Warsztaty gatunków dziennikarskich
Tematem kursu są gatunki dziennikarskie, ich praktyczna, warsztatowa strona.
Tematem kursu są gatunki dziennikarskie, ich praktyczna, warsztatowa strona.
Tematem kursu są gatunki dziennikarskie, ich strona warsztatowa. Uczestnicy kursu poznają nie tylko charakterystykę poszczególnych form wypowiedzi medialnej, ale także nabędą umiejętności rozpoznawania i oceniania gatunków dziennikarskich oraz samodzielnego tworzenia treści w ich ramach. Kurs kierujemy przede wszystkim do studentów dziennikarstwa oraz kierunków pokrewnych, a także wszystkich innych osób zainteresowanych mediami. Kurs składa się z 9 modułów, które należy poznać i zaliczyć w dowolnym tempie, jednak zalecany okres na to przeznaczony to 6 tygodni. Na kurs składają się filmy, udźwiękowione prezentacje, dokumenty, wskazówki bibliograficzne oraz ćwiczenia (quizy), zadania i testy. Kurs opracowany został w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój pn. „Chcieć to MOOC- Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia”, POWR.03.01.00-00-W005/18
Wystarczy zainteresowanie, dobre chęci i trochę zaplanowanego czasu na systematyczną pracę.
W module pierwszym zostały zaprezentowane podstawowe pojęcia, zasady i niektóre błędy dziennikarskie.
W module drugim zostały zaprezentowane reguły konstrukcji tekstów informacyjnych oraz rola i typologia leadów.
W module trzecim zostały zaprezentowane wyznaczniki medialności, wartości informacyjne i elementy teorii ustanawiania agendy medialnej.
W module czwartym zostały zaprezentowane krótsze i dłuższe formy informacyjne wypowiedzi dziennikarskich, w tym także gatunki ilustracyjne oraz formy nieklasyczne.
W module piątym został obszernie omówiony wywiad, jako jeden z dwóch głównych gatunków dziennikarskich z pogranicza informacji i publicystyki.
W module szóstym zostały zaprezentowane wyznaczniki gatunkowe reportażu, główne typologie oraz elementy składowe, a także wypisy z lektury dwóch klasyków polskiej szkoły reportażu.
W module siódmym zostały zaprezentowane ustalenia definicyjne pojęcia publicystyki w dziennikarstwie, struktura i funkcje wybranych gatunków publicystycznych - recenzji, komentarza i felietonu, a także porady warsztatowe dotyczące tych form wypowiedzi.
W module ósmym zostało zaprezentowane pojęcie formatu radia i ramówki radiowej, a także omówione zostały najbardziej charakterystyczne typy audycji radiowych i programów telewizyjnych.
W module dziewiątym zostały zaprezentowane niektóre gatunki internetowego dziennikarstwa, a także zarysowane charakterystyki i trendy rozwoju dziennikarstwa w świecie nowych mediów.
Do zaliczenia całego kursu niezbędne jest uzyskanie w sumie minimum 80% punktów. Za quizy można otrzymać w sumie maksymalnie 60% wszystkich punktów, za końcowy, podsumowujący test pozostałe 40% punktów. Zadania w teście i w quizach to najczęściej pytania jednokrotnego wyboru i pytania wielokrotnego wyboru. Są też ćwiczenia z dopasowywaniem opisów do odpowiednich terminów. Każde pytanie quizowe można wykonać dwukrotnie. Zadania w teście końcowym mają również dwa możliwe podejścia. Nie ograniczamy czasu na wykonanie żadnego z zadań. W każdym momencie uczestniczenia w kursie można sprawdzić swój stan posiadania punktów klikając zakładkę "Postęp".
Po uzyskaniu liczby punktów gwarantujących zaliczenie kursu (minimum 80%) zostanie wygenerowane automatycznie indywidualne zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Profesor, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Dr hab. Krzysztof Gurba, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, ceniony nauczyciel akademicki, uznany specjalista w zakresie genologii dziennikarskiej, nowych mediów i edukacji na odległość. Pracował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie, Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie (gdzie pełnił funkcję dziekana Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych oraz członka Rady Uczelni) oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie (gdzie kierował Katedrą Dziennikarstwa, był wicedyrektorem Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, a następnie prodziekanem ds. rozwoju Wydziału Nauk Społecznych). Przebywał na stypendiach naukowych (Uniwersytet w St Andrews w Szkocji i Guardian Foundation w Londynie) oraz brał udział w licznych wyjazdach studyjnych. Kierował międzynarodowymi projektami badawczymi, z których ostatni został w 2016 roku wyróżniony przez Komisję Europejską. Wieloletni dziennikarz, redaktor prasowy i nauczyciel dziennikarstwa dla pokoleń studentów.