Filozofia
Kurs jest dedykowany osobom zainteresowanym tematem filozofii. Jego celem jest zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami.
Kurs jest dedykowany osobom zainteresowanym tematem filozofii. Jego celem jest zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami.
Niniejszy kurs powstał w ramach projektu POWR.03.01.00-00-W010/18 „Kurs na własny rozwój” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Kurs filozofia przeznaczony jest dla osób nieposiadających wiedzy z zakresu filozofii. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filozofii. W trakcie kursu nauczymy się m.in., czym jest filozofia i jak jej definiowanie różni się od definicji innych dziedzin wiedzy.
Kurs składa się z 11 modułów, w trakcie których poznamy filozofów od starożytnej Grecji, poprzez średniowiecze, odrodzenie, oświecenie aż do współczesności. Dowiemy się, dlaczego przez wieki filozofia była uznawana za jedną z głównych dziedzin nauki. Czas trwania kursu to 10 tygodni.
Uczestnictwo w kursie nie wymaga żadnej wiedzy z zakresu filozofii
Cel 1. Przekazanie wiedzy z zakresu głównych nurtów historii filozofii (ze szczególnym uwzględnieniem filozofii społecznej, filozofii politycznej i etyki).
Cel 2. Poznanie specyfiki argumentacji filozoficznej oraz nabycie umiejętności jej praktycznego wykorzystania.
Cel 3. Nabycie umiejętności krytycznego myślenia oraz prowadzenia dyskusji zgodnie ze standardami filozoficznymi.
Moduł 1. Specyfika filozofii jako sposobu myślenia i dyscypliny naukowej.
Lekcja 1. Definicje filozofii
Lekcja 2. Specyfika myślenia filozoficznego oraz sposobu wyrazu prawdy w filozofii
Lekcja 3. Filozofia a nauki szczegółowe, religia i sztuka
Lekcja 4. Rozwój dyscyplin i subdyscyplin filozoficznych
Moduł 2. Pierwsi filozofowie — od Jonii do Aten
Lekcja 1. Od mitu do filozofii
Lekcja 2. Szkoła milezyjska
Lekcja 4. Koncepcje jedności świata - Heraklit z Efezu i Parmenides z Elei
Lekcja 5. Pluraliści
Moduł 3. Człowiek w centrum rozważań filozofii. Sofiści a Sokrates
Lekcja 1. Sofiści
Lekcja 2. Sokrates
Moduł 4. Główne nurty w myśli Platona i Arystotelesa
Lekcja 1. Platon
Lekcja 2. Arystoteles
Moduł 5. Szkoły hellenistyczne
Lekcja 1. Epikureizm
Lekcja 2. Stoicyzm
Lekcja 3. Sceptycyzm
Moduł 6. Podstawowe zagadnienia filozofii średniowiecznej na przykładzie myśli św. Augustyna i św. Tomasza
Lekcja 1. Święty Augustyn z Hippony
Lekcja 2. Święty Tomasz z Akwinu
Moduł 7. Filozofia renesansowa
Lekcja 1. Kartezjusz (Rene Descartes)
Lekcja 2. Blaise Pascal
Lekcja 3. Baruch (Benedykt) Spinoza
Lekcja 4. Niccolò Machiavelli
Moduł 8. Filozofia polityczna w XVII-wiecznej Anglii
Lekcja 1. Thomas Hobbes
Lekcja 2. John Locke
Moduł 9. Filozofia w oświeceniu
Lekcja 1. Immanuel Kant
Lekcja 2. Monteskiusz
Lekcja 3. Jan Jakub Rousseau
Moduł 10. Filozofia w pierwszej połowie XX wieku
Lekcja 1. Edmund Husserl i fenomenologia
Lekcja 2. Martin Heidegger
Lekcja 3. Zygmund Freud
Moduł 11. Główne nurty we współczesnej filozofii społecznej
Lekcja 1. Wielokulturowość
Lekcja 2. Globalizacja
Lekcja 3. Feminizm
Po każdym module jest przewidziany test końcowy (łącznie 11 testów w całym kursie), który będzie oceniany formatywnie co oznacza, że punktacja będzie odzwierciadlała postęp w kursie. Do testów końcowych jest możliwość tylko jednokrotnego podejścia. Testy końcowe składają się z 8-11 pytań jednokrotnego wyboru co oznacza, że tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.
We wszystkich testach końcowych za prawidłową odpowiedź zostanie przyznany 1 pkt. Warunkiem zaliczenia kursu i otrzymania certyfikatu jest nabycie wiedzy ze wszystkich materiałów zawartych w poszczególnych modułach poparte rozwiązaniem wszystkich testów kończących moduł na poziomie 60%.
Warunkiem otrzymania zaświadzczenia jest zaliczenie kursu na poziomie 60%.
dr Aleksandra Kamińska-Małek – absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Cieszynie na kierunku pedagogika. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Pracownik naukowo-dydaktyczny w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu (Instytut Pedagogiki). Redaktor naczelna „Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, współorganizatorka Tatrzańskich Sympozjów Naukowych „Edukacja jutra”. Autorka i współredaktorka ok.70 prac naukowych. Jej zainteresowania naukowo-badawcze skupiają się na problematyce sensu życia w ujęciu interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogicznego wymiaru tego pojęcia.