Współczesna edukacja – jak uczyć nowocześnie?
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych modelem współczesnej edukacji oraz rozwijaniem kompetencji w cywilizacji cyfrowej.
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych modelem współczesnej edukacji oraz rozwijaniem kompetencji w cywilizacji cyfrowej.
Niniejszy kurs powstał w ramach projektu POWR.03.01.00-00-W010/18 „Kurs na własny rozwój” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych modelem współczesnej edukacji oraz rozwijaniem kompetencji umożliwiających funkcjonowanie w cywilizacji cyfrowej. Obejmuje zagadnienia związane z głównymi kierunkami rozwoju społeczeństwa. W trakcie kursu uczestnik pozna podstawy teoretyczne procesu uczenia się oraz możliwości praktycznej realizacji przyjętych założeń z zastosowaniem metody projektu.
Kurs jest przeznaczony dla studentów kierunku Pedagogika oraz osób studiujących na specjalności nauczycielskiej. Polecany jest także słuchaczom studiów podyplomowych przygotowujących do zawodu nauczyciela.
W kursie mogą wziąć również udział osoby prowadzące warsztaty, kursy i szkolenia, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne oraz wszyscy zainteresowani, którzy chcą doskonalić swój warsztat metodyczny.
Cele ogólne kursu:
W trakcie kursu każdy uczestnik będzie mógł uzyskać wiedzę i umiejętności z zakresu:
Cele szczegółowe:
Dzięki udziałowi w kursie uczestnik:
Cechy cywilizacji cyfrowej. Wpływ rozwoju cywilizacyjnego na funkcjonowanie współczesnego człowieka. Główne determinanty rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Społeczeństwo informacyjne a społeczeństwo wiedzy. Zmiany w przemyśle - Gospodarka 4.0.
Edukacja dla przyszłości. Nowe kompetencje kluczowe. Nowe wyzwania dla współczesnej edukacji.
Efektywne kształcenie w świecie technologii cyfrowych. Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Współczesne teorie uczenia się. Konstruktywizm. Zadania nauczyciela w cyfrowym świecie.
Projektowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwojowi kompetencji kluczowych. Współczesne metody kształcenia – Problem based learning. Metoda projektu. Zasady organizacji zajęć. Zasady realizacji projektu. Karta pracy nad projektem.
Cyfrowy warsztat nauczyciela. Przydatne narzędzia i aplikacje.
Edukacja komplementarna i edukacja zdalna. Jak pandemia zmienia edukację? Zasady organizacji zajęć zdalnych. Higiena cyfrowa.
Projekt.
Warsztaty przyszłości jako innowacyjna metoda generowania kreatywnych rozwiązań w procesie nauczania.
Po każdym module jest przewidziany test końcowy (łącznie 7 testów w całym kursie), który będzie oceniany formatywnie, co oznacza, że punktacja będzie odzwierciadlała postęp w kursie. Do testów końcowych jest możliwość tylko jednokrotnego podejścia. Testy końcowe składają się z 10 pytań jednokrotnego wyboru, co oznacza, że tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.
We wszystkich testach końcowych za prawidłową odpowiedź zostanie przyznany 1 pkt. Warunkiem zaliczenia kursu jest zapoznanie się ze wszystkimi treściami kształcenia umieszczonymi w poszczególnych modułach poparte rozwiązaniem wszystkich testów kończących moduły na poziomie 70%.
Warunkiem otrzymania zaświadczenia jest zaliczenie kursu na poziomie 70%.
Pedagog mediów, dydaktyk
Adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Humanitas w Sosnowcu. Inicjatorka sieci współpracy nauczycieli Forum Twórczych Nauczycieli oraz Seminariów Twórczych Nauczycieli. Zainteresowania badawcze obejmują problematykę nowoczesnej edukacji w cyfrowym świecie a szczególnie cywilizacyjne, w tym społeczne, kulturowe i edukacyjne implikacje rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Prowadzone badania są ściśle związane z problematyką dotyczącymi kształtowania kultury informatycznej społeczeństwa, motywacji do nauki, wdrażaniu rozwiązań learning by doing do edukacji na wszystkich etapach kształcenia w cyfrowej rzeczywistości.
Organizatorka międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych edukacyjnym i społecznym konsekwencjom zastosowania technologii informacyjnej (Edukacja 4.0 – Dokąd zmierzamy? Nowoczesna edukacja dla nowoczesnej szkoły. 2018, 2020, Multimedia w świecie dziecka. Konteksty pedagogiczne i społeczne, 2012; WWW. Człowiek w cyberprzestrzeni, 2013 i 2014.)
Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych i współautorka kilku monografii. Członkini Stowarzyszenia e‑Learningu Akademickiego, Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego, Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych. Egzaminator ECDL, certyfikowany e-Nauczyciel Stowarzyszenia E-Learningu Akademickiego, członek grupy roboczej przy Ministrze Cyfryzacji ds. kompetencji cyfrowych (aktualnie KPRM), członek Sekcji Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, wiceprezes Oddziału Górnośląskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego, ekspert Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka.
Kontakt: nowoczesna.edukacja@humanitas.edu.pl