Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji
W kursie znajdziesz wybrane informacje z zakresu interpunkcji. Przyswajane umiejętności są ćwiczone i weryfikowane w każdym z ośmiu modułów.
W kursie znajdziesz wybrane informacje z zakresu interpunkcji. Przyswajane umiejętności są ćwiczone i weryfikowane w każdym z ośmiu modułów.
Celem kursu "Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji" jest praktyczne doskonalenie umiejętności interpunkcyjnych. W kursie poznasz wybrane zasady przestankowania, a dzięki ćwiczeniom udoskonalisz swoją sprawność w stosowaniu znaków interpunkcyjnych (głównie przecinków). Udoskonalisz też umiejętność rozpoznawania i korygowania błędów interpunkcyjnych. Jeżeli dostrzegasz potrzebę doskonalenia swojej biegłości w pisaniu po polsku, to jesteś we właściwym miejscu. Zapraszam, rozgość się!
Nazywam się Małgorzata Bortliczek. Jestem polonistką, językoznawczynią. Serdecznie zachęcam Cię do udziału w kursie "Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji".
Do realizacji kursu potrzebne są następujące umiejętności techniczne:
Wstęp
Charakterystyka założeń i zawartości kursu oraz test, który wstępnie pozwoli Ci sprawdzić umiejętności interpunkcyjne.
Znaki interpunkcyjne i ich funkcje
Prezentacja wybranych znaków interpunkcyjnych, które występują w pisowni polskiej, a także ćwiczenia, dzięki którym utrwalisz stosowanie przywoływanych znaków.
Najczęściej stosowane znaki interpunkcyjne – przecinek i kropka
Informacje i ćwiczenia dotyczące stosowania kropki – drugiego co do częstotliwości występowania znaku interpunkcyjnego.
Przecinek – najbardziej zapracowany znak interpunkcyjny
Ćwiczenia w stosowaniu przecinka, a także reguły porządkujące interpunkcję wyliczeń w tekstach naukowych i popularnonaukowych.
Wybrane mity interpunkcyjne
Przybliżenie wybranych mitów interpunkcyjnych i składniowe podstawy ich dementowania.
Przecinek a budowa zdania
Ćwiczenia we wskazywaniu orzeczeń oraz w dystrybucji przecinków w zdaniach złożonych.
Przecinek a wybrane wskaźniki zespolenia
Prezentacja wybranych wskaźników zespolenia, których kumulacja i/lub korelacja w zdaniu mogą sprawiać trudność interpunkcyjną.
Test końcowy
Podsumowanie kursu, a w tym – test końcowy, który sprawdza umiejętności ćwiczone w ramach kursu.
W kursie znajdują się cztery typy zadań:
1. Test wstępny (nie podlega klasyfikacji).
2. Test końcowy (podlega klasyfikacji).
3. Quizy (podlegają klasyfikacji). Quizy występują w każdym module (wewnątrz lekcji) i służą utrwalaniu umiejętności interpukcyjnych.
4. Forum zapoznawcze oraz dwa fora dyskusyjne (trwające przez cały kurs). Uczestnik jest proszony o zabranie głosu w dostępnych forach dyskusyjnych, ale udział w nich nie podlega ocenie.
Aby otrzymać zaświadczenie o ukończeniu kursu, powinnaś/powinieneś uzyskać minimum 60% pozytywnych odpowiedzi ze wszystkich typów zadań, które w tym kursie podlegają klasyfikacji.
W kursie można uzyskać zaświadczenie o jego ukończeniu po spełnieniu wymagań sprecyzowanych w punkcie WARUNKI ZALICZENIA.
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Główne zainteresowania badawcze autorki kursu dotyczą następujących przestrzeni tematycznych: współczesny język polski (nowe zjawiska leksykalne w polszczyźnie, stylistyka, kultura języka oraz kultura języka w edukacji, komunikacja medialna i interpersonalna, popularyzacja nauki w obiegu medialnym na poziomie propedeutycznym), czesko-polskie pogranicze językowe i kulturowe.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „MOOC dla nauk o edukacji” POWR.03.01.00-00-W027/18.