Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

 


TEMATYKA KURSU

Uczestnicząc w kursie nabędziesz umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej, które wspomogą Cię jako nauczyciela, a także w pracy badawczej oraz organizacji warsztatu pracy. Dalsze cele to kształtowanie postawy wrażliwości, kreatywności, otwartości, umiejętności wykorzystania wiedzy informatycznej w pracy i innych aspektach życia człowieka. Zapoznasz się z podstawowymi aplikacjami komputerowymi, niezbędnymi do pracy w przyszłym zawodzie, zasadami bezpiecznej pracy z wykorzystaniem sieci Internet. Uczestnictwo w kursie pomoże Ci w ukształtowaniu świadomości związanej z zagrożeniami płynącymi z używania komputerów w codziennej pracy.

Kurs opracowany w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój pn. „Chcieć to MOOC- Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia”.
POWR.03.01.00-00-W005/18


WYMAGANIA WSTĘPNE

Wystarczy zainteresowanie, dobre chęci i trochę zaplanowanego czasu na systematyczną pracę.


CELE ZAJĘĆ

Poznasz pojęcia z zakresu technologii informacyjnej, jej zastosowań i kierunków rozwoju oraz zagrożeń wynikających z niewłaściwego jej wykorzystania. Bazując na posiadanej wiedzy dopasujesz wybrane narzędzie TIK do efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Poznasz narzędzia do wizualizacji informacji. Poznasz narzędzia TIK do planowania i zarządzania procesem nauczania — uczenia się. Poznasz platformy i zasoby przydatne do zdalnego nauczania i projektowania pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem TIK.

W ramach kursu będą bezpośrednio podnoszone kompetencje:
– cyfrowe,
– analityczne, w tym umiejętność rozwiązywania problemów,
– kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
– kompetencje w zakresie zarządzania czasem,
– kompetencje językowe - część materiałów pojawi się w języku angielskim. Przydatna będzie znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym.


PORUSZANE ZAGADNIENIA

Będziesz samodzielnie zdobywać wiedzę w oparciu o przygotowane materiały (zarówno teoretyczne jak i praktyczne), a także udział w dyskusjach. W ramach kursu treści zostały zebrane w następujące moduły:

Moduł 1 - Pakiety biurowe Microsoft i Google

 

Moduł 2 - Współczesne narzędzia prezentacyjne

 

Moduł 3 - Praca w sieci - korzyści i zagrożenia

 

Moduł 4 - Wykorzystanie TIK do zarządzania czasem i indywidualizacji pracy

 

Moduł 5 - Platformy do zdalnego nauczania

 

Moduł 6 - Projektowanie pomocy dydaktycznych przy użyciu narzędzi TIK

 


WARUNKI ZALICZENIA

W kursie napotkasz na ćwiczenia klasyfikowane wliczające się do oceny końcowej, do których należą testy po zakończeniu modułów (w formie różnorodnych pytań: jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, list rozwijanych, uzupełniania luk itp.) oraz wyzwania (bardziej złożone zadania do samodzielnego wykonania, których wykonanie deklarujesz), a także test końcowy składający się z pytań podobnych w formie do tych po zakończeniu modułów. Zawsze masz trzy możliwe podejścia do wykonania każdego z ćwiczeń.

Warunkiem zaliczenia kursu jest zrealizowanie zaplanowanych aktywności i uzyskanie wyniku ogólnego na poziomie przynajmniej 65%. Test końcowy stanowi 50% oceny, natomiast testy po zakończeniu modułów oraz wyzwania stanowią po 25% oceny końcowej.

W kursie znajdziesz również ćwiczenia nieklasyfikowane, które służą lepszemu opanowaniu zawartości kursu. Możesz je wykonywac dowolną liczbę razy. Nie są one wliczane do oceny końcowej.


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Uzyskanie liczby punktów gwarantujących zaliczenie kursu (minimum 65%). Zaświadczenie wygeneruje się automatycznie po przekroczeniu progu zaliczeniowego.


KADRA KURSU

Małgorzata Nodzynska

dr hab.  Małgorzata Nodzyńska prof. UP

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Ma 30-letnie doświadczenie w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, ponad 20-letnie doświadczenie w uniwersyteckiej edukacji nauczycieli chemii i przyrody, ponad 7-letnie doświadczenie w kształceniu na odległość zarówno w wirtualnych środowiskach edukacyjnych, jak i za pomocą różnych narzędzi Web 2.0 oraz prawie 20-letnie doświadczenia jako nauczyciel chemii w szkole. Badania i publikacje dotyczą dydaktyki przedmiotów przyrodniczych i edukacji zdalnej. Na co dzień wykorzystuje różnorodne metody nauczania (w tym metodę projektów, gamifikację) i bada ich skuteczność. Zajecia z "Mediacji i Komunikacji" prowadzi od 5 lat, zajmuje się popularyzacją nauki ... od zawsze!

Paweł Cieśla

dr Paweł Cieśla

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Tematyka pracy naukowej ściśle związana z dydaktyką chemii i przyrody i integracją nowoczesnych technologii do procesu kształcenia. Uczestnik kilku projektów edukacyjnych. Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć stacjonarnych i zdalnych chemii, dydaktyki chemii oraz technologii informacyjnych w nauczaniu. 7 lat doświadczenia w pracy w szkole (nauczyciel mianowany).

Elżbieta Rożej

dr Elżbieta Rożej-Pabijan

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od 2005 roku uczestniczy w projektach mających na celu popularyzację nauk biologicznych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, realizując projekty edukacyjne oraz z uczelniami wyższymi w ramach festiwali nauki i sztuki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński), nocy biologa (Uniwersytet Jagielloński), dni owada (Uniwersytet Rolniczy). Ma doświadczenie w pracy animatora w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Obecnie zatrudniona w Instytucie Biologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie pracuje naukowo oraz prowadzi zajęcia z zakresu mediacji przyrodniczych, zrównoważonego rozwoju, popularyzacji nauki oraz dydaktyki biologii.