Matematyka dyskretna
Estetyka obrazów komputera, szybkość jego operacji wydają się odległe od metod matematyki dyskretnej, jednak to ona jest kwintesencją pracy komputera.
Estetyka obrazów komputera, szybkość jego operacji wydają się odległe od metod matematyki dyskretnej, jednak to ona jest kwintesencją pracy komputera.
Kurs powstał w ramach projektu wdrożeniowego dofinansowanego z Funduszy Europejskich (program Wiedza - Edukacja - Rozwój) "MOOC w ZPSB" (POWR.03.01.00-00-W068/18-00)
Różnica pomiędzy zmiennymi ciągłymi, takimi jak czas czy wymiary fizyczne przedmiotów, a zmiennymi dyskretnymi, jak liczba studentów na roku czy liczba pixeli w monitorze komputera, podkreślana jest najczęściej w ramach statystyki i jej charakter wydaje się być bezdyskusyjny. Jednak ta różnica ulega zamazywaniu od kiedy komputer stał się narzędziem w nauce i edukacji. Komputery rozumieją i posługują się zmiennymi dyskretnymi, zwykle ciągami zer i jedynek, a jednak potrafią przetwarzać takie dane i podawać wartości zmiennych ciągłych takich jak temperatura czy oporność z doskonałą dokładnością. Dlatego dziedziną, polem działań, matematyki dyskretnej są liczb całkowite i ich natura. Stąd ramy tego kursu obejmują teorię liczb całkowitych, metody dowodzenia twierdzeń dotyczących tych liczb jak i arytmetykę modularną, która dzieli liczby całkowite na podzbiory liczb do siebie podobnych ze względu na tę samą resztę z dzielenia przez ustaloną liczbę. Dodatkowo modelami problemów matematyki dyskretnej są często grafy, dzięki którym pytanie o wykonalność konkretnych przedsięwzięć jak i optymalizacja projektów podejmowanych w praktyce stają rutynowym zadaniem z pomocą algorytmów a później komputera.
Uczestnik kursu powinien posiadać wiedzę z matematyki na poziomie matury podstawowej. Ponieważ kurs jest prowadzony na platformie elektronicznej, uczestnik powinien być wyposażony w komputer by móc brać udział w zajęciach na platformie jak i mieć łatwy dostęp do materiałów w ramach, kursu. Z całą pewnością przyda się notatnik i dużo cierpliwości, zalecany czas pracy to nie mniej niż cztery godziny tygodniowo, do starannej pracy nad ćwiczeniami i zadaniami wynikającymi z treści kursu. Ten kurs ma charakter otwarty z ograniczoną liczbą uczestników i jest moderowany.
Wypracowanie umiejętności stosowania aparatu pojęciowego matematycznych struktur skończonych i przeliczalnych w modelowaniu zagadnień informatycznych.
Cele szczegółowe:
Cel modułu 1
– Umiejętność zapisu wykorzystując algorytm Euklidesa i wykonywania działań na liczbach przy dowolnej podstawie.
– Umiejętność opisu tych działań w formie algorytmu.
Cel modułu 2
– Posługiwanie się algorytmem Euklidesa wyznaczając resztę z dzielenia.
– Nabycie umiejętności rozwiązywania równań diofantycznych.
Cel modułu 3
– Nabycie umiejętności posługiwania się indukcją jako algorytmem dowodzenia twierdzeń dotyczących liczb całkowitych.
– Zrozumienie istoty liczb pierwszych w procesie rozkładu i zapisu liczb całkowitych.
Cel modułu 4
– Posługiwanie się pojęciem kongruencji.
– Rozwiązywanie równań zawierających kongruencje.
Cel modułu 5
– Nabycie umiejętności rozwiązywanie układów równań z kongruencjami.
– Stosowanie twierdzenia o kongruencja cyklicznych i małego twierdzenia Fermata.
Cel modułu 6
– Nabycie umiejętności opisu grafów jak i opisu problemów w języku grafów.
Cel modułu 7
– Stosowanie algorytmów Prima i Kruskala do grafów z wagą.
Postawy (kompetencje społeczne): kursant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Uczestnik docenia wartość dyskusji w nabywaniu wiedzy jak i finalizowaniu rozwiązań. Umiejętności: posiada umiejętność dowodzenia twierdzeń, umie stosować poznane pojęcia w modelowaniu problemów oraz zastosować proste algorytmy do ich rozwiązywania Wiedza: Uczestnik kursu zna granice stosowalności pojęć i twierdzeń dotyczących liczb całkowitych, indukcji matematycznej, arytmetyki modulo jak i teorii grafów. Rozumie przesłanki teoretyczne algorytmów i potrafi strukturę tych algorytmów uzasadnić.
Obraz liczb
Liczby całkowite i ich własności
Indukcja matematyczna i podstawowe twierdzenie arytmetyki
Arytmetyka modulo - część 1
Arytmetyka modulo - część 2
Wstęp do Teorii Grafów
Zastosowanie grafów
Warunkiem zaliczenia kursu jest przystąpienie do egzaminów końcowych:
Kurs jest zaliczony, gdy uczestnik uzyska w poprawnych odpowiedziach 12 punktów w egzaminie wiedzy i egzaminie umiejętności łącznie, co stanowi 60% wszystkich możliwych punktów.
Aby otrzymać zaświadczenie uczestnik kursu musi zaliczyć egzaminy końcowe. Zaświadczenie o ukończeniu kursu zostanie wygenerowane automatycznie po przekroczeniu progu zaliczeniowego i można je znaleźć w zakładce "Moje kursy".
zkulik@zpsb.pl
Matematyka i fizyka to przedmioty którymi zajmuje się w swojej pracy na uczelni. Choć student to hipotetycznie człowiek, który w ogromnej mierze kształci się sam wiedząc czego chce i dlaczego, z moich obserwacji wynika iż studenci, przyszli informatycy, zmagają się ze zrozumieniem konieczności sięgania po matematykę dyskretną w opisie rzeczywistości przy pomocy komputera, mając za sobą kursy z analizy matematycznej. Ten kurs to okazja dla mnie by pomóc zarówno zrozumieć naturę podstaw tego narzędzia jak i pozwolić je nabyć.