Zrozumieć autyzm
Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych tematem zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych tematem zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Niniejszy kurs powstał w ramach projektu POWR.03.01.00-00-W010/18 „Kurs na własny rozwój” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.
Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych tematem zaburzeń ze spektrum autyzmu. Obejmuje zagadnienia związane z diagnostyką oraz specyfiką rozwojową osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zostaną w nim poruszone także kwestie terapii oraz edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kurs skierowany jest zarówno do lekarzy pediatrów, nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, pedagogów i nauczycieli innych szczebli edukacji, psychologów, terapeutów, pracowników instytucji, z pomocy których korzystają osoby z autyzmem. Skorzystać mogą z niego także rodzice, którzy zaobserwowali odmienności w zachowaniu swojego dziecka lub też otrzymali skierowanie do poradni celem diagnozy dziecka w kierunku autyzmu.
Brak wymagań wstępnych.
Cele ogólne kursu
W trakcie kursu każdy uczestnik będzie mógł uzyskać wiedzę i umiejętności z zakresu:
Cele szczegółowe
Dzięki udziałowi w kursie uczestnik:
Przyczyny autyzmu i rys historyczny
Wczesne teorie na temat przyczyn autyzmu. Współczesne poglądy na temat przyczyn autyzmu – aspekty genetyczne i neurorozwojowe.
Osiowe objawy autyzmu i ich wpływ na ogólne funkcjonowanie
Kryteria diagnostyczne według ICD-10 i DSM – V – podobieństwa i różnice diagnostyczne. Diagnoza różnicowa zaburzeń ze spektrum autyzmu i niepełnosprawności intelektualnej, schizofrenii dziecięcej oraz opóźnionego rozwoju mowy.
Diagnoza autyzmu
Metody stosowane w diagnozie autyzmu. Specyfika diagnozy w zależności od wieku diagnozowanej osoby.
Specyfika rozwojowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cz.1
Profil umiejętności w testach inteligencji. Profil sensoryczny osób z autyzmem.
Specyfika rozwojowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cz.2
Deficyty w zakresie teorii umysłu i funkcji wykonawczych. Zaburzenia w zakresie centralnej koherencji.
Terapie osób z autyzmem
Przegląd najbardziej popularnych rodzajów terapii przeznaczonych dla osób z autyzmem – terapia behawioralna, Metoda Opcji (Son – Rise), Metoda Floortime. Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem – Integracja Sensoryczna, muzykoterapia, Metoda Knillów, Metoda Ruchu Rozwijającego, Metoda Dobrego Startu.
Zachowania trudne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przyczyny pojawienia się agresji i autoagresji. Sposoby modyfikacji zachowań agresywnych i autoagresywnych.
Nauka dziecka z autyzmem
Techniki nauczania osoby z autyzmem. Obszary deficytowe i sposoby wspomagania rozwoju w tych obszarach. Wspieranie rozwoju kompetencji społecznych.
Specyfika pracy z osobami wysokofunkcjonującymi
Główne trudności osób wyżej funkcjonujących. Zaburzenia lękowe i depresyjne u osób z autystycznego spektrum. Psychoterapia osób z autyzmem.
Praca z rodzicami osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przekazywanie informacji o diagnozie rodzicom – wskazówki praktyczne. Specyficzne trudności, z jakimi spotykają się rodzice osób z autyzmem. Rodzaje wsparcia, jakie mogą otrzymać rodzice osoby z autyzmem.
Po każdym module jest przewidziany test końcowy (łącznie 10 testów w całym kursie), który będzie oceniany formatywnie, co oznacza, że punktacja będzie odzwierciadlała postęp w kursie. Do testów końcowych jest możliwość wielokrotnego podejścia. Testy końcowe składają się z 5 pytań jednokrotnego wyboru, co oznacza, że tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.
We wszystkich testach końcowych za prawidłową odpowiedź zostanie przyznany 1 pkt. Warunkiem zaliczenia kursu jest zapoznanie się ze wszystkimi treściami kształcenia umieszczonymi w poszczególnych modułach poparte rozwiązaniem wszystkich testów kończących moduły na poziomie 60%.
Warunkiem otrzymania zaświadczenia jest zaliczenie kursu na poziomie 60%.
Zaświadczenie zostanie wygenerowane automatycznie po osiągnięciu progu zaliczeniowego i będzie dostępne do pobrania w zakładce “Moje kursy”.
mgr Eliza Ludkiewicz
Psycholog, oligofrenopedagog, arteterapeuta
Asystent w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Psycholog z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym i praktycznym. Zainteresowania naukowe ogniskują się wokół neuropsychologii muzyki oraz wykorzystania sztuki w terapii osób z niepełnosprawnością, w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności praktyczne z zakresu autyzmu zdobywała między innymi w takich instytucjach jak Specjalny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku, Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem PROMETHEUS w Toruniu, Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Autyzmem w Toruniu, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Sopocie oraz w ramach prywatnej praktyki psychologicznej.
Doświadczenie dydaktyczne zdobywała współpracując z takimi uczelniami jak Gdański Uniwersytet Medyczny, Pomorska Wyższa Szkoła Nauk Stosowanych w Gdyni, ATENEUM Szkoła Wyższa w Gdańsku, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu. W ramach pracy dydaktycznej szkoli także nauczycieli w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Współpracowała także z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku oraz Towarzystwem Wiedzy Powszechnej oddział w Toruniu.
Autorka licznych artykułów oraz rozdziałów w książkach z zakresu psychologii rozwoju i muzykoterapii. Współautorka pakietów edukacyjnych dla dzieci z autyzmem „Ja i mój świat – etap obrazka”, „Ja i mój świat 2 – etap wyrazu”, „Ja i mój świat 3 – etap zdania” oraz książki z piosenkami i zabawami dla dzieci „Rozwijam się śpiewająco”.
Kontakt: autyzm@humanitas.edu.pl