Podstawy technologii informacyjnej
Tematyka kursu dotyczy technologii informacyjnej w zakresie użytkowania systemów komputerowych z wykorzystaniem popularnych aplikacji biurowych.
Tematyka kursu dotyczy technologii informacyjnej w zakresie użytkowania systemów komputerowych z wykorzystaniem popularnych aplikacji biurowych.
Niniejszy kurs powstał w ramach projektu POWR.03.01.00-00-W010/18 „Kurs na własny rozwój” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Kurs „Podstawy technologii informacyjnej” przeznaczony jest dla osób, które nie posiadają wiedzy w zakresie technologii informacyjnej oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej. Głównym celem kursu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z obszaru technologii informacyjnej oraz komunikacyjnej. Kurs zawiera sześć modułów tematycznych w większości przedstawiających instruktaże oraz omówienia anatomii współczesnej technologii.
W kursie zostaną poruszone tematy z technologii informacyjnej oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej w zakresie sprzętu komputerowego, sytemu operacyjnego (Windows), edytora tekstu (Microsoft Word), arkusza kalkulacyjnego (Microsoft Excel), programu do tworzenia prezentacji (Microsoft PowerPoint) oraz zagadnienia z związane z praktycznymi aspektami korzystania z sieci (Microsoft Outlook).
W kursie materiały teoretyczne będą wspierane zadaniami praktycznymi. Każdy temat stanowi odrębny moduł, który kończy się testem końcowym a każda lekcja testem edukacyjnym, który ma na celu przygotowanie do testu końcowego. Moduły praktyczne natomiast dodatkowo kończą się zadaniem praktycznym, które jednak nie jest obowiązkowe i nie ma konieczności wykonania go aby zaliczyć kurs.
Warunkiem zaliczenia kursu i otrzymania certyfikatu jest nabycie wiedzy ze wszystkich materiałów zawartych w poszczególnych modułach poparte rozwiązaniem wszystkich testów kończących moduł na poziomie 60%. Mile widziane jest dzielenie się wypowiedziami na forach oraz inicjowanie dyskusji. Jako autorzy wierzymy tak jak Steve Jobs, że dopiero technologia połączona z humanizmem daje wyjątkowe efekty.
Cele i efekty uczenia się opisują zasób wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które uczący się nabędzie w czasie kursu. Poniższe zestawienie koreluje cele i odpowiadające im efekty uczenia się.
Ogólne cele kształcenia
C1. Nabycie umiejętności sprawnej obsługi popularnych aplikacji biurowych (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point i Microsoft Outlook)
C2. Uzyskanie wiedzy z zakresu podstaw technik informatycznych (umiejętności definiowania pojęć związanych ze sprzętem komputerowym i innymi urządzeniami mobilnymi i peryferyjnymi)
C3. Znajomość zagadnień bezpieczeństwa i ochrony danych
Szczegółowe cele kształcenia
CS1. Biegłość w korzystaniu z sytemu operacyjnego w tym narzędzi systemowych
CS2. Umiejętność korzystania z edytora tekstu oraz arkusza kalkulacyjnego
CS3. Wykształcenie umiejętności wykorzystania narzędzi ICT (Techniki Informacyjne i Komunikacyjne) w pracy zawodowej
CS4. Rozwijanie świadomej motywacji do przestrzegania regulacji występujących w społeczeństwie informacyjnym
CS5. Wykształcenie potrzeby ciągłego (przez całe życie) wykorzystanie technologii informacyjnej do poszerzenia własnej wiedzy i zainteresowań w powiązaniu z innymi dziedzinami wiedzy i aktywności ludzkiej
Efekty kształcenia
EK1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie doboru aplikacji w zależności od potrzeb z uwzględnieniem ich funkcjonalności, definiuje wybrane pojęcia z zakresu ICT
EK2. Student posiada wiedzę na temat możliwości wynikających z użycia współczesnych komputerów urządzeń mobilnych oraz metod i technik ICT w pracy zawodowej i w codziennym funkcjonowaniu
EK3. Student potrafi charakteryzować wybrane systemy operacyjne. Zna podstawowe zasady pracy z systemem operacyjnym
EK4. Student potrafi zarządzać zasobami informacji
EK5. Student tworzy dokumenty z zastosowaniem podstawowych aplikacji biurowych
EK6. Student rozwija kompetencje społeczne potrzebne do wykorzystania w pracy zarówno w instytucjach publicznych jak i prywatnych, wykazuje się sprawnością w komunikowaniu się, doborem kanałów informacyjnych, potrafi inicjować i prowadzić projekty grupowe i pracy zdalnej z wykorzystaniem narzędzi ICT
mgr inż. Łukasz Pieniążek - DevOps - pracownik działu IT Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu na stanowisku starszy specjalista ds. administracji systemów i aplikacji. Wykładowca akademicki, uczestnik projektów unijnych, szkoleniowiec w zakresie ICT. Zawodowo zajmuje się zarządzaniem infrastrukturą serwerową Wyższej Szkoły Humanitas w szczególności środowisk wirtualnych opartych na technologiach VMware i Hyper-V oraz administrowaniem platform e-learningowych z naciskiem na doskonalenie rozwiązań backupowych. Pasjonat e-learningu podnoszący kwalifikacje w tym kierunku odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązań LMS i LCS dla Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzał systemami informatycznymi wspomagającymi prace uczelni wyższej takimi jak: DziekanatXP, Rekrutacja Online, Wirtualna Uczelnia, Simple ERP, BPSC oraz wcześniej SAP. Informatyk również z zamiłowania, któremu nieobce są tematy związane z nowoczesnymi technologiami, multimediami, Internetem rzeczy czy grafiką komputerową.
mgr inż. Krzysztof Orzechowski - specjalista ds. systemów informatycznych - pracownik działu IT Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, wykładowca akademicki, szkoleniowiec w zakresie ICT. Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Zawodowo zajmuje się integrowaniem współpracy merytorycznej i dydaktycznej pracowników realizujących program kształcenia na odległość oraz projektowaniem i tworzeniem interakcji w kursach e-learningowych. Specjalista w zakresie grafiki komputerowej i animacyjnej. Egzaminator ECDL PL-E4520. Autor publikacji poświęconych grafice komputerowej, narzędziom projektowania wieloplatformowych aplikacji mobilnych oraz nauczaniu zdalnemu. E-nauczyciel certyfikat wydany przez stowarzyszenie e-learningu akademickiego. Kilka słów o sobie: jestem e-learning developer jak i DevOps Engineer dla środowisk LMS, moje zainteresowania zmierzają od kilku lat w stronę machine learning i deep learning w obszarze zdalnego nauczania. Moje doświadczenie to zarówno praca dla dużych firm szkoleniowych oraz uczelni wyższych. Obecnie wektor rozwoju prowadzi w kierunku programowania, data science, machine learning, algorytmów ML.