Źródła informacji naukowej w środowisku internetowym
Kurs dla osób, które chcą dokładniej poznać źródła informacji naukowej w środowisku internetowym, promować swoje osiągnięcia i publikacje naukowe.
Kurs dla osób, które chcą dokładniej poznać źródła informacji naukowej w środowisku internetowym, promować swoje osiągnięcia i publikacje naukowe.
Zapraszamy serdecznie do udziału w kursie „Źródła informacji naukowej w środowisku internetowym”.
Dlaczego warto wybrać ten kurs?
Jeśli chcesz:
to koniecznie zapisz się na ten kurs!
Celem kursu jest poznanie i poszerzenie wiedzy na temat różnego typu źródeł informacji naukowej w Internecie, które przydatne będą w pracy naukowej i studiowaniu. Przedstawione będą różne zasoby i narzędzia wykorzystywane w wyszukiwaniu informacji w Internecie. Uczestnicy kursu zapoznają się ze specyfiką tych narzędzi oraz możliwościami wykorzystania ich w pracy naukowej. Szczególnie ważne będzie ukazanie sposobów dotarcia do tych źródeł w Internecie i wyszukiwania ich z poszanowaniem regulacji prawnych obowiązujących w Polsce. Uczestnikom kursu zapoznają się także z założeniami ruchu Open Access i jego wpływem na źródła informacji naukowej, dostępne w Internecie.
Kurs przeznaczony jest dla rożnych kategorii odbiorców - dla młodych, początkujących badaczy, studentów rożnych kierunków, doktorantów, osób aktywnych naukowo, przygotowujących publikacje naukowe, prace dyplomowe, a także dla doświadczonych naukowców, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat źródeł informacji naukowej w środowisku internetowym. Zawarta w kursie wiedza na temat współczesnych źródeł informacji naukowej dostępnych w Internecie oraz praktyczne wskazówki i ćwiczenia w korzystaniu z tych źródeł, pomogą w szybkim dotarciu do potrzebnych informacji i sprawnej organizacji warsztatu pracy naukowej.
Kurs opracowany w języku polskim i angielskim, w ramach projektu Kurs na MOOC „MOOC dla edukacji na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji”. Autorami kursu są pracownicy naukowi i dydaktycy Uniwersytetu Śląskiego. Zalecany czas trwania – 8 tygodni, w sumie 32 godziny pracy własnej. Dla osób biorących udział w kursie, które ukończyły kurs na poziomie 50% przewidziane jest zaświadczenie o udziale w kursie.
Serdecznie zapraszamy do udziału w kursie i podniesienia swoich kompetencji w zakresie „Źródła informacji naukowej w środowisku internetowym”.
Życzymy miłej nauki, ciekawych doświadczeń i przyjemnych wrażeń.
Aby przystąpić do realizacji kursu należy posiadać:
Celem modułu pierwszego jest zaznajomienie kursanta z podstawowymi pojęciami i klasyfikacją źródeł informacji. Użytkownik dowie się także, czym jest informacja specjalistyczna oraz jakie są podstawowe źródła informacji z wybranego zakresu nauk, tj. nauk pedagogicznych.
W module drugim uczestnik zapozna się z takimi zagadnieniami, jak: podstawowe akty prawne związane z prawem autorskim i prawami pokrewnymi, pojęcie autora i utworu, dozwolony użytek publiczny, prawo cytatu, utwor osierocony, licencja i domena publiczna, szczególne prawa bibliotek i instytucji oświatowych.
Uczestnik modułu trzeciego pozna funkcje i zadania katalogów bibliotecznych, rodzaje i formy katalogów bibliotecznych oraz zawartość katalogów bibliotecznych. Dowie się także jak efektywnie wyszukiwać i/lub odkrywać relewantne informacje, co to jest katalog centralny, czym różni się katalog z centralną bazą danych od katalogu wirtualnego, co to jest katalog zdigitalizowany, z jakich ogólnoświatowych i ogólnopolskich katalogów centralnych warto korzystać.
Uczestnik modułu czwartego dowie się jakie są założenia społecznego ruchu naukowego Open Access, który prowadzi działania na rzecz otwartości w nauce. Pozna terminologię związaną z Open Access, a także inne zgadnienia, takie jak: otwarta nauka, prawne modele otwartego dostępu (gratis i libre), złota i zielona droga otwartego dostępu, jakie serwisy Open Access w Polsce warto przeglądać oraz najważniejsze rejestry (katalogi) otwartych zasobów w Sieci.
W module piątym użytkownik zapozna się ze źródłami umożliwiającmi wyszukiwanie otwartych zasobów, ze szczególnym naciskiem na zasoby naukowe i edukacyjne. Pozna bazy, które pozwalają na znalezienie tego typu zasobu oraz ich możliwości wyszukiwawcze. Dowie się, gdzie wyszukiwać: otwarte zasoby naukowe i edukacyjne, repozytoria otwartych zasobów, czasopisma i artykuły publikowane w Open Access, książki elektroniczne publikowane w Open Access.
