Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Kurs przeznaczony jest dla osób przygotowujących się do pracy pedagogicznej z uczniami klas I-III szkoły podstawowej lub uzupełniających swoje kwalifikacje w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć dotyczących wychowania do przedsiębiorczości najmłodszych uczniów. Treści zawarte w kursie mogą zainspirować również rodziców i opiekunów zainteresowanych edukacją (dla) przedsiębiorczości.


WYMAGANIA WSTĘPNE

Do realizacji kursu potrzebne są następujące umiejętności:

  • obsługa komputera i urządzeń peryferyjnych,
  • poruszanie się w programach użytkowych,
  • posługiwanie się przeglądarką internetową,
  • praca z informacją ze źródeł tradycyjnych i internetowych,
  • praca indywidualna i zespołowa,
  • praca z platformą edukacyjną Navoica.


    CELE KURSU

    Uczestnik kursu:

  • uporządkuje pojęcia związane z edukacją finansową oraz edukacją dla przedsiębiorczości, wchodzącymi w skład edukacji ekonomicznej;
  • odkryje pedagogiczny potencjał dziecięcej wiedzy potocznej na temat pieniędzy oraz prawidłowości wprowadzania dzieci w świat pieniądza;
  • zostanie zainspirowany do samodzielnego tworzenia projektów edukacyjnych w oparciu o poznane przykłady;
  • zapozna się z wybranymi przykładami inicjatyw podejmowanych w celu upowszechniania edukacji finansowej wśród najmłodszych uczniów, rozwijania ich kompetencji ekonomicznych oraz kształtowania postawy przedsiębiorczej.

  • PORUSZANE ZAGADNIENIA

    MODUŁ 0

    W Module 0. uczestnik kursu wypełnia wstępną ankietę ewaluacyjną, zapoznaje się z budową kursu oraz treścią poszczególnych modułów tematycznych, a także bierze udział w dyskusji dotyczącej edukacji ku przedsiębiorczości, będącej jedną z odpowiedzi na stale zmieniającą się rzeczywistość.

    MODUŁ 1

    W Module 1. uczestnik zapoznaje się z pojęciami związanymi z edukacją ekonomiczną, ma możliwość uporządkowania pojęć związanych z edukacją finansową oraz edukacją (dla) przedsiębiorczości.

    MODUŁ 2

    W Module 2. uczestnik kursu poznaje prawidłowości wprowadzania dzieci w świat pieniądza. Dowiaduje się o możliwości diagnozowania rozumienia wartości pieniądza przez dziecko oraz zapoznaje się z charakterystyką dziecięcych kompetencji w zakresie rozumienia stałej wartości pieniądza, umiejętności dokonywania obliczeń pieniężnych oraz rozsądnego gospodarowania pieniędzmi.

    MODUŁ 3

    Moduł 3. dotyczy przyczyn, które powodują, że pieniądz nie należy do łatwych przedmiotów badań i analiz naukowych. Moduł odkrywa przed uczestnikiem wartość edukacyjną dziecięcej wiedzy potocznej na temat pieniądza. Uczestnik dowiaduje się jak, w bardzo prosty sposób, można poznać zdroworozsądkową wiedzę dzieci na temat pieniądza i dostrzec w niej przejawy ich przedsiębiorczości.

    MODUŁ 4

    Moduł 4. wprowadza uczestnika w projekt edukacyjny w wychowaniu ekonomicznym najmłodszych uczniów. Uczestnik zapoznaje się z metodyką edukacji finansowej na przykładzie wybranego pakietu edukacyjnego, w tym z metodą Ekonomicznych Stacji Badawczych, a także z metodyką wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier planszowych z wątkiem finansowym.

    MODUŁ 5

    W Module 5. uczestnik odnajduje krótkie opisy inicjatyw podejmowanych w celu upowszechniania edukacji finansowej wśród najmłodszych uczniów, rozwijania ich kompetencji ekonomicznych oraz kształtowania postawy przedsiębiorczej. Uczestnik ma możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w teście obejmującym treści z całego kursu oraz wyrażenia swojego zdania na temat kursu w końcowej ankiecie ewaluacyjnej. W zakładce źródła i materiały znajduje się m.in. spis wszystkich materiałów źródłowych, wykorzystanych podczas opracowania kursu.


    WARUNKI ZALICZENIA I OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

    Zapoznanie się z treścią wszystkich modułów, udział w forach dyskusyjnych oraz realizacja wszystkich zadań zawartych w kursie ułatwią uczestnikowi pomyślne osiągnięcie celów kursu. Warunkami ukończenia kursu i otrzymania zaświadczenia jest uzyskanie 70% wykonania wszystkich zadań testowych (quizy i test), przy czym rozwiązanie zadań punktowanych, zawartych w quizach stanowi 20% oceny, zaś w teście - 80% oceny.

    W kursie znajdują się 3 typy zadań:

    1. punktowane zadania testowe (quiz) w modułach 1-4, utrwalające i sprawdzające wiedzę uczestnika;

    2. zadania powiązane z forum dyskusyjnym (wyrażenie własnego zdania na dany temat, np. wysłuchanego wykładu, przeczytanego artykułu, przeanalizowanych scenariuszy zajęć, stworzonego planu projektu edukacyjnego);

    3. test końcowy (punktowany), stanowiący podsumowanie całego kursu.


    KADRA KURSU

    Renata Raszka

    dr Renata Raszka – autorka kursu

    Uniwersytet Śląski w Katowicach

    Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: wychowanie ekonomiczne w klasach I-III szkoły podstawowej; edukacja dla przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości indywidualnej oraz otoczenia przedsiębiorczości (tj. edukacji ekonomicznej i edukacji finansowej); przygotowanie przyszłych pedagogów do stosowania przedsiębiorczej dydaktyki w rozwijaniu kompetencji inicjatywności i przedsiębiorczości najmłodszych uczniów; metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie nauczania-uczenia się i wychowania; edukacja medialna.

    Logo-Project-MOOC

    Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „MOOC dla nauk o edukacji” POWR.03.01.00-00-W027/18