Skip to main content

Course Description

Ten interaktywny kurs został stworzony z myślą o początkujących programistach, szczególnie tych, którzy pragną opanować podstawy języka Python. Doskonale sprawdzi się również dla osób chcących zrozumieć podstawowe zagadnienia programowania.

Kurs oferuje wnikliwe omówienie struktury języka Python oraz jego różnorodnych zastosowań. Wyróżnia go praktyczne podejście – uczestnicy będą tworzyć gry oraz poznają podstawy modeli sztucznej inteligencji. Nauka programowania odbywa się poprzez aktywne pisanie kodu, a kurs zapewnia liczne okazje do rozwijania tych umiejętności.

Program obejmuje gruntowne wprowadzenie do kluczowych zagadnień, interaktywne ćwiczenia oraz krótkie projekty, które pomogą zrozumieć działanie języka programowania. Skupia się na najważniejszych elementach, takich jak: zmienne, typy danych, instrukcje warunkowe, pętle, klasy i obiekty, funkcje – w tym wbudowane – oraz najpopularniejsze biblioteki. Każdy moduł rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem, a kończy podsumowaniem, co ułatwia systematyzację zdobywanej wiedzy. Kluczowym elementem kursu jest praktyka – każdy moduł zawiera liczne przykłady i ćwiczenia, które pomogą doskonalić umiejętności programistyczne.

Realizacja kursu przewidziana jest na osiem tygodni, jednak tempo nauki można dopasować do indywidualnych preferencji, w efekcie kończąc kurs wcześniej lub później.

Jest to kurs e-learningowy stworzony na potrzeby projektu Nauka? Taką — to ja lubię! — popularyzacja matematyki, fizyki i informatyki w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Społeczna odpowiedzialność nauki, moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu.


WYMAGANIA WSTĘPNE

Kurs przeznaczony jest dla wszystkich początkujących programistów, w szczególności uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich. Wymagania wstępne obejmują tylko umiejętność podstawowej obsługi komputera i przeglądarki internetowej. Znajomość języka angielskiego będzie pomocna, lecz nie niezbędna.


CELE KURSU

Celem tego kursu jest nauczenie Cię podstaw składni języka Python oraz wprowadzenie w parę jego zastosowań, takich jak proste gry czy zagadnienia ze sztucznej inteligencji. Kurs daje możliwość zorientowania się, do czego Python może zostać wykorzystany, dzięki czemu po jego ukończeniu będziesz w stanie zdecydować, w którym kierunku chcesz pójść w dalszej kolejności.

Czego się nauczysz?

  • Jakie mamy typy danych i dlaczego ma to znaczenie,
  • w jaki sposób ułatwiać sobie pracę dzięki instrukcjom warunkowym i pętlom,
  • w jaki sposób pracować z funkcjami,
  • czym są klasy i obiekty, a także co możemy dzięki nim zrobić.

Co poznasz?

  • Składnię języka Python,
  • podstawy programowania obiektowego,
  • najpopularniejsze biblioteki w Pythonie,
  • sposoby tworzenia prostych gier,
  • fundamenty uczenia maszynowego.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1. Podstawy programowania

W module pierwszym zostały zaprezentowane typy danych, pojęcie zmiennej i podstawowe operatory.

MODUŁ 2. Struktury danych

W module drugim zostały szerzej omówione łańcuchy znaków, a także zaprezentowano struktury danych: listy, krotki, słowniki i zbiory.

MODUŁ 3. Instrukcje warunkowe i algorytmy iteracyjne

W module trzecim zostały zaprezentowane instrukcja warunkowa oraz pętle występujące w Pythonie: pętla for i pętla while.

MODUŁ 4. Programowanie obiektowe

W module czwartym zostały omówione funkcje, klasy i obiekty. Przedstawiono również podstawy programowania obiektowego, w tym pojęcia takie jak dziedziczenie.

MODUŁ 5. Funkcje wbudowane i ciekawe moduły

W module piątym zostały zaprezentowane często używane funkcje wbudowane, a także najpopularniejsze paczki, takie jak moduł math czy random. Omówiono również obsługę błędów i wyjątków.

MODUŁ 6. Pythonizmy

W module szóstym zostały omówione ciekawe rozwiązania stosowane w języku Python, takie jak funkcje lambda, listy składane i generatory. 

MODUŁ 7. Gry

W module siódmym zostały zaprezentowane podstawy tworzenia gier w Pythonie. Dalsza część moduły składa się z dwóch małych projektów: tekstowa grę RPG oraz gra Pong. Szczegółowo omówiono kolejne kroki tworzenia tych gier.

MODUŁ 8. Uczenie maszynowe

W module ósmym zostały zaprezentowane fundamenty uczenia maszynowego (ML), będącego ważną częścią sztucznej inteligencji. Omówiono najważniejsze biblioteki, etapy pracy nad modelem oraz przykłady algorytmów. Druga część modułu składa się z trzech małych projektów, pozwalających uczestnikom kursu zapoznać się w sposób praktyczny z najpopularniejszymi algorytmami ML. Omówiono również podstawowe sposoby eksploracji zbioru danych i proste metody wizualizacji wyników.


WARUNKI ZALICZENIA

Każdy z modułów zawiera dwa elementy ćwiczeń:

  • Test wiedzy składający się z pytań wielokrotnego lub jednokrotnego wyboru, sprawdzający głównie wiedzę z teorii.
  • Zadania praktyczne do samodzielnego wykonania.

Każdy z modułów zawiera dwa elementy ćwiczeń:

  • Test wiedzy składający się z pytań wielokrotnego lub jednokrotnego wyboru, sprawdzający głównie wiedzę z teorii.
  • Zadania praktyczne do samodzielnego wykonania.

Warunkiem ukończenia kursu jest zaliczenie testów wiedzy na poziomie co najmniej 50%. Zadania praktyczne są przeznaczone do samodzielnego wykonania, a praca nad nimi w istotny sposób przyczyni się do lepszego zrozumienia materiału. W ramach problemów warto kontaktować się na adres email: laura.grzonka@ug.edu.pl.


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Warunkiem otrzymania zaświadczenia jest ukończenie kursu. Będzie ono dostępne od razu po pozytywnym zaliczeniu testów wiedzy na poziomie minimum 50%.


KADRA KURSU

Zdjęcie autorki kursu

Mgr Laura Grzonka
Asystentka, Uniwersytet Gdański, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki. Doktorantka, Uniwersytet Gdański, Wydział Oceanografii i Geografii

Zajmuje się falami wodnymi i możliwościami ich predykcji, w tym przy użyciu metod sztucznej inteligencji. Entuzjastka uczenia maszynowego i stochastyki, a prywatnie: chodzenia po lasach z psem i spania pod namiotem.

 

 

 

Enroll