Moduł szósty zawiera informacje na temat najważniejszych baz bibliometrycznych i naukowych oraz zasad zamieszczenia, indeksowania, cytowania publikacji naukowych w Internecie. Użytkownik zapozna się z takimi bazami bibliometrycznymi i naukowymi jak Scopus, Web of Science, Erih Plus. Pozna takie sieci naukowe i zawodowe, jak Linkedin, ResearchGate, Academia, które pozwalają nie tylko znaleźć potrzebne publikacje, ale również zamieścić swoje artykuły, stworzyć sieci naukowe, badawcze, podnieść rozpoznawalność swoich publikacji i upowszechnić wyniki badań własnych.
W module siódmym użytkownik dowie się, czym są mass media, media społecznościowe, serwisy społecznościowe oraz kiedy się rozwinęły. Pozna najczęściej wykorzystywane serwisy społecznościowe, a także ich cechy charakterystyczne.
Z modułu ósmego użytkownik dowie się, czym są publikacje elektroniczne, ze szczególnym uwzględnieniem książek i czasopism elektronicznych. Pozna typy e-książek i e-czasopism oraz cechy, które wpływają na wiele funkcjonalności tego typu publikacji. Będzie miał także możliwość rozszerzenia wiadomości o historię rozwoju omawianych publikacji elektronicznych. Pozna także źródła, umożliwiające dostęp do książek i czasopism elektronicznych: biblioteki cyfrowe, pakiety e-książek i e-czasopism dostępne poprzez biblioteki, bazy czasopism elektronicznych, źródła dostępu Open Access, platformy e-książek.
Celem modułu dziewiątego jest zaprezentowanie podstawowych informacji na temat wyszukiwarek naukowych, przedstawienie ich możliwości wyszukiwawczych oraz wskazanie tych, które warto wykorzystać do wyszukiwania treści naukowych. Użytkownik dowie się: co to jest wyszukiwarka naukowa (ogólna, wyspecjalizowana, komercyjna), z jakich rodzajów wyszukiwarek naukowych może korzystać, na co warto zwracać uwagę przy wyszukiwaniu informacji.
W module dziesiątym użytkownik zaznajomi się z nowoczesnymi narzędzia IT wspomagającymi pracę naukową oraz proces dydaktyczny. Zapozna się z systemami zarządzania treścią, bibliografią, platformami zdalnego nauczania oraz innymi pomocami dydaktycznymi. Dowie się, gdzie szukać w sieci takich narzędzi i jakie są zasady ich opracowania.
Celem modułu jedenastego jest zaznajomienie użytkownika z podstawowymi problemami danych badawczych oraz wskazanie źródeł pomocnych do ich tworzenia. Użytkownik będzie mógł zapoznać się z takimi zagadnieniami, jak gromadzenie i otwieranie danych badawczych uzyskanych w procesie badawczym i wykorzystanych w pracy naukowej, otwarty dostęp do publikacji naukowych i otwarte dane badawcze, rozumiane jako koncepcje, które znacząco przyczyniają się rozpowszechniana wiedzy naukowej.
Celem modułu dwunastego jest zapoznanie użytkownika z pojęciem "sztuczna inteligencja", wykorzystywanymi metodami i technikami, oraz przykładami zastosowania w inteligentnych systemach edukacyjnych. Materiał podany w module należy traktować jako wprowadzenie do problematyki sztucznej inteligencji, która jest na co dzień wykorzystywana w systemach informacyjnych dostępnych w internecie, umożliwiających gromadzenie i wyszukiwanie w internetowych źródłach informacji.
Aby zaliczyć kurs należy wykonać test końcowy na poziomie min. 50%.
Aby otrzymać zaświadczenie uczestnik kursu powinien spełnić w/w warunki zaliczenia
Profesor uniwersytetu, Uniwersytet Śląski
Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: e-learning, współczesne technologie ICT w edukacji, cyfrowe kompetencje, metodyka kształcenia na odległość, przygotowanie współczesnych specjalistów, w szczególności nauczycieli w zakresie wykorzystania cyfrowych technologii w pracy zawodowej, STEM edukacja, SMART uniwersytet, efektywność platformy kształcenia na odległość oraz kursów zdalnych, MOOC
Profesor uniwersytetu, Uniwersytet Śląski
Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: systemy informacyjne, organizacja działalności informacyjnej, metody ilościowe w nauce (bibliometria, informetria, naukometria), komputeryzacja bibliotek, wykorzystanie nowych technologii w bibliotekach szkół wyższych, wykorzystanie narzędzi informatycznych w pracy naukowej, niekonwencjonalne źródła informacji (serwisy społecznościowe jako źródło informacji).
Uniwersytet Śląski
Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: nowoczesne technologie, przede wszystkim publikacje elektroniczne oraz formy ich udostępniania czytelnikowi (ze szczególnym uwzględnieniem ruchu Open Access).
Uniwersytet Śląski
Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: organizacja wiedzy w systemach wyszukiwania informacji, problematyka dostępu do informacji, jakości informacji oraz bibliometrii i naukometrii.
Uniwersytet Śląski
Zainteresowania naukowo-dydaktyczne: organizacja wiedzy w inteligentnych systemach informacyjnych, narzędzia i metody w e-kształceniu, normalizacja informacji i dokumentacji.
Logo kursu opracowano na podstawie grafiki z serwisu: PIXABAY