody nauczania-uczenia się, wśród których można wymienić przede wszystkim: problemową metodę nauczania – uczenia się (uczenie się oparte na problemach (Problem–based learning)), nauczanie – uczenie się oparte na projektach (Project–based learning), nauczanie – uczenie się oparte na zapytaniach (Inquired-based learning), odwrócona klasa (Flipped classroom), nauczanie – uczenie się adaptacyjne (Adaptive-learning). Oprócz tego zostaną przedstawione podstawowe aspekty psychologiczno-pedagogiczne procesu edukacyjnego wspomaganego ICT i e-learning, miedzy innymi, teorie konstruktywizmu, konektywizmu, naukowe aspekty implementacji strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, psychologii ograniczeń oraz szereg innych.

MODUŁ 7

W module siódmym zostały omówione narzędzia ICT dla e-komunikacji i e-współpracy. Oprócz tego zostały przeanalizowane umiejętności i współpraca w XXI wieku oraz kryteria skutecznej współpracy, metodyczne i praktyczne aspekty wykorzystania narzędzi ICT dla e-współpracy i e-komunikacji.
Podano przykłady zadań związanych z organizowaniem współpracy studentów.

MODUŁ 8

W Module 8 przedstawione zostały: podstawy metodyki tutoringu online; najważniejsze informacje na temat psychologicznej specyfiki komunikacji online w ramach tutoringu online; analiza różnych modeli i praktyk tutoringu online; narzędzia TIK stosowane dla potrzeb tutoringu online; zarysy kompetencji wymagane od tutorów online; specyfika interaktywnych działań dydaktycznych; specyfika oceniania i ewaluacji; sposoby wprowadzania kursu tutoringu online; najważniejsze informacje na temat specyfiki zarządzania i administracji w tutoringu online.

WARUNKI ZALICZENIA

Dla zaliczenia kursu jest wymagane uzyskanie min. 51 %. Ocena z kursu tworzy się na podstawie rozwiązania testu końcowego (waga wynosi 100 %).

KADRA KURSU

dr hab. Eugenia Smyrnova-Trybulska

dr hab. Eugenia Smyrnova-Trybulska - Koordynator projektu

Profesor uniwersytetu, Uniwersytet Śląski.

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: E-learning, współczesne technologie ICT w edukacji, cyfrowe kompetencje, metodyka kształcenia na odległość, przygotowanie współczesnych specjalistów, w szczególności nauczycieli w zakresie wykorzystania cyfrowych technologii w pracy zawodowej, STEM edukacja, SMART uniwersytet, efektywność platformy kształcenia na odległość oraz kursów zdalnych, MOOC.


Prof. dr hab. Nataliia Morze

Prof. dr hab. Nataliia Morze

Uniwersytet Kijowski im. Borysa Grinczenki

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: E-learning, informatyzacja oświaty, krytyczne myślenie, metody interaktywne wykorzystania ICT w edukacji, rozwój kompetencji informacyjnych nauczycieli, STEM edukacja, SMART uniwersytet.


Prof. dr hab. Iryna Sekret

Prof. dr hab. Iryna Sekret

Dyrektor Imperial English Academy UK, Turcji, Przewodniczącą Komitetu IATELS, Międzynarodowego Stowarzyszenia Technologii, Edukacji i Studiów Językowych.

Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: badania naukowe w zakresie edukacji języków obcych, ICT w edukacji, MOOC, pedagogika e-learningu, psychologiczne procesy uczenia się, językoznawstwo i translatoryka.

 

Źródło grafiki w etykiecie kursu: https://pixabay.com/pl/photos/gabinet-notatki-notatnik-620817/

Zapisz się