Szkolenia z zakresu data stewardship - poziom podstawowy
Moduł 1. Wprowadzenie do otwartej nauki i zarządzania danymi badawczymi (tydzień 1.)
-
Wprowadzenie do otwartej nauki
-
Krajowe i międzynarodowe polityki otwartości i wytyczne w zakresie otwartej nauki - wprowadzenie
-
Zasady FAIR
-
Znaczenie data stewarda na uczelni
-
Role i zakres obowiązków data stewarda na uczelni, na wydziale i w instytucie
-
Kompetencje wymagane na stanowisku data stewarda
-
Rodzaje i specjalizacje data stewardów
Moduł 2. Planowanie i organizacja
-
Cykl życia danych badawczych a cykl życia projektu badawczego
-
Rodzaje danych i baz danych
-
Rodzaje repozytoriów danych oraz kryteria wyboru
-
Plany Zarządzania Danymi (Data Management Plans) - cele i zasady tworzenia
-
Plany Zarządzania Danymi jako wymóg w projektach finansowanych przez agencje (Narodowe Centrum Nauki, Komisja Europejska)
-
Zarządzanie danymi w kontekście dyscypliny i przyjętej metodologii badań
-
Organizacja danych i zarządzanie ich wersjami
-
Skuteczne zarządzanie danymi w projektach krajowych i międzynarodowych realizowanych przez konsorcja
Moduł 3. Prawne aspekty zarządzania danymi badawczymi
-
Ograniczenia w udostępnianiu danych badawczych
-
Dane badawcze jako przedmiot ochrony prawa własności intelektualnej
-
Prawa członków zespołu badawczego, prawa instytucji prowadzącej badania, prawa uczestników konsorcjum, prawa instytucji finansującej
-
Wykorzystywanie w badaniach danych objętych prawami osób trzecich
-
Zarządzanie danymi badawczymi stanowiącymi dane osobowe
-
Ramy prawne wynikające z przepisów o komercjalizacji wyników badań oraz regulaminów zarządzania własnością intelektualną jednostek naukowych
-
Zarządzanie danymi a kwestie etyczne w projekcie badawczym
-
Zarządzanie danymi o wysokiej wrażliwości
-
Odpowiedzialność z tytułu naruszenia przepisów prawa związanych z zarządzaniem danymi badawczymi
Moduł 4. Przechowywanie danych badawczych (tydzień 4.)
-
Bezpieczne przechowywanie danych
-
Zasady deponowania danych w repozytorium
-
Trwale przypisane identyfikatory (ang. Persistent Identifiers) i zasady ich stosowania
-
Otwarte formaty danych
Moduł 5. Udostępnianie danych badawczych (tydzień 5.)
-
Udostępnianie danych w sposób umożliwiający ich jak najszersze ponowne wykorzystanie
-
Kontrola i metody zapewnienia wysokiej jakości danych udostępnionych w projekcie badawczym
-
Ponowne wykorzystanie istniejących wiarygodnych danych w projekcie badawczym
-
Dokumentacja danych badawczych umożliwiająca replikowanie badań
-
Narzędzia wspierające kontrolę jakości udostępnionych danych
-
Narzędzia wspierające udostępnianie danych zgodnie z zasadami FAIR
Moduł 6. Zadania i zasoby w zarządzaniu danymi badawczymi (tydzień 6.)
-
Jednostki uczelni i instytucji badawczych zaangażowane w zarządzanie danymi w projekcie
-
Podział obowiązków na uczelni w zakresie zarządzania danymi w projekcie
-
Komunikacja w zakresie skutecznego zarządzania danymi we współpracy pomiędzy różnymi jednostkami uczelni
-
Infrastruktura informatyczna nauki a zarządzanie danymi badawczymi
Zakładane efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnik/uczestniczka:
- potrafi opisać podstawowe założenia otwartej nauki i rozumie miejsce, jakie zajmują w tym obszarze dane badawcze;
- rozumie konieczność zarządzania danymi badawczymi i płynące z tego korzyści, a także związek z zasadami rzetelności naukowej i standardami dziedzinowymi;
- potrafi wyjaśnić, na czym polegają zasady FAIR i zastosować je w praktyce;
- potrafi wskazać wymogi instytucji finansujących badania naukowe w zakresie zarządzania danymi i ich otwartego udostępniania;
- rozumie rolę data stewarda i zakres jego obowiązków w kontekście zadań jednostki naukowej i celów projektów badawczych;
- rozumie miejsce zarządzania danymi w cyklu życia projektu badawczego;
- potrafi opracować plan zarządzania danymi badawczymi z uwzględnieniem wymogów instytucji finansujących badania, dobrych praktyk i zaleceń istotnych dla właściwej dyscypliny;
- potrafi wskazać i zastosować w praktyce najważniejsze zasady zarządzania danymi oraz dostosować je do konkretnego obszaru badań, także w ramach współpracy z naukowcami;
- potrafi wskazać zasady bezpiecznego przechowywania danych i zastosować je w praktyce;
- potrafi korzystać z repozytoriów danych badawczych, zna ich podstawowe funkcje i zalety;
- rozumie znaczenie metadanych i dokumentacji danych oraz potrafi zastosować odpowiednie dla dyscypliny standardy opisu danych;
- potrafi udostępnić dane, wykorzystując do tego właściwe dla dyscypliny i konkretnego projektu badawczego narzędzia i rozwiązania;
- potrafi opisać podstawowe ramy prawne istotne dla zarządzania danymi badawczymi i wie, gdzie szukać dodatkowych informacji;
- potrafi wskazać podstawowe prawne możliwości udostępniania danych badawczych i ich ponownego wykorzystania;
- potrafi wskazać prawne i etyczne aspekty istotne dla ograniczeń w udostępnianiu danych;
- potrafi opisać instytucjonalne ramy zarządzania danymi, w tym podział obowiązków, zasady współpracy i komunikacji w tym zakresie;
- wie, gdzie szukać dodatkowych informacji na temat zarządzania danymi badawczymi.