Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Tematem kursu są gatunki dziennikarskie, ich strona warsztatowa. Uczestnicy kursu poznają nie tylko charakterystykę poszczególnych form wypowiedzi medialnej, ale także nabędą umiejętności rozpoznawania i oceniania gatunków dziennikarskich oraz samodzielnego tworzenia treści w ich ramach. Kurs kierujemy przede wszystkim do studentów dziennikarstwa oraz kierunków pokrewnych, a także wszystkich innych osób zainteresowanych mediami. Kurs składa się z 9 modułów, które należy poznać i zaliczyć w dowolnym tempie, jednak zalecany okres na to przeznaczony to 6 tygodni. Na kurs składają się filmy, udźwiękowione prezentacje, dokumenty, wskazówki bibliograficzne oraz ćwiczenia (quizy), zadania i testy. Kurs opracowany został w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój pn. „Chcieć to MOOC- Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia”, POWR.03.01.00-00-W005/18


WYMAGANIA WSTĘPNE

Wystarczy zainteresowanie, dobre chęci i trochę zaplanowanego czasu na systematyczną pracę.


CELE KURSU

  • Zdobędziesz umiejętność pisania i redagowania treści w ramach podstawowych form gatunkowych dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego.
  • Poznasz i nauczysz się rozróżniać gatunki wypowiedzi dziennikarskich w prasie, radiu, telewizji i Internecie.
  • Dowiesz się, jak posługiwać się podstawową terminologią z zakresu mediów i dziennikarstwa.
  • Nauczysz się, jak odpowiednio określić priorytety i wartości informacyjne (news values) przekazywanych w obieg publiczny informacji.
  • Poznasz zasady rzetelnego publikowania treści dziennikarskich, w tym także podstawowe zasady prawne i etyczne.
  • Przekonasz się, jak ważna jest odpowiedzialności za jakość, rzetelność i wiarygodność wprowadzanych w obieg publiczny treści medialnych.
  • Nauczysz się, jak kompetentnie korzystać z wynikających z prawa prasowego regulacji dotyczących autoryzacji wypowiedzi.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1. Swoistość i funkcja gatunków prasowych

W module pierwszym zostały zaprezentowane podstawowe pojęcia, zasady i niektóre błędy dziennikarskie.

MODUŁ 2. Struktura tekstów informacyjnych

W module drugim zostały zaprezentowane reguły konstrukcji tekstów informacyjnych oraz rola i typologia leadów.

MODUŁ 3. Prasowość i medialność

W module trzecim zostały zaprezentowane wyznaczniki medialności, wartości informacyjne i elementy teorii ustanawiania agendy medialnej.

MODUŁ 4. Gatunki informacyjne

W module czwartym zostały zaprezentowane krótsze i dłuższe formy informacyjne wypowiedzi dziennikarskich, w tym także gatunki ilustracyjne oraz formy nieklasyczne.

MODUŁ 5. Gatunki pogranicza - wywiad

W module piątym został obszernie omówiony wywiad, jako jeden z dwóch głównych gatunków dziennikarskich z pogranicza informacji i publicystyki.

MODUŁ 6. Gatunki pogranicza - reportaż

W module szóstym zostały zaprezentowane wyznaczniki gatunkowe reportażu, główne typologie oraz elementy składowe, a także wypisy z lektury dwóch klasyków polskiej szkoły reportażu.

MODUŁ 7. Gatunki publicystyczne

W module siódmym zostały zaprezentowane ustalenia definicyjne pojęcia publicystyki w dziennikarstwie, struktura i funkcje wybranych gatunków publicystycznych - recenzji, komentarza i felietonu, a także porady warsztatowe dotyczące tych form wypowiedzi.

MODUŁ 8. Gatunki radiowe i telewizyjne

W module ósmym zostało zaprezentowane pojęcie formatu radia i ramówki radiowej, a także omówione zostały najbardziej charakterystyczne typy audycji radiowych i programów telewizyjnych.

MODUŁ 9. Gatunki w nowych mediach

W module dziewiątym zostały zaprezentowane niektóre gatunki internetowego dziennikarstwa, a także zarysowane charakterystyki i trendy rozwoju dziennikarstwa w świecie nowych mediów.


WARUNKI ZALICZENIA

Do zaliczenia całego kursu niezbędne jest uzyskanie w sumie minimum 80% punktów. Za quizy można otrzymać w sumie maksymalnie 60% wszystkich punktów, za końcowy, podsumowujący test pozostałe 40% punktów. Zadania w teście i w quizach to najczęściej pytania jednokrotnego wyboru i pytania wielokrotnego wyboru. Są też ćwiczenia z dopasowywaniem opisów do odpowiednich terminów. Każde pytanie quizowe można wykonać dwukrotnie. Zadania w teście końcowym mają również dwa możliwe podejścia. Nie ograniczamy czasu na wykonanie żadnego z zadań. W każdym momencie uczestniczenia w kursie można sprawdzić swój stan posiadania punktów klikając zakładkę "Postęp".


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Po uzyskaniu liczby punktów gwarantujących zaliczenie kursu (minimum 80%) zostanie wygenerowane automatycznie indywidualne zaświadczenie o ukończeniu kursu.


KADRA KURSU

kadra

dr hab. Krzysztof Gurba

Profesor, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Dr hab. Krzysztof Gurba, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, ceniony nauczyciel akademicki, uznany specjalista w zakresie genologii dziennikarskiej, nowych mediów i edukacji na odległość. Pracował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie, Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie (gdzie pełnił funkcję dziekana Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych oraz członka Rady Uczelni) oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie (gdzie kierował Katedrą Dziennikarstwa, był wicedyrektorem Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, a następnie prodziekanem ds. rozwoju Wydziału Nauk Społecznych). Przebywał na stypendiach naukowych (Uniwersytet w St Andrews w Szkocji i Guardian Foundation w Londynie) oraz brał udział w licznych wyjazdach studyjnych. Kierował międzynarodowymi projektami badawczymi, z których ostatni został w 2016 roku wyróżniony przez Komisję Europejską. Wieloletni dziennikarz, redaktor prasowy i nauczyciel dziennikarstwa dla pokoleń studentów.