Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Tematem kursu są zmiany, jakie w literaturze i jej pozycji w systemie współczesnej kultury wywołały nowe media i nowe nośniki. Adresowany jest do studentów wszystkich typów i kierunków studiów, uczniów szkół średnich, starszych klas szkół podstawowych i innych osób zainteresowanych literaturą bez względu na wiek czy wykształcenie. Nie jest wymagana wstępna wiedza - to kurs dla początkujących. Składa się z siedmiu modułów, a każdy moduł z trzech jednostek: filmu, pisemnego wprowadzenia do poruszonych zagadnień, przedstawienia  problematyki i testu, składającego się z jednego pytania, do którego można podchodzić trzy razy. Są też ćwiczenia nieklasyfikowane: testy i zadanie, podlegające ocenie koleżeńskiej. Użytkownik może pracować we własnym tempie, byleby zmieścił się w siedmiu tygodniach. Wtedy ukończy ten kurs i otrzyma zaświadczenie.

Kurs powstał w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, realizowanego przez Uniwersytet Pedagogiczny pod nazwą: "Chcieć to MOOC - Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia" POWR.03.01.00-00-W005/18.

 


WYMAGANIA WSTĘPNE

Aby zacząć pracę w kursie nie trzeba przygotowania. Wystarczy zainteresowanie literaturą, urządzenie z dostępem do Internetu, programy do odtwarzania filmów i plików .pdf


CELE KURSU

  • Zdobędziesz wiedzę o literaturze ergodycznej, multimedialnej, kolaboratywnej, wideoliteraturze, e-poezji i cyfrowych oraz kartograficznych metodach badania literatury.
  • Poznasz przykłady cyfrowych powieści, wierszy, fraszek.
  • Dowiesz się, jak tworzyć i badać literaturę w cyfrowym środowisku.
  • Przekonasz się o tym, że cyfrowe utwory literackie potrafisz tworzyć również Ty.
  • Nauczysz się wyszukiwać i interpretować cyfrowe utwory literackie.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1

Konsekwencje ewolucji nośników książki.

MODUŁ 2

Cechy literatury ergodycznej.

MODUŁ 3

Przykłady i właściwości literatury multimedialnej.

MODUŁ 4

Kartograficzne i statystyczne metody badania literatury.

MODUŁ 5

Konsekwencje remediacji druku, czyli przenoszenia tekstów drukowanych książek do cyfrowego środowiska.

MODUŁ 6

Kulturowe konsekwencje osłabienia roli fabuł.

MODUŁ 7

Wideoliteratura.


WARUNKI ZALICZENIA

Aby zaliczyć kurs, trzeba zapoznać się z wprowadzeniami i treścią prezentacji. Przeglądanie zasobów Internetu, wskazanych w prezentacjach hiperłączami, jest nieobowiązkowe (choć ciekawe). Pod poszczególnymi tematami zamieszczono testy, składające się zawsze z jednego pytania, sprawdzającego zrozumienie zaprezentowanych treści. Do zaliczenia konieczne są poprawne lub częściowo poprawne odpowiedzi na co najmniej pięć z tych pytań - jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Do testów są dołączone instrukcje, podpowiedzi i zawsze przewidziane trzy podejścia, przy czym liczy się najwyższa ocena. 


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Aby otrzymać zaświadczenie o ukończeniu kursu, trzeba zdobyć co najmniej 70% punktów. Zaświadczenie wygeneruje się automatycznie po przekroczeniu progu zaliczeniowego.


 

KADRA KURSU

Profesor ŚlósarzProf. UP dr hab. Anna Ślósarz 
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Literaturoznawca, specjalista w dyscyplinach literaturoznawstwa oraz komunikacji społecznej i mediów, a także dydaktyki literatury. E-dydaktyk i e-metodyk. Egzaminator maturalny, ekspert Ministra Edukacji i Nauki ds. awansu zawodowego nauczycieli. Przygotowuje i prowadzi zdalne i komplementarne zajęcia od 2011 r. Autorka kilkudziesięciu publikacji na temat e-learningu i książek: "Lektury licealne a kino komercyjne", "Media w służbie polonisty", "Ideologiczne matryce", "Interpretanty lektur". Członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia E-Learningu Akademickiego i Editorial Board czasopisma "International Journal of Research in E-Learning".