Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

Kurs składa się z 12 modułów. Moduły zostały podzielone na lekcje, a lekcje na jednostki. Na początku każdego modułu omówiono cele i treści zawarte w module, a w temacie modułu podano orientacyjną liczbę godzin potrzebnych na jego realizację (moduły są 2- lub 4-godzinne, a na realizację całego kursu potrzeba ok. 32 godzin). Na końcu każdego modułu zamieszczono wykorzystane źródła oraz pytania sprawdzające. Ponadto, niektóre moduły zawierają zadania do samodzielnego wykonania, których odpowiedzi nie są punktowane i nie są wysyłane na platformę. Treści dodatkowe (uzupełniające) oznaczono ikoną Poszerz wiedzę, a część z nich udostępniono w materiałach dodatkowych. Kurs kończy się testem na ocenę, zawierającym 30 pytań wybranych losowo z puli pytań z całego kursu. Czas trwania 30 minut. Maksymalna liczba punktów 30 (za każde pytanie 1 punkt). W zależności od liczby zdobytych punktów można otrzymać ocenę: bardzo dobrą (27-30 pkt), dobrą plus (25 pkt), dobrą (22 pkt), dostateczną plus (19 pkt), dostateczną (16 pkt). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie oceny dostatecznej (16 pkt). Czas trwania testu - 30 minut. 

Aby zaliczyć kurs należy ukończyć kurs na poziomie min. 50%, aby uzyskać certyfikat - na poziomie min. 60%: wykonanie zadania projektowego i udział w forum dyskusyjnym (waga każdego zadania wynosi 30%), które są oceniane przez prowadzącego, oraz rozwiązanie testu końcowego (waga wynosi 40%). Aby otrzymać zaświadczenie uczestnik kursu powinien spełnić w/w warunki zaliczenia.

Struktura kursu jest następująca*:

1. Źródła informacji naukowej (2h)

1.1 Definicja i typologia źródeł informacji Edytuj

1.1.1 Źródła informacji

1.1.2 Klasyfikacja źródeł informacji

1.2 Źródła informacji specjalistycznej Edytuj

1.2.1 Informacja specjalistyczna

1.2.2 Przykłady informacji specjalistycznej

1.3 Źródła informacji z zakresu nauk pedagogicznych Edytuj

1.3.1 Nauki pedagogiczne

1.3.2 Źródła informacji

2. Prawo autorskie (4h)

2.1 Prawo autorskie i prawa pokrewne Edytuj

2.1.1 Podstawowe akty prawne

2.1.2 Historia prawa autorskiego w pigułce

2.1.3 Prawo autorskie w systemie prawa

2.1.4 Prawa pokrewne

2.1.5 Autorskie prawa majątkowe - wyjątki

2.2 Podstawowe pojęcia prawa autorskiego

2.2.1 Utwór

2.2.2 Co jest, a co nie jest utworem?

2.2.3 Rodzaje utworów

2.2.4 Utwór - dylematy, pytania, wątpliwości...

2.2.5 Twórca

2.2.6 Twórca - dylematy, pytania, wątpliwości...

2.2.7 Dozwolony użytek

2.2.8 Dozwolony użytek - pytania, dylematy, wątpliwości...

2.2.9 Prawo cytatu

2.2.10 Utwory osierocone

2.2.11 Utwory osierocone - dylematy, pytania, wątpliwości

2.2.12 Prawo do wizerunku

2.3 Umowy, licencje i domena publiczna Edytuj

2.3.1 Umowy i licencje

2.3.2 Domena publiczna

2.3.3 Wolne licencje

2.3.4 Licencje - problemy, dylematy, pytania

2.4 Szczególne prawa bibliotek i instytucji oświatowych Edytuj

2.4.1 Prawa bibliotek i innych instytucji oświatowych i naukowych

2.4.2 Prawa bibliotek - problemy, dylematy, pytania

2.5 Jak nie łamać prawa autorskiego?

2.5.1 Kilka porad

3. Katalogi biblioteczne (4h)

3.1 Katalogi biblioteczne - wprowadzenie

3.1.1 Funkcje i zadania katalogów bibliotecznych

3.1.2 Zawartość katalogów

3.1.3 Rodzaje i formy katalogów bibliotecznych

3.1.4 Dostęp do katalogów

3.1.5 Jak korzystać z katalogu, jak wyszukiwać?

3.2 Katalogi bibliotek narodowych

3.2.1 Biblioteki narodowe

3.2.2 Katalog Biblioteki Narodowej w Warszawie

3.3 Katalogi centralne

3.3.1 Zadania i modele katalogów centralnych

3.3.2 NUKAT

3.3.3 WorldCat

3.3.4 Katalogi centralne Biblioteki Narodowej

3.4 Katalogi wirtualne

3.4.1 Charakterystyka katalogu wirtualnego

3.4.2 KaRo

3.4.3 KVK

3.4.4 FIDKAR

3.5 Katalogi zdigitalizowane

3.5.1 Digitalizacja katalogów bibliotecznych

3.5.2 Katalogi zdygitalizowane w bibliotekach

  1. Open Access (4h)

4.1 Ruch Open Access i otwarta nauka Edytuj

4.1.1 Co to jest Otwarty Dostęp (Open Access)?

4.1.2 Otwarta nauka

4.1.3 Zakres pojęcia open access

4.1.4 Definicje otwartego dostępu

4.1.5 Dlaczego Open Access jest ważny?

4.1.6 Czym nie jest Open Access?

4.2 Modele otwartego dostępu: gratis i libre Edytuj

4.2.1 Co to jest model otwartego dostępu?

4.2.2 Otwarte licencje Creative Commons

4.2.3 Otwarty dostęp gratis

4.2.4 Otwarty dostęp libre

4.3 Modele komunikacji w otwartym dostępie: złota i zielona droga OA

4.3.1 Modele komunikacji w otwartym dostępie

4.3.2 Złota droga otwartego dostępu

4.3.3 Zielona droga otwartego dostępu

4.3.4 Bazy rejestrujące polityki OA wydawców, grantodawców i instytucji

4.4 Polskie portale informujące o otwartych zasobach

4.4.1 Platforma Otwartej Nauki

4.4.2 Otwarta nauka

4.4.3 Uwolnij naukę i Koalicja Otwartej Edukacji

4.5 Rejestry otwartych treści naukowych (czasopism, książek, repozytoriów)

4.5.1 Directory of Open Access Journals (DOAJ)

4.5.2 Directory of Open Books (DOAB)

4.5.3 Directory of Open Access Repositories (OpenDOAR)

4.5.4 Registry of Open Access Repositories (ROAR)

5. Otwarte zasoby - jak wyszukiwać (2h)

5.1 Wyszukiwanie Otwartych Zasobów

5.1.1 Wyszukiwarki Otwartych Zasobów

5.2 Otwarte zasoby naukowe

5.2.1 Metawyszukiwarki Otwartych Zasobów naukowych

5.2.2 Repozytoria otwarte

5.2.3 Wyszukiwarki repozytoriów i ich zasobów

5.2.4 Wyszukiwarki czasopism i artykułów Open Access

5.2.5 Wyszukiwarki książek

5.3 Otwarte zasoby edukacyjne Edytuj

5.3.1 Definicja

5.3.2 Gdzie szukać?

5.3.3 Zasoby otwartych kursów

5.3.4 Polskie otwarte zasoby edukacyjne

6. Bazy naukowe i bibliometryczne (4h)

6.1 Wprowadzenie. Przegląd wybranych baz bibliometrycznych i naukowych.

6.1.1 Wprowadzenie

6.1.2 Mapowanie i wizualizacja naukowo-bibliometryczne

6.1.3 Wybrane bazy naukowe: Journal Citation Reports (JCR), Essential Science Indicators (ESI) i InCites

6.1.4 Przegląd oprogramowania do mapowania

6.2 Bazy Scopus i Web of Science Edytuj

6.2.1 Indeksowanie czasopism naukowych w bazie Scopus

6.2.2 Wyszukiwanie danych o (swoich ) indeksowanych publikacjach i czasopismach w bazie Scopus

6.2.3 Web of Science Core Collection (WoS CC). Struktura

6.2.4 Zasady dodania czasopism i monografii w WoS oraz kryteria oceny w WoS

6.2.5 Wyszukiwanie danych o (swoich ) indeksowanych publikacjach i czasopismach w bazie WoS

6.2.6 Wybrane publikacje na temat Baz Scopus , WoS, Erich+, Google Scholar

6.3 Bazy Erih+ i Google Scholar

6.3.1 Google Scholar

6.3.2 Dodanie oraz przegląd publikacji Google Scholar Citation

6.3.4 Zgłoszenie czasopisma do bazy ERIH Plus. Kryteria oceny do ERIH Plus

6.4 Inne bazy

6.4.1 CEEOL

6.4.2 Academic Research Index

6.4.3 JIFACTOR

6.4.4 DOAJ

6.4.5 CEJSH

6.4.6 BazHum

6.4.7 Polska Bibliografia Naukowa

6.4.8 Journal Factor

6.4.9 CEON

6.4.10 ERIC

6.4.11 MIAR

6.4.12 OAJI

6.4.13 ESJI

6.4.14 EBSCO

6.5 Networking. Bazy i sieci zawodowe

6.5.1. Przegląd definicji i klasyfikacji sieci (network)

6.5.2. Przegląd bezpłatnych serwisów zawodowych społecznościowych

6.5.3. Academia.

6.5.4. LinkedIn

6.5.5. Viadeo

7. Serwisy społecznościowe (2h)

7.1 Media społecznościowe - serwisy społecznościowe

7.1.1 Mass media - media społecznościowe - serwisy społecznościowe

7.1.2 Media społecznościowe - rys historyczny

7.1.3 Funkcje serwisów społecznościowych

7.2 Serwisy społecznościowe dla pracowników nauki (i nie tylko)

7.2.1 Wybór serwisu społecznościowego

7.2.2 ResearchGate, Academia.edu., Linkedin

7.2.3 ResearcherID, Publons, Infona

8. Publikacje elektroniczne (2h)

8.1 Czym są publikacje elektroniczne

8.1.1 Definicje

8.1.2 Cechy książek i czasopism elektronicznych

8.1.3 Typy czasopism elektronicznych

8.1.4 Typy książek elektronicznych

8.2 Zasoby książek elektronicznych w środowisku internetowym

8.2.1 Biblioteki cyfrowe

8.2.2 Biblioteki cyfrowe – kanon literatury i lektury

8.2.3 Pakiety e-książek w bibliotekach

8.2.4 Inne platformy e-książek

8.2.5 Dostęp do książek Open Access

8.3 Zasoby czasopism elektronicznych w środowisku internetowym

8.3.1 Wyszukiwanie czasopism elektronicznych

8.3.2 Biblioteki cyfrowe

8.3.3 E-czasopisma w bibliotekach

8.3.4 Dostęp do czasopism Open Access

9. Wyszukiwarki naukowe (2h)

9.1 Wyszukiwarki naukowe - wprowadzenie

9.1.1 Co to jest wyszukiwarka naukowa?

9.1.2 Rodzaje wyszukiwarek naukowych

9.1.3 Jak korzystać z wyszukiwarek, jak wyszukiwać?

9.2 Wyszukiwarki naukowe ogólne

9.2.1 Google Scholar

9.2.2 Academic Search

9.2.3 BASE

9.3 Wyszukiwarki dysertacji i prac dyplomowych

9.3.1 Global Search ETDs (NDLTD)

9.3.2 DART-Europe

9.4 Wyszukiwarki książek

9.4.1 Google Books

9.5 Wyszukiwarki naukowe w bibliotekach (multiwyszukiwarki)

9.5.1 Multiwyszukiwarki i listy A-Z – wprowadzenie

9.5.2 PRIMO

9.5.3 EBSCO Dicovery Service (EDS)

10. Narzędzia do pracy naukowej (2h)

10.1 Systemy zarządzania treścią

10.1.1 Określenie terminu

10.1.2 Etapy zarządzania treścią

10.1.3 Budowa i rodzaje systemów zarządzania treścią

10.1.4 Funkcje i możliwości systemów CMS

10.1.5 Najczęściej wykorzystywane systemy zarządzania treścią

10.1.6 Wybrane systemy zarządzania treścią

10.2 Zarządzanie bibliografią

10.2.1 Określenie terminu

10.2.2 Rozwój systemów zarządzania bibliografią

10.2.3 Praca z menedżerami bibliografii - podstawowe zasady

10.2.4 Citavi

10.2.5 Mendeley

10.2.6 EndNote

10.2.7 Zotero

10.2.8 Wybór systemu zarządzania bibliografią

10.3 Platformy zdalnej edukacji

10.3.1 Czemu służą platformy zdalnej edukacji?

10.3.2 Struktura systemów zdalnej edukacji

10.3.3 Rodzaje platform zdalnej edukacji

10.3.4 Przykładowe platformy zdalnej edukacji

10.4 Edukacyjne serwisy i dydaktyczne narzędzia internetowe

10.4.1 Serwisy edukacyjne

10.4.2 Dydaktyczne narzędzia internetowe

11. Dane badawcze (2h)

11.1 Definicje i typologia danych

11.1.1 Co to są dane badawcze?

11.1.2 Przykłady danych

11.2 Gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie

11.2.1 Repozytoria danych

11.2.2 Plan zarządzania danymi

11.3 Dane badawcze w naukach społecznych

11.3.1 Plan zarządzania danymi w naukach społecznych

12. Metody i techniki SI (2h)

12.1 Czym jest sztuczna inteligencja?

12.1.1 Przedmiot i rozwój badań

12.1.2 Przegląd definicji

12.2 Metody, techniki, narzędzia

12.2.1 Metody i techniki rozwiązywania zadań

12.2.2 Inteligentne systemy informacyjne

12.3 Inteligentne systemy edukacyjne

12.3.1 Inteligentne systemy nauczania

*Tytuły zapisane pogrubioną czcionką są tytułami modułów. Tytuły zapisane zwykłą, czarną czcionką są tytułami lekcji w modułach. Tytuły zapisane zwykłą, czerwoną czcionką - to tytuły poszczególnych jednostek w lekcjach, rozwijane, zawierają treści kursu.