Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Po zakończeniu kursu uczestnik

  • zna zasady tworzenia poprawnych metodologicznie projektów badań online
  • zna elementy konstruowania ankiet na platformie Lime Survey
  • potrafi tworzyć ankiety na platformie Lime Survey
  • prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z tworzeniem i wykorzystywaniem badań on-line
  • stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności do realizacji badań on-line poprawnych metodologicznie i adekwatnie do podjętego problemu badań
  • zna zasady etycznego wykorzystania narzędzi do badań on-line i potrafi wykorzystać tę wiedzę w procesie projektowania badania

PROGRAM ZAJĘĆ:

  1. Wprowadzenie do kursu "Badania ankietowe online"
  2. Specyfika badań ankietowych on-line
  3. Badania w praktyce - dr Mariola Paruzel-Czachura
  4. Badanie przyjazne użytkownikowi
  5. Metodologiczna poprawność badań on-line
  6. Wyzwania badań online - dr Maria Flakus
  7. Etyka w badaniach on-line
  8. Organizacja badania on-line
  9. Wdrożenie badania on-line
  10. Rozpowszechnianie badania on-line i wstępna analiza danych
  11. Lime Survey - początek pracy
  12. Lime Survey - pytania ankiety
  13. Lime Survey - reorganizacja struktury ankiety
  14. Lime Survey - pytania warunkowe
  15. Lime Survey - uruchamianie/kończenie badania, eksport danych
  16. Zakończenie

PRZEWIDYWANY CZAS REALIZACJI KURSU:

Osiem tygodni przy założeniu dwóch godzin pracy tygodniowo. Moduły teoretyczne zrealizujesz w ciągu  godziny pracy, moduły praktyczne wymagają dwóch godzin pracy.

WARUNKI ZALICZENIA:

Warunkiem zaliczenia jest spełnienie łączne warunków określonych dla poszczególnych części kursu, czyli:

  • w części teoretycznej: 
    • udzielenie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi na pytania z całej części teoretycznej;
  • w części praktycznej:
    • wykonanie zadań na platformie LimeSurvey i potwierdzenie ich realizacji na liście kontrolnej;
    • udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące pracy w LimeSurvey.
    • W części praktycznej punktacja za odpowiedzi na pytania i za realizację zadań jest sumowana, ale punkty za wykonanie zadań są cenione wyżej (60% punktacji), a punkty z odpowiedzi na pytania nieco niżej (40% punktacji). Zaliczenie wiąże się z uzyskaniem co najmniej 70% punktów w tej części.

LITERATURA CYTOWANA:

Andrews, D., Nonnecke, B., Preece, J. (2003). Electronic survey methodology: A case study in reaching hard-to-involve Internet users. International journal of human-computer interaction, 16(2), 185-210.

Antoniou, E.E., Draper, H., Reed, K., Burls, A., Southwood, T.R., Zeegers, M.P. (2011). An empirical study on the preferred size of the participant information sheet in research. Journal of  Medical Ethics, 23, 557-562.

Bethlehem, J., Biffignandi, S. (2011) Handbook of Web Surveys. New York: Wiley.

Bosnjak, M., Tuten, T. L. (2001). Classifying response behaviors in web-based surveys. Journal of Computer Mediated Communication, 6(3). Pobrano z: http://jcmc.indiana.edu/vol6/issue3/boznjak.html

Bosnjak, M., Tuten, T., Wittman, W. (2005). Unit-(Non) Response in Web-based Access Panel Surveys: An Extended Planned Behavior Approach. Psychology and Marketing, 22(6), 489-505.

Couper, M. (2000). Web surveys: A review of issues and approaches. The Public Opinion Quarterly, 64(4), 464-494.

Couper, M. (2008). Designing Effective Web Surveys. New York: Cambridge University Press.

de Leeuw, E.D. (2011). Online Surveys: Past, Present, and Future. Key Note of  2nd WEBDATANET Meeting. Pobrano z: http://www.websm.org/uploadi/editor/1363806111deLeeuw_2011_Online_Surveys_Past_Present_and_Future_.pdf

Gosling, S. D., Mason, W. (2015). Internet research in psychology. Annual review of psychology, 66, 887-902.

Skitka,  L. J., Sargis, E. G. (2006). The Internet as psychological laboratory. Annual Review of Psychology, 57, 529–55.

Groves, R.M. (1989). Survey Errors and Survey Costs. New York: Wiley.

Groves, R. M., Cialdini, R. B., Couper, M. P. (1992). Understanding the decision to participate in a survey. Public Opinion Quarterly, 56, 475–495.

Gunn, H. (2002). Web-based surveys: Changing the survey process. First Monday. Pobrano z: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1014

Kaczmirek, L. (2009).  Human-Survey Interaction: Usability and Nonresponse in Online Surveys. Cologne: Halem Verlag.

Kaczmirek, L. (2010). Developing a Research Framewework for Usability in Surveys: Human Survey Interaction. ESCR Methods Festival. Pobrano z: http://eprints.ncrm.ac.uk/1468/1/kaczmirek2010-workshop.pdf

Kirchherr, J., Charles, K. (2018). Enhancing the sample diversity of snowball samples: Recommendations from a research project on anti-dam movements in Southeast Asia. PloS one, 13(8), e0201710.

Madge, C., Wellens, J., Shaw, R. (2006). Design of online questionnaires. In: Online questionnaires. Pobrano z: http://www.restore.ac.uk/orm/questionnaires/quesprint2.htm

Nielsen, J. (2012). How Many Test Users in a Usability Study? Pobrano z: https://www.nngroup.com/articles/how-many-test-users/

ReStore (2013). Exploring Online Research Methods. Pobrano z: http://www.restore.ac.uk/orm/site/home.htm

Siuda, P. (2010). Prowadzenie badań w Internecie - Podstawowe problemy etyczne. Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny, 4(72), 187-202.

Sobieszek, K. (2006). Problem błędu braku odpowiedzi w badaniach internetowych. W: Ł. Jonak, P. Mazurek, M. Olcoń, A. Przybylska, A. Tarkowski, J.M. Zając (red.). Re: internet - społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje (s. 365-394). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Survey Any Place (2020). What’s the average survey response rate? [2019 benchmark]. Pobrano z: https://surveyanyplace.com/average-survey-response-rate/

Varnhagen, C. K., Gushta, M., Daniels, J., Peters, T. C., Parmar, N., Law, D., Hirsch, R., Sadler-Takach, B.,  Johnson, T. (2005). How informed is online informed consent? Ethics & Behavior, 15(1), 37–48.