Pomiń do głównej zawartości

Opis kursu

logo

Niniejszy kurs powstał w ramach projektu POWR.03.01.00-00-W010/18 „Kurs na własny rozwój” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym


logoKurs filozofia przeznaczony jest dla osób nieposiadających wiedzy z zakresu filozofii. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filozofii. W trakcie kursu nauczymy się m.in., czym jest filozofia i jak jej definiowanie różni się od definicji innych dziedzin wiedzy.

Kurs składa się z 11 modułów, w trakcie których poznamy filozofów od starożytnej Grecji, poprzez średniowiecze, odrodzenie, oświecenie aż do współczesności. Dowiemy się, dlaczego przez wieki filozofia była uznawana za jedną z głównych dziedzin nauki. Czas trwania kursu to 10 tygodni.


WYMAGANIA WSTĘPNE

Uczestnictwo w kursie nie wymaga żadnej wiedzy z zakresu filozofii


CELE KURSU

Cel 1. Przekazanie wiedzy z zakresu głównych nurtów historii filozofii (ze szczególnym uwzględnieniem filozofii społecznej, filozofii politycznej i etyki). 

Cel 2. Poznanie specyfiki argumentacji filozoficznej oraz nabycie umiejętności jej praktycznego wykorzystania.

Cel 3. Nabycie umiejętności krytycznego myślenia oraz prowadzenia dyskusji zgodnie ze standardami filozoficznymi.


EFEKTY KSZTAŁCENIA

Wiedza

  1. Student zna najważniejsze nurty filozoficzne i społeczne, zna terminologię używaną w filozofii, rozumie jej źródła i potrafi zastosować terminy w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
  2. Student potrafi wymienić najważniejszych filozofów. Potrafi przedstawić podstawowe założenia ich filozofii. Student orientuje się w podstawowych nurtach historycznych oraz we współczesnej filozofii. Zna ich wpływ na kulturę i politykę współczesnego świata.

Umiejętności

  1. Student wykazuje się samodzielnym poszerzaniem wiedzy zdobytej na zajęciach. Rozszerza swoje wiadomości na temat sylwetek filozofów zaprezentowanych na wykładach. W zakresie nurtów współczesnych (feminizm, wielokulturowość, postmodernizm) potrafi korzystać z oryginalnych źródeł (strony internetowe, artykuły poznanych filozofów i ich interpretacje).
  2. Student potrafi krytycznie podejść do zaprezentowanego na zajęciach dorobku filozoficznego. Potrafi wyszukiwać niespójności, przedstawia własne wątpliwości oraz wyrabia sobie samodzielne poglądy w zakresie prezentowanych na zajęciach zagadnień.
  3. Student potrafi samodzielnie pracować z tekstem źródłowym. Potrafi przeprowadzić jego krytyczną interpretację. Potrafi przedstawić tezy i argumenty i wnioski przedstawione przez autora artykułu oraz samodzielnie się do nich odnieść wykorzystując sposoby argumentacji filozoficznej.

Kompetencje społeczne

  1. Student potrafi brać udział w dyskusji na forum. Potrafi bronić swoich poglądów, zna zasady prowadzenia dyskusji, zachowuje tolerancję wobec poglądów przeciwnych. Potrafi twórczo formułować wnioski wynikające z przeprowadzonej dyskusji.
  2. Student zna dziedzictwo filozoficzne. Wie, jaki jest jego wpływ na współczesne sposoby formułowania myśli filozoficznej oraz metodologii naukowej.

logoPORUSZANE ZAGADNIENIA 

Moduł 1. Specyfika filozofii jako sposobu myślenia i dyscypliny naukowej.

Lekcja 1. Definicje filozofii

Lekcja 2. Specyfika myślenia filozoficznego oraz sposobu wyrazu prawdy w filozofii

Lekcja 3. Filozofia a nauki szczegółowe, religia i sztuka

Lekcja 4. Rozwój dyscyplin i subdyscyplin filozoficznych

Moduł 2. Pierwsi filozofowie — od Jonii do Aten

Lekcja 1. Od mitu do filozofii

Lekcja 2. Szkoła milezyjska

Lekcja 4. Koncepcje jedności świata - Heraklit z Efezu i Parmenides z Elei

Lekcja 5. Pluraliści

Moduł 3. Człowiek w centrum rozważań filozofii. Sofiści a Sokrates

Lekcja 1. Sofiści

Lekcja 2. Sokrates

Moduł 4. Główne nurty w myśli Platona i Arystotelesa

Lekcja 1. Platon

Lekcja 2. Arystoteles

Moduł 5. Szkoły hellenistyczne

Lekcja 1. Epikureizm

Lekcja 2. Stoicyzm

Lekcja 3. Sceptycyzm

Moduł 6. Podstawowe zagadnienia filozofii średniowiecznej na przykładzie myśli św. Augustyna i św. Tomasza

Lekcja 1. Święty Augustyn z Hippony

Lekcja 2. Święty Tomasz z Akwinu

Moduł 7. Filozofia renesansowa

Lekcja 1. Kartezjusz (Rene Descartes)

Lekcja 2. Blaise Pascal

Lekcja 3. Baruch (Benedykt) Spinoza

Lekcja 4. Niccolò Machiavelli

Moduł 8. Filozofia polityczna w XVII-wiecznej Anglii

Lekcja 1. Thomas Hobbes

Lekcja 2. John Locke

Moduł 9. Filozofia w oświeceniu

Lekcja 1. Immanuel Kant

Lekcja 2. Monteskiusz

Lekcja 3. Jan Jakub Rousseau

Moduł 10. Filozofia w pierwszej połowie XX wieku

Lekcja 1. Edmund Husserl i fenomenologia

Lekcja 2. Martin Heidegger

Lekcja 3. Zygmund Freud

Moduł 11. Główne nurty we współczesnej filozofii społecznej

Lekcja 1. Wielokulturowość

Lekcja 2. Globalizacja

Lekcja 3. Feminizm


WARUNKI ZALICZENIA

logoPo każdym module jest przewidziany test końcowy (łącznie 11 testów w całym kursie), który będzie oceniany formatywnie co oznacza, że punktacja będzie odzwierciadlała postęp w kursie. Do testów końcowych jest możliwość tylko jednokrotnego podejścia. Testy końcowe składają się z 8-11 pytań jednokrotnego wyboru co oznacza, że tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.

We wszystkich testach końcowych za prawidłową odpowiedź zostanie przyznany 1 pkt. Warunkiem zaliczenia kursu i otrzymania certyfikatu jest nabycie wiedzy ze wszystkich materiałów zawartych w poszczególnych modułach poparte rozwiązaniem wszystkich testów kończących moduł na poziomie 60%.


WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Warunkiem otrzymania zaświadzczenia jest zaliczenie kursu na poziomie 60%.


KADRA KURSU

dr Aleksandra Kamińska-Małek

 dr Aleksandra Kamińska-Małek – absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Cieszynie na kierunku pedagogika. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Pracownik naukowo-dydaktyczny w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu (Instytut Pedagogiki). Redaktor naczelna „Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, współorganizatorka Tatrzańskich Sympozjów Naukowych „Edukacja jutra”. Autorka i współredaktorka ok.70 prac naukowych. Jej zainteresowania naukowo-badawcze skupiają się na problematyce sensu życia w ujęciu interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogicznego wymiaru tego pojęcia.