Pomiń do głównej zawartości

Postęp w kursie:

Benjamin Bloom – autor klasyfikacji celów nauczania. W taksonomii celów edukacyjnych nauczyciele stawiają uczniom cele na sześciu poziomach: 1. Wiedza; 2. Rozumienie; 3. Zastosowanie; 4. Analiza; 5. Synteza; 6. Ewaluacja (ocena).

Cel – W psychologii cel to efekt (pewien stan rzeczy), na który ukierunkowana jest czynność, zachowanie.

Cele SMART – Cel sformułowany jest wg kryteriów: Specific – Measurable – Achievable – Relevant – Time-bound. Konkretny – Mierzalny – Osiągalny – Odpowiedni do sytuacji – Określony w czasie.

Iloraz złożoności – metoda badania złożoności tekstów, na mocy której należy unikać pisania w tekście zbyt wyrazów czterosylabowych.

Mapa umysłu lub mapa myśli – technika robienia notatek.

Metoda – Potocznie metodę określa się jako „świadomie i konsekwentnie stosowany sposób postępowania dla osiągnięcia określonego celu”. Definicję tę możemy odnieść także do metod myślenia – które z rozmysłem przywołujemy w trakcie rozwiązywania problemu. Ważna jest świadomość stosowania metody! Stosujemy ją wtedy w sformalizowany sposób. Świadome stosowanie metod myślenia może stać się naszym nawykiem, usprawniającym proces podejmowania decyzji. Nawyki są integralną częścią naszego myślenia, odruchowymi sposobami postępowania, które jeśli są korzystne, powinny być stale obecne w naszym umyśle! I ćwiczone!

Metoda pięciopalczasta – Metoda Hellmuta Geissnera. W prowadzeniu dyskusji argumentację przygotowuje się w oparciu o pięć elementów.

Mnemotechnika – technika ułatwiająca zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji.

Multisensoryczne uczenie się – uczenie się z wykorzystaniem kanałów:wzrokowego, słuchowego, kinestetycznego.

Prezentacja szesnastopunktowa – prezentacja, w której prezenter kontroluje 16 punktów, w ramach części: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.

Taksonomia celów edukacyjnych – patrz: Benjamin Bloom.

Technologia – metoda przygotowania i procesu tworzenia lub przetwarzania jakiegoś dobra lub informacji. Technologia może oznaczać konkretny proces, np. technologia uczenia się. Technologia uczenia się – zestaw metod w procesie nabywania wiedzy i umiejętności. Technologia może oznaczać konkretny proces, np. technologia uczenia się.

Technologia uczenia się – metoda przygotowania i prowadzenia procesu nabywania wiedzy i umiejętności.

Teoria Inteligencji Wielorakich (ang. Multiple Intelligences) – teoria inteligencji opracowana przez psychologa amerykańskiego Howarda Gardnera, który podzielił inteligencję na osiem bloków: lingwistyczną (językową), logiczno-matematyczną, muzyczną, wyobrażeniowo-przestrzenną, fizyczno-ruchową, interpersonalną, intrapersonalną, przyrodniczą.

Treść kształcenia – cel + wymagania + materiał dydaktyczny.

Uczenie się – przyswajanie sobie pewnego zasobu wiedzy, zdobywanie jakichś umiejętności. Uczenie się, to wywoływanie i utrwalenie określonych zmian organizmu.  Uczenie się to proces prowadzący do modyfikacji zachowania jednostki w wyniku jej uprzednich doświadczeń.

Zasada 20:80 – 20% twoich wysiłków przynosi ci 80% efektów.