Literatura a nowe media
Kurs dotyczy skutków i problemów wynikłych ze zmiany nośników utworów literackich na elektroniczne.
Kurs dotyczy skutków i problemów wynikłych ze zmiany nośników utworów literackich na elektroniczne.
Tematem kursu są zmiany, jakie w literaturze i jej pozycji w systemie współczesnej kultury wywołały nowe media i nowe nośniki. Adresowany jest do studentów wszystkich typów i kierunków studiów, uczniów szkół średnich, starszych klas szkół podstawowych i innych osób zainteresowanych literaturą bez względu na wiek czy wykształcenie. Nie jest wymagana wstępna wiedza - to kurs dla początkujących. Składa się z siedmiu modułów, a każdy moduł z trzech jednostek: filmu, pisemnego wprowadzenia do poruszonych zagadnień, przedstawienia problematyki i testu, składającego się z jednego pytania, do którego można podchodzić trzy razy. Są też ćwiczenia nieklasyfikowane: testy i zadanie, podlegające ocenie koleżeńskiej. Użytkownik może pracować we własnym tempie, byleby zmieścił się w siedmiu tygodniach. Wtedy ukończy ten kurs i otrzyma zaświadczenie.
Kurs powstał w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, realizowanego przez Uniwersytet Pedagogiczny pod nazwą: "Chcieć to MOOC - Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia" POWR.03.01.00-00-W005/18.
Aby zacząć pracę w kursie nie trzeba przygotowania. Wystarczy zainteresowanie literaturą, urządzenie z dostępem do Internetu, programy do odtwarzania filmów i plików .pdf
Konsekwencje ewolucji nośników książki.
Cechy literatury ergodycznej.
Przykłady i właściwości literatury multimedialnej.
Kartograficzne i statystyczne metody badania literatury.
Konsekwencje remediacji druku, czyli przenoszenia tekstów drukowanych książek do cyfrowego środowiska.
Kulturowe konsekwencje osłabienia roli fabuł.
Wideoliteratura.
Aby zaliczyć kurs, trzeba zapoznać się z wprowadzeniami i treścią prezentacji. Przeglądanie zasobów Internetu, wskazanych w prezentacjach hiperłączami, jest nieobowiązkowe (choć ciekawe). Pod poszczególnymi tematami zamieszczono testy, składające się zawsze z jednego pytania, sprawdzającego zrozumienie zaprezentowanych treści. Do zaliczenia konieczne są poprawne lub częściowo poprawne odpowiedzi na co najmniej pięć z tych pytań - jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Do testów są dołączone instrukcje, podpowiedzi i zawsze przewidziane trzy podejścia, przy czym liczy się najwyższa ocena.
Aby otrzymać zaświadczenie o ukończeniu kursu, trzeba zdobyć co najmniej 70% punktów. Zaświadczenie wygeneruje się automatycznie po przekroczeniu progu zaliczeniowego.
Prof. UP dr hab. Anna Ślósarz
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Literaturoznawca, specjalista w dyscyplinach literaturoznawstwa oraz komunikacji społecznej i mediów, a także dydaktyki literatury. E-dydaktyk i e-metodyk. Egzaminator maturalny, ekspert Ministra Edukacji i Nauki ds. awansu zawodowego nauczycieli. Przygotowuje i prowadzi zdalne i komplementarne zajęcia od 2011 r. Autorka kilkudziesięciu publikacji na temat e-learningu i książek: "Lektury licealne a kino komercyjne", "Media w służbie polonisty", "Ideologiczne matryce", "Interpretanty lektur". Członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia E-Learningu Akademickiego i Editorial Board czasopisma "International Journal of Research in E-Learning".