Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

 


Niniejszy kurs powstał w ramach projektu POWR.03.01.00-00-W010/18 „Kurs na własny rozwój” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.


Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych tematem zaburzeń ze spektrum autyzmu. Obejmuje zagadnienia związane z diagnostyką oraz specyfiką rozwojową osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zostaną w nim poruszone także kwestie terapii oraz edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Kurs skierowany jest zarówno do lekarzy pediatrów, nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, pedagogów i nauczycieli innych szczebli edukacji, psychologów, terapeutów, pracowników instytucji, z pomocy których korzystają osoby z autyzmem. Skorzystać mogą z niego także rodzice, którzy zaobserwowali odmienności w zachowaniu swojego dziecka lub też otrzymali skierowanie do poradni celem diagnozy dziecka w kierunku autyzmu.


WYMAGANIA WSTĘPNE

Brak wymagań wstępnych.


CELE KURSU

Cele ogólne kursu

W trakcie kursu każdy uczestnik będzie mógł uzyskać wiedzę i umiejętności z zakresu:

  • specyfiki funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • diagnozy autyzmu ze szczególnym uwzględnieniem wczesnych objawów autyzmu,
  • dostosowania rodzaju terapii do rodzaju zdiagnozowanych trudności.

Cele szczegółowe

Dzięki udziałowi w kursie uczestnik:

  • pozna główne objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu,
  • dowie się, jakie są przyczyny autyzmu,
  • nauczy się rozpoznawać wczesne symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu,
  • dowie się, jakie rodzaje terapii można zastosować wobec osób z autyzmem, w zależności od wieku i nasilenia objawów,
  • pozna techniki wspomagające edukację i rozwój dzieci i młodzieży z autyzmem
  • dowie się, z jakimi trudnościami zmagają się dzieci z autyzmem w przedszkolu i szkole oraz pozna sposoby wspomagania rozwoju i edukacji osoby z autyzmem,
  • nauczy się pracować z rodzicami osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

MODUŁ 1

Przyczyny autyzmu i rys historyczny

Wczesne teorie na temat przyczyn autyzmu. Współczesne poglądy na temat przyczyn autyzmu – aspekty genetyczne i neurorozwojowe.

MODUŁ 2

Osiowe objawy autyzmu i ich wpływ na ogólne funkcjonowanie

Kryteria diagnostyczne według ICD-10 i DSM – V – podobieństwa i różnice diagnostyczne. Diagnoza różnicowa zaburzeń ze spektrum autyzmu i niepełnosprawności intelektualnej, schizofrenii dziecięcej oraz opóźnionego rozwoju mowy.

MODUŁ 3

Diagnoza autyzmu

Metody stosowane w diagnozie autyzmu. Specyfika diagnozy w zależności od wieku diagnozowanej osoby.

MODUŁ 4

Specyfika rozwojowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cz.1

Profil umiejętności w testach inteligencji. Profil sensoryczny osób z autyzmem.

MODUŁ 5

Specyfika rozwojowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cz.2

Deficyty w zakresie teorii umysłu i funkcji wykonawczych. Zaburzenia w zakresie centralnej koherencji.

MODUŁ 6

Terapie osób z autyzmem

Przegląd najbardziej popularnych rodzajów terapii przeznaczonych dla osób z autyzmem – terapia behawioralna, Metoda Opcji (Son – Rise), Metoda Floortime. Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem – Integracja Sensoryczna, muzykoterapia, Metoda Knillów, Metoda Ruchu Rozwijającego, Metoda Dobrego Startu.

MODUŁ 7

Zachowania trudne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Przyczyny pojawienia się agresji i autoagresji. Sposoby modyfikacji zachowań agresywnych i autoagresywnych.

MODUŁ 8

Nauka dziecka z autyzmem

Techniki nauczania osoby z autyzmem. Obszary deficytowe i sposoby wspomagania rozwoju w tych obszarach. Wspieranie rozwoju kompetencji społecznych.

MODUŁ 9

Specyfika pracy z osobami wysokofunkcjonującymi

Główne trudności osób wyżej funkcjonujących. Zaburzenia lękowe i depresyjne u osób z autystycznego spektrum. Psychoterapia osób z autyzmem.

MODUŁ 10

Praca z rodzicami osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Przekazywanie informacji o diagnozie rodzicom – wskazówki praktyczne. Specyficzne trudności, z jakimi spotykają się rodzice osób z autyzmem. Rodzaje wsparcia, jakie mogą otrzymać rodzice osoby z autyzmem.


KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA - EFEKTY KSZTAŁCENIA

  • Zna przyczyny autyzmu.
  • Potrafi wymienić osiowe objawy autyzmu.
  • Wie, jakie są wczesne symptomy autyzmu.
  • Potrafi przeprowadzić diagnozę autyzmu.
  • Zna rodzaje terapii stosowane w odniesieniu do osób z autyzmem.
  • Wie, jaka jest specyfika rozwojowa osób z autyzmem.
  • Zna przyczyny agresji i autoagresji u osób z autyzmem oraz potrafi podjąć skuteczne działania terapeutyczne w tym zakresie.
  • Potrafi wymienić i zastosować techniki stosowane w edukacji osób z autyzmem.
  • Wie, jakich trudności doświadczają wysokofunkcjonujące osoby z autyzmem oraz zna techniki terapeutyczne pomocne w pracy z tymi trudnościami.
  • Potrafi dostosować przestrzeń oraz metody edukacyjne w pracy z dziećmi i młodzieżą w środowisku przedszkolnym i szkolnym.
  • Zna trudności, z jakimi borykają się rodzice osób z autyzmem.
  • Potrafi stworzyć dziecku odpowiednie warunki życia/nauki wspomagające prawidłowy rozwój emocjonalności i komunikacji z otoczeniem, zastosować właściwe zachowania, zabawy, pomoce dydaktyczne zaspokajające potrzebę bezpieczeństwa dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wpływające pozytywnie na jego rozwój emocjonalny i społeczny.
  • Zna instytucje i organizacje zajmujące się w Polsce pomocą dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Bierze udział w dyskusjach na forum. Potrafi modyfikować swój sposób myślenia oraz dokonuje analizy podejmowanych przez niego czynności w trakcie realizacji kursu.
  • Wykazuje się umiejętnością samodzielnego poszerzania wiedzy zdobytej na zajęciach. Dokonuje pogłębionej analizy wskazanych źródeł, wyszukuje dodatkowe i uzasadnia ich wybór. Potrafi przeprowadzić krytyczną interpretację uzyskanych informacji.
  • Potrafi w sposób systematyczny i planowy zarządzać czasem realizacji zadań edukacyjnych służących podnoszeniu kwalifikacji.
  • Realizuje zadania edukacyjne za pomocą sieci współpracy współdzieląc się wiedzą z innymi uczestnikami kursu.

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE I TECHNICZNE KURSU

  • Czas trwania kursu: 4 tygodni x 4 godz. (16 godz. lekcyjnych)
  • Sposób realizacji: samodzielny i moderowny
  • Sposób pracy uczestnika: praca indywidualna
  • Kanały i sposoby komunikacji z uczestnikami kursu: komunikacja synchroniczna (webinary), komunikacja asynchroniczna (fora dyskusyjne)

WARUNKI ZALICZENIA

Po każdym module jest przewidziany test końcowy (łącznie 10 testów w całym kursie), który będzie oceniany formatywnie, co oznacza, że punktacja będzie odzwierciadlała postęp w kursie. Do testów końcowych jest możliwość wielokrotnego podejścia. Testy końcowe składają się z 5 pytań jednokrotnego wyboru, co oznacza, że tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.

We wszystkich testach końcowych za prawidłową odpowiedź zostanie przyznany 1 pkt. Warunkiem zaliczenia kursu jest zapoznanie się ze wszystkimi treściami kształcenia umieszczonymi w poszczególnych modułach poparte rozwiązaniem wszystkich testów kończących moduły na poziomie 60%.


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Warunkiem otrzymania zaświadczenia jest zaliczenie kursu na poziomie 60%.

Zaświadczenie zostanie wygenerowane automatycznie po osiągnięciu progu zaliczeniowego i będzie dostępne do pobrania w zakładce “Moje kursy”.


KADRA KURSU

mgr Eliza Ludkiewicz

mgr Eliza Ludkiewicz

Psycholog, oligofrenopedagog, arteterapeuta

Asystent w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Psycholog z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym i praktycznym. Zainteresowania naukowe ogniskują się wokół neuropsychologii muzyki oraz wykorzystania sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością, w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Umiejętności praktyczne z zakresu autyzmu zdobywała między innymi w takich instytucjach jak Specjalny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku, Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem PROMETHEUS w Toruniu, Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Autyzmem w Toruniu, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Sopocie oraz w ramach prywatnej praktyki psychologicznej.

Doświadczenie dydaktyczne zdobywała współpracując z takimi uczelniami jak Gdański Uniwersytet Medyczny, Pomorska Wyższa Szkoła Nauk Stosowanych w Gdyni, ATENEUM Szkoła Wyższa w Gdańsku, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu. W ramach pracy dydaktycznej szkoli także nauczycieli w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Współpracowała także z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku oraz Towarzystwem Wiedzy Powszechnej oddział w Toruniu.

Autorka licznych artykułów oraz rozdziałów w książkach z zakresu psychologii rozwoju i muzykoterapii. Współautorka pakietów edukacyjnych dla dzieci z autyzmem „Ja i mój świat – etap obrazka”, „Ja i mój świat 2 – etap wyrazu”, „Ja i mój świat 3 – etap zdania” oraz książki z piosenkami i zabawami dla dzieci „Rozwijam się śpiewająco”.


 

Kontakt: autyzm@humanitas.edu.pl