Liczby rzeczywiste należy zapisywać bez przerw (bez użycia spacji).
Jeżeli liczba jest ułamkiem, to należy ją podać w postaci ułamka zwykłego, a nie dziesiętnego, np. liczbę \({1\over 4}\) zapisać w postaci 1/4
, a nie 0.25
.
Liczbę \(\pi\) należy zapisać jako pi
.
Wprowadzając operacje arytmetyczne, należy używać wyłącznie standardowych znaków: dodawania +
, odejmowania -
, mnożenia *
i dzielenia /
. Szczególną uwagę należy zwrócić na mnożenie. Pomijanie znaku *
jest bowiem jednym z najczęściej popełnianych błędów składniowych.
Przykłady:
- \(3x\) powinno być zapisane jako
3*x
, - \(x(ax+1)(x−1)\) powinno być zapisane jako
x*(a*x+1)*(x-1)
.
Wpisując wyrażenia algebraiczne, należy używać nawiasów, aby określić kolejność operacji. Trzeba zatem dobrze przemyśleć formę odpowiedzi i wstawić wszystkie potrzebne nawiasy, unikając jednak umieszczania ich zbyt wielu.
W wyrażeniach algebraicznych należy stosować wyłącznie nawiasy okrągłe, tzn. (
,)
, nawet jeżeli są one zagnieżdżone. Niedopuszczalne są tu nawiasy kwadratowe [
,]
ani klamrowe {
,}
, ponieważ mają one inne znaczenie.
Przykłady:
-
zapis
(a+b)/(c+d)
zostanie zinterpretowany jako \[{a+b\over c+d}\] -
zapis
a+b/c+d
zostanie zinterpretowany jako \[a+{b\over c}+d\] -
zapis
a/b/c
luba/(b*c)
zostanie zinterpretowany jako \[{a\over bc}\] -
zapis
a/b*c
zostanie zinterpretowany jako \[{a\over b}\cdot c\]
Zbiory o skończonej liczbie elementów należy zapisać za pomocą nawiasów klamrowych
{
, }
.
Zbiór \(\{1,2,3\}\) należy więc zapisać jako {1,2,3}
.
Zbiór pusty \(\emptyset\) należy zapisać jako {}
.
Przedziały otwarte oraz domknięte należy zapisać odpowiednio za pomocą nawiasów okrągłych
(
, )
oraz ostrokątnych <
, >
(znaki: mniejsze, większe dostępne z klawiatury).
Jeżeli końcem przedziału jest \(\infty\) lub \(-\infty\), należy wpisać odpowiednio symbol
oo
(dwie małe litery o) lub -oo
(minus dwie małe litery o).
Zbiór liczb rzeczywistych \(\mathbb{R}\) należy zapisać jako przedział otwarty (-oo,oo)
.
Sumy zbiorów i przedziałów należy zapisać przy użyciu skrótu trzyliterowego cup
zamiast symbolu sumy zbiorów \(\cup\).
Nie można stosować symbolu różnicy zbiorów \
. Należy dany zbiór zapisać jako sumę odpowiednich przedziałów. Na przykład zbiór \(\mathbb{R}\backslash\{1\}\) należy przedstawić w postaci \((-\infty,1)\cup(1,\infty)\), a zatem należy go zapisać jako (-oo,1)cup(1,oo)
.
Współrzędne punktów należy wpisać w postaci uporządkowanej pary liczb, tzn. używając nawiasów okrągłych
i oddzielając liczby przecinkiem. Na przykład punkt \((2,3)\) trzeba wpisać jako (2,3)
.
Współrzędne wektorów należy wpisać, używając nawiasów kwadratowych
i oddzielając liczby przecinkiem. Na przykład wektor \([3,-8]\) należy zapisać jako [3,-8]
.
Do zapisania potęg należy używać znaku ^
(SHIFT + 6), na przykład \(x^2\) powinno być wprowadzone jako x^2
. Potęgi z ujemnymi lub ułamkowymi wykładnikami wymagają użycia nawiasów.
Przykłady:
- \(\displaystyle x^{-2}\) należy zapisać jako
x^(-2)
, - \(\displaystyle x^{{1\over 3}}\) należy zapisać jako
x^(1/3)
.
Do zapisu \(x^{1\over 2}\), czyli \(\sqrt{x}\) używać można polecenia sqrt(x)
(od ang. square root - pierwiastek kwadratowy), pamiętając, że zastosowane są tu nawiasy okrągłe.
Aby zapisać pierwiastek stopnia innego niż drugi, np. \(\root 6 \of {x}\), należy przedstawić go w postaci potęgi \(x^{1\over 6}\), czyli x^(1/6)
.
W odpowiedziach należy używać predefiniowanych funkcji, których argumenty należy umieszczać w nawiasach okrągłych (
, )
. Ponieważ system rozróżnia wielkość wprowadzonych liter, należy świadomie używać wielkich i małych liter.
Funkcję pierwiastek stopnia drugiego \(\sqrt{x}\) należy zapisać jako sqrt(x)
.
Funkcję logarytmiczną \(\log_a x\) należy zapisać jako log(x,a)
.
Zatem \(\log_2 7\) należy zapisać jako log(7,2)
, a \(\log x\) jako log(x,10)
.
Funkcje trygonometryczne \(\ \sin x,\ \cos x,\ \text{tg}\: x,\ \text{ctg}\: x\ \) należy zapisać za pomocą symboli stosowanych w języku angielskim:
- \(\sin x\) –
sin(x)
, - \(\cos x\) –
cos(x)
, - \(\text{tg}\: x\) –
tan(x)
, - \(\text{ctg}\: x\) –
cot(x)
.