Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

Kurs powstał w ramach projektu "MOOC@PB-Nowoczesne technologie w procesie kształcenia", umowa nr POWR.03.01.00-00-W001/18-00.

Kurs stanowi element lektoratu języka angielskiego prowadzonego przez mgr Katarzynę Stefańską na kierunku Pielęgniarstwo WSEPiNM. Można go także realizować samodzielnie. Kurs może być przydatny dla każdego pracownika służby zdrowia mającego do czynienia z pacjentami angielskojęzycznymi.

Kurs online skupia się na nauczaniu słownictwa, rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem.

WYMAGANIA WSTĘPNE

Znajomość języka angielskiego na poziomie A2/B1.

CEL KURSU

Celem kursu jest wzrost kompetencji językowej i komunikacyjnej u ratowników medycznych, personelu SOR, a także innych pracowników służby zdrowia mających do czynienia z pacjentami angielskojęzycznymi.

Podkreślana i ćwiczona jest prawidłowa wymowa tam, gdzie typowe błędy mogą doprowadzić do nieporozumień, zwłaszcza w kontekście medycznym. Zagadnienia różnic międzykulturowych, zachowań językowych właściwych w kontakcie z pacjentem są omawiane w zakresie istotnym dla sytuacji zawodowych.

PROGRAM KURSU

Moduł I – Wypadek drogowy

  • Na miejscu wypadku
  • Czynności w karetce
  • Jedziemy do szpitala

 

Moduł II – Nagłe zachorowania i urazy

  • Utrata przytomności
  • Wypadek dziecka przy zabawie
  • Choroba małego dziecka

 

Moduł III - Pacjent agresywny

  • Pacjent agresywny fizycznie
  • Pacjent agresywny werbalnie

 

Moduł IV - SOR: przyjęcie pacjenta

  • Organizacja SOR, terminologia
  • Rejestracja pacjenta
  • Pacjent z bólem w klatce piersiowej
  • Pacjent z bólem brzucha
  • Pacjent z urazem głowy

 

Moduł V - SOR: Typowe sytuacje

  • Rozmowa z pacjentem zdenerwowanym
  • Rozmowa z rodziną
  • Wypis
  • Zagadnienia międzykulturowe

 

Moduł VI - Zagadnienia językowe wspólne dla ratowników i personelu SOR

  • Tworzenie pytań
  • Phrasal verbs czyli czasowniki złożone
  • Powtórka czasów angielskich
  • Słowotwórstwo, pochodzenie słów medycznych
  • Wymowa
  • Spelling czyli literowanie

 

Moduł VII - Apteczka szybkiej pomocy językowej

  • Ogólne
  • W karetce
  • Rejestracja
  • Badania
  • Pytania do rodziców chorego dziecka
  • Rozmowa z rodziną i wypis
  • Pacjent agresywny

 

WARUNKI ZALICZENIA

Aby zaliczyć kurs, konieczne jest uzyskanie progu 60 % prawidłowych odpowiedzi z testów po modułach.

KADRA KURSU

Urszula Szczepańczyk,mgr filologii angielskiej UJ. Autorka lub współautorka treści kursów językowych online zrealizowanych w ramach projektów koordynowanych przez Technische Universitaet Dresden, Coventry University, die Berater, Wien i Institute of Technology, Tralee. Autorka pomysłu, wniosku i treści kursu w ramach centralnego unijnego programu KA2 Languages pt. „EU-Everyplace: Less Widely Used and Taught Languages in Less Widely Known and Visited Places”. European Language Label za program emitowany przez PR „Słówko na dziś”, "Comenius Edu-Media Award" dla zespołu projektu "EU-Everyplace".

Zbigniew Szczepańczyk,mgr filologii angielskiej UJ, członek Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego i World Association for Online Education. Współautor i polski koordynator wielu międzynarodowych projektów edukacyjnych, m.in. „European Language Portfolio Online” (Dublin City University). Autor m.in. wszystkich multimedialnych materiałów edukacyjnych dla projektu "EU-Everyplace" i „Innovative Training Approach in Languages and Intercultural Awareness for the Hospitality and Leisure Sectors” (Coventry University). Obecnie m.in. przygotowuje multimedia i platformy edukacyjne dla międzynarodowych projektów "Safemedic" i "Cybersecurity